W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD181","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przedmiotowa propozycja zmian do ustawy o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (ustawa) związana jest realizacją procesu konsolidacji spółek z branży rolno – spożywczej, która przebiega w oparciu o potencjał i aktywa spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa pn. Krajowa Spółka Cukrowa S.A. - największej spółki z udziałem Skarbu Państwa w tej branży, która ma szansę zostać swoistym integratorem rynku rolno–spożywczego przyczyniając się tym samym do rozwoju polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Efektem prowadzonych działań będzie uzyskanie synergii, optymalizacji kosztowej i przychodowej w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej, a także zwiększenie skali działania poprzez zdobywanie nowych segmentów rynku.\nObecnie art. 11b ust. 4 ustawy zakłada, że akcje nowych emisji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. mogą obejmować wyłącznie plantatorzy buraków cukrowych związani umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową S.A. lub pracownicy Krajowej Spółki Cukrowej S.A., lub mogą być nabyte przez inne osoby wyłącznie w formie akcji z wyłączonym prawem głosu. A zatem w przypadku prowadzonej konsolidacji Skarb Państwa nabywałby (obejmowałaby) akcje nowej emisji z wyłączonym prawem głosu.\nKonieczne jest zatem w pierwszej kolejności ujednolicenie nomenklatury prawnej, zgodnie z którą akcje nowej emisji spółki, w świetle ukształtowanego poglądu prawnego, podlegają objęciu, co stanowi o pierwotnym sposobie uzyskania do nich tytułu prawnego w postaci własności. Natomiast nabycie akcji jest formą wtórną uzyskania do nich tytułu własności, które może zostać dokonywane dopiero po ich wcześniejszym objęciu.\nW przypadku obejmowania akcji nowej emisji przez Skarb Państwa zasadne byłoby, aby przepisy o wyłączeniu prawa głosu z tych akcji nie miały do nich zastosowania. Odstąpiono jednocześnie od zawarcia w projekcie nowelizacji przepisu przejściowego z uwagi na to, że do chwili przygotowania przedmiotowego projektu Skarb Państwa nie obejmował żadnych akcji z wyłączonym prawem głosu.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowana regulacja zakłada wprowadzenie zmian w art. 11b ust. 4 ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz.U. poz. 473, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” i ma na celu ujednolicenie nomenklatury prawnej w zakresie obejmowania akcji nowej emisji.\nJednocześnie projekt ustawy reguluje sytuację prawną Skarbu Państwa jako szczególnej osoby prawnej uczestniczącej w obrocie cywilnoprawnym.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MAP","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Śliwka Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MAP","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 maja 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD181
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przedmiotowa propozycja zmian do ustawy o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (ustawa) związana jest realizacją procesu konsolidacji spółek z branży rolno – spożywczej, która przebiega w oparciu o potencjał i aktywa spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa pn. Krajowa Spółka Cukrowa S.A. - największej spółki z udziałem Skarbu Państwa w tej branży, która ma szansę zostać swoistym integratorem rynku rolno–spożywczego przyczyniając się tym samym do rozwoju polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Efektem prowadzonych działań będzie uzyskanie synergii, optymalizacji kosztowej i przychodowej w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej, a także zwiększenie skali działania poprzez zdobywanie nowych segmentów rynku.
Obecnie art. 11b ust. 4 ustawy zakłada, że akcje nowych emisji Krajowej Spółki Cukrowej S.A. mogą obejmować wyłącznie plantatorzy buraków cukrowych związani umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową S.A. lub pracownicy Krajowej Spółki Cukrowej S.A., lub mogą być nabyte przez inne osoby wyłącznie w formie akcji z wyłączonym prawem głosu. A zatem w przypadku prowadzonej konsolidacji Skarb Państwa nabywałby (obejmowałaby) akcje nowej emisji z wyłączonym prawem głosu.
Konieczne jest zatem w pierwszej kolejności ujednolicenie nomenklatury prawnej, zgodnie z którą akcje nowej emisji spółki, w świetle ukształtowanego poglądu prawnego, podlegają objęciu, co stanowi o pierwotnym sposobie uzyskania do nich tytułu prawnego w postaci własności. Natomiast nabycie akcji jest formą wtórną uzyskania do nich tytułu własności, które może zostać dokonywane dopiero po ich wcześniejszym objęciu.
W przypadku obejmowania akcji nowej emisji przez Skarb Państwa zasadne byłoby, aby przepisy o wyłączeniu prawa głosu z tych akcji nie miały do nich zastosowania. Odstąpiono jednocześnie od zawarcia w projekcie nowelizacji przepisu przejściowego z uwagi na to, że do chwili przygotowania przedmiotowego projektu Skarb Państwa nie obejmował żadnych akcji z wyłączonym prawem głosu.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowana regulacja zakłada wprowadzenie zmian w art. 11b ust. 4 ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz.U. poz. 473, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” i ma na celu ujednolicenie nomenklatury prawnej w zakresie obejmowania akcji nowej emisji.
Jednocześnie projekt ustawy reguluje sytuację prawną Skarbu Państwa jako szczególnej osoby prawnej uczestniczącej w obrocie cywilnoprawnym.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MAP
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Śliwka Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MAP
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 11 maja 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany