W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC84","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Celem dyrektywy 2019/1936 jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej w UE poprzez poprawę poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.\nZawarte w dyrektywie 2019/1936 rozwiązania prawne dążą do zapewnienia jednolicie wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich państwach członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego tzw. niechronionych użytkowników drogi. Dyrektywa 2019/1936:\n- rozszerza swój zakres przedmiotowy poza transeuropejską sieć transportową (TEN-T) i obejmuje swoim działaniem autostrady i tzw. drogi główne (tzn. drogi poza obszarami miejskimi łączące główne miasta lub regiony, należące do najwyższej kategorii dróg poniżej kategorii autostrad w krajowej klasyfikacji dróg) znajdujące się poza siecią TEN-T oraz wszystkie drogi znajdujące się poza obszarami miejskimi, które nie zapewniają dostępu do przylegających do nich nieruchomości i są budowane lub realizowane z funduszy unijnych,\n- rezygnuje z dotychczasowej procedury klasyfikacji ze względu na bezpieczeństwo oraz zarządzania siecią drogową w użytkowaniu i przewiduje włączenie najbardziej skutecznych elementów z dotychczasowej „klasyfikacji” do nowej procedury oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć, co powinno umożliwić lepszą identyfikację odcinków dróg o największych możliwościach poprawy bezpieczeństwa, gdzie ukierunkowane interwencje powinny przynieść największą poprawę,\n- wprowadza obowiązek przeprowadzania ww. oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego dróg obejmującej całą sieć drogową objętą zakresem dyretywy,\n- wprowadza obowiazek przeprowadzania tzw. ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego i działań zaradczych na drogach objętych zakresem dyrektywy,\n- ustananawia obowiązek systemowego uwzględniania niechronionych użytkowników drogi we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.\n\nRząd RP na etapie prac legislacyjnych nad ww. dyrektywą zasadniczo popierał inicjatywę Komisji Europejskiej zmierzającą do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych na drogach UE oraz do poprawy poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.\nProjektowana ustawa wypełnia zatem obowiązek państwa członkowskiego UE polegający na wdrożeniu do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2019/1936 (termin jej wdrożenia - 17 grudnia 2021 r.).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa w całości wdraża przepisy dyrektywy 2019/1936. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o drogach publicznych w rozdziale 2b ustawy zostały uregulowane zasady zarzadzania bezpieczeństwem dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej co było zgodne z wdrożoną do polskiego sytemu prawnego w 2012 r. dyrektywą 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej („dyrektywa BRD”). Obecnie wdrażana dyrektywa 2019/1936 zmieniająca dyrektywę BRD znacznie rozszerza swój zakres przedmiotowy i tym samym podmiotowy oraz wprowadza nowe procedury tzn. ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującą całą sieć i ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego.\n\nZasadnicze zmiany w obowiązujących przepisach przewidziane są w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i polegają na:\n1. Objęciu zakresem działania ww. rozdziału 2b ustawy (konieczna będzie zmiana tytuły rozdziału) oprócz dotychczasowych dróg zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci drogowej (TEN-T) także:\n- autostrad i dróg ekspresowych zlokalizowanych poza transeuropejską siecią drogową,\n- dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zlokalizowanych poza miastami,\n- dróg wojewódzkich zlokalizowanych poza miastami, wybudowanych, realizowanych lub też planowanych do realizacji z udziałem środków unijnych.\nW przypadku dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA przewiduje się wprowadzenie fakultatywnej możliwości stosowania przepisów dyrektywy BRD również na drogach krajowych zlokalizowanych w miastach.\n2. Wprowadzeniu obowiązku przeprowadzania oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą użytkowaną sieć dróg objętych dyrektywą (ocena BRD).\n3. Wprowadzeniu obowiązku przeprowadzania ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego (ukierunkowane kontrole BRD).\n4. Ustanowieniu obowiązku uwzględniania niechronionych użytkowników drogi we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.\n5. Wprowadzeniu obowiązku przestawiania Komisji Europejskiej sprawozdania z klasyfikacji bezpieczeństwa całej sieci dróg objętych zakresem dyrektwy.\n6. Uchyleniu obowiązujacych przepisów dotyczących tzw. klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych i klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. Klasyfikacje te zostały bowiem w części zastąpione ww. oceną BRD oraz ukierunkowanymi kontrolami BRD.\n\nFakt rozszerzenia zakresu przedmiotowego dyrektywy BRD tj. objęcie większej ilości dróg publicznych w Polsce oznacza obowiązek stosowania wszystkich przepisów tej dyrektywy tzn. zarówno tych które obecną nowelizacją (dyrektywą 2019/1936) są wprowadzane bądź zmieniane jak i tych wszystkich pozostałych przepisów dyrektywy BRD - których ww. dyrektywą 2019/1936 nie zmienia.\nProjekt przewiduje nałożenie na Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako zarządcę dróg krajowych i na zarządy województw jako zarządców dróg wojewódzkich obowiązek przeprowadzania oceny ryzyka wystąpienia wypadków i oceny dotkliwości ich skutków na drogach będących w użytkowaniu od ponad 3 lat. Każdy zarządca w zakresie swojej sieci drogowej dokona klasyfikacji swoich odcinków dróg w co najmniej 3 kategoriach zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa.\nNa podstawie ocen przygotowanych i przekazanych przez poszczególnych zarządców dróg – minister właściwy ds. transportu będzie dokonywał całościowej oceny BRD i klasyfikacji wszystkich dróg (odcinków dróg) objętych zakresem dyrektywy w co najmniej 3 kategoriach zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa. Pierwszą ocenę BRD należy wykonać do 31 grudnia 2024 r. Kolejne oceny BRD będą przeprowadzane raz na 5 lat.\nWyniki dokonanej klasyfikacji bezpieczeństwa całej sieci dróg objętych zakresem działania dyrektywy minister właściwy ds. transportu będzie następnie w formie sprawozdania przekazywał do Komisji Europejskiej. Pierwsze sprawozdanie należy przekazać do 31 października 2025 r. Zaś kolejne będą przekazywane co 5 lat.\nW zakresie procedury przeprowadzania ukierunkowanych kontroli BRD projekt ustawy przewiduje, że na podstawie wyników ww. oceny BRD będą przeprowadzane przez zespoły ekspertów, w skład których wchodzić będzie co najmniej jeden audytor BRD, ukierunkowane kontrole BRD. Następstwem ustaleń wynikających z ukierunkowanych kontroli BRD będzie wskazanie koniecznych do podjęcia działań zaradczych. W szczególności określone powinny zostać odcinki dróg, na których konieczna jest poprawa bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, oraz określone działania, którym należy nadać priorytet w celu poprawy bezpieczeństwa na tych odcinkach dróg.\n\nPozostałe zmiany w ustawie o drogach publicznych stanowią konsekwencję ww. zmian.\n\nProjekt ustawy przewiduje również zmiany w ustawie:\n1) z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,\n2) z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,\n3) z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,\n4) z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko\n\n- stanowiące konsekwencję głównej zmiany polegającej na rozszerzeniu zakresu dróg publicznych objętych działaniem dyrektywy 2019/1936.\n\nPonadto projekt ustawy przewiduje przepisy przejściowe oraz dostosowujące.\nZe względu na fakt, iż dotychczasowe zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej są określone w ustawie – rozszerzenie jego zakresu przedmiotowego, nie może zostać zrealizowane w inny sposób niż zmiana ustawy.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 maja 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC84
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Celem dyrektywy 2019/1936 jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej w UE poprzez poprawę poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.
Zawarte w dyrektywie 2019/1936 rozwiązania prawne dążą do zapewnienia jednolicie wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego we wszystkich państwach członkowskich, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego tzw. niechronionych użytkowników drogi. Dyrektywa 2019/1936:
- rozszerza swój zakres przedmiotowy poza transeuropejską sieć transportową (TEN-T) i obejmuje swoim działaniem autostrady i tzw. drogi główne (tzn. drogi poza obszarami miejskimi łączące główne miasta lub regiony, należące do najwyższej kategorii dróg poniżej kategorii autostrad w krajowej klasyfikacji dróg) znajdujące się poza siecią TEN-T oraz wszystkie drogi znajdujące się poza obszarami miejskimi, które nie zapewniają dostępu do przylegających do nich nieruchomości i są budowane lub realizowane z funduszy unijnych,
- rezygnuje z dotychczasowej procedury klasyfikacji ze względu na bezpieczeństwo oraz zarządzania siecią drogową w użytkowaniu i przewiduje włączenie najbardziej skutecznych elementów z dotychczasowej „klasyfikacji” do nowej procedury oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć, co powinno umożliwić lepszą identyfikację odcinków dróg o największych możliwościach poprawy bezpieczeństwa, gdzie ukierunkowane interwencje powinny przynieść największą poprawę,
- wprowadza obowiązek przeprowadzania ww. oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego dróg obejmującej całą sieć drogową objętą zakresem dyretywy,
- wprowadza obowiazek przeprowadzania tzw. ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego i działań zaradczych na drogach objętych zakresem dyrektywy,
- ustananawia obowiązek systemowego uwzględniania niechronionych użytkowników drogi we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Rząd RP na etapie prac legislacyjnych nad ww. dyrektywą zasadniczo popierał inicjatywę Komisji Europejskiej zmierzającą do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych na drogach UE oraz do poprawy poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.
Projektowana ustawa wypełnia zatem obowiązek państwa członkowskiego UE polegający na wdrożeniu do polskiego systemu prawnego dyrektywy 2019/1936 (termin jej wdrożenia - 17 grudnia 2021 r.).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa w całości wdraża przepisy dyrektywy 2019/1936. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o drogach publicznych w rozdziale 2b ustawy zostały uregulowane zasady zarzadzania bezpieczeństwem dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej co było zgodne z wdrożoną do polskiego sytemu prawnego w 2012 r. dyrektywą 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej („dyrektywa BRD”). Obecnie wdrażana dyrektywa 2019/1936 zmieniająca dyrektywę BRD znacznie rozszerza swój zakres przedmiotowy i tym samym podmiotowy oraz wprowadza nowe procedury tzn. ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującą całą sieć i ukierunkowane kontrole bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zasadnicze zmiany w obowiązujących przepisach przewidziane są w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i polegają na:
1. Objęciu zakresem działania ww. rozdziału 2b ustawy (konieczna będzie zmiana tytuły rozdziału) oprócz dotychczasowych dróg zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci drogowej (TEN-T) także:
- autostrad i dróg ekspresowych zlokalizowanych poza transeuropejską siecią drogową,
- dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zlokalizowanych poza miastami,
- dróg wojewódzkich zlokalizowanych poza miastami, wybudowanych, realizowanych lub też planowanych do realizacji z udziałem środków unijnych.
W przypadku dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA przewiduje się wprowadzenie fakultatywnej możliwości stosowania przepisów dyrektywy BRD również na drogach krajowych zlokalizowanych w miastach.
2. Wprowadzeniu obowiązku przeprowadzania oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą użytkowaną sieć dróg objętych dyrektywą (ocena BRD).
3. Wprowadzeniu obowiązku przeprowadzania ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego (ukierunkowane kontrole BRD).
4. Ustanowieniu obowiązku uwzględniania niechronionych użytkowników drogi we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
5. Wprowadzeniu obowiązku przestawiania Komisji Europejskiej sprawozdania z klasyfikacji bezpieczeństwa całej sieci dróg objętych zakresem dyrektwy.
6. Uchyleniu obowiązujacych przepisów dotyczących tzw. klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych i klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. Klasyfikacje te zostały bowiem w części zastąpione ww. oceną BRD oraz ukierunkowanymi kontrolami BRD.

Fakt rozszerzenia zakresu przedmiotowego dyrektywy BRD tj. objęcie większej ilości dróg publicznych w Polsce oznacza obowiązek stosowania wszystkich przepisów tej dyrektywy tzn. zarówno tych które obecną nowelizacją (dyrektywą 2019/1936) są wprowadzane bądź zmieniane jak i tych wszystkich pozostałych przepisów dyrektywy BRD - których ww. dyrektywą 2019/1936 nie zmienia.
Projekt przewiduje nałożenie na Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako zarządcę dróg krajowych i na zarządy województw jako zarządców dróg wojewódzkich obowiązek przeprowadzania oceny ryzyka wystąpienia wypadków i oceny dotkliwości ich skutków na drogach będących w użytkowaniu od ponad 3 lat. Każdy zarządca w zakresie swojej sieci drogowej dokona klasyfikacji swoich odcinków dróg w co najmniej 3 kategoriach zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa.
Na podstawie ocen przygotowanych i przekazanych przez poszczególnych zarządców dróg – minister właściwy ds. transportu będzie dokonywał całościowej oceny BRD i klasyfikacji wszystkich dróg (odcinków dróg) objętych zakresem dyrektywy w co najmniej 3 kategoriach zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa. Pierwszą ocenę BRD należy wykonać do 31 grudnia 2024 r. Kolejne oceny BRD będą przeprowadzane raz na 5 lat.
Wyniki dokonanej klasyfikacji bezpieczeństwa całej sieci dróg objętych zakresem działania dyrektywy minister właściwy ds. transportu będzie następnie w formie sprawozdania przekazywał do Komisji Europejskiej. Pierwsze sprawozdanie należy przekazać do 31 października 2025 r. Zaś kolejne będą przekazywane co 5 lat.
W zakresie procedury przeprowadzania ukierunkowanych kontroli BRD projekt ustawy przewiduje, że na podstawie wyników ww. oceny BRD będą przeprowadzane przez zespoły ekspertów, w skład których wchodzić będzie co najmniej jeden audytor BRD, ukierunkowane kontrole BRD. Następstwem ustaleń wynikających z ukierunkowanych kontroli BRD będzie wskazanie koniecznych do podjęcia działań zaradczych. W szczególności określone powinny zostać odcinki dróg, na których konieczna jest poprawa bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, oraz określone działania, którym należy nadać priorytet w celu poprawy bezpieczeństwa na tych odcinkach dróg.

Pozostałe zmiany w ustawie o drogach publicznych stanowią konsekwencję ww. zmian.

Projekt ustawy przewiduje również zmiany w ustawie:
1) z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
2) z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,
3) z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
4) z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

- stanowiące konsekwencję głównej zmiany polegającej na rozszerzeniu zakresu dróg publicznych objętych działaniem dyrektywy 2019/1936.

Ponadto projekt ustawy przewiduje przepisy przejściowe oraz dostosowujące.
Ze względu na fakt, iż dotychczasowe zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej są określone w ustawie – rozszerzenie jego zakresu przedmiotowego, nie może zostać zrealizowane w inny sposób niż zmiana ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 24 maja 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany