W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD152","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Z przepisów art. 21a obowiązującej ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz.U. z 2019 r. poz. 1572 z późn. zm.), zwanej dalej „u.s.i.r.” wynika, że Rada Ministrów, w związku ze skutkami COVID-19, może powierzyć Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A., zwanemu dalej „PFR”, realizację rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, w szczególności w formach, o których mowa w art. 13 ust. 1 (obejmowanie lub nabywanie udziałów, akcji, warrantów subskrypcyjnych, obligacji, wierzytelności oraz przystępowanie do spółek osobowych, udzielanie pożyczek, gwarancji oraz poręczeń) lub w formach bezzwrotnych.\nRealizując program rządowy, PFR jest obowiązany prowadzić wyodrębnioną ewidencję dla zadań związanych z realizacją programu, w tym jest obowiązany do prawidłowego przypisywania przychodów i kosztów na podstawie obiektywnych metod (art. 21a ust. 3 w powiązaniu z art. 11 ust. 4 i 5 ustawy o SIR). A zatem aktualne brzmienie tych przepisów wskazuje na konieczność wyodrębnienia w ramach ksiąg rachunkowych PFR operacji związanych z realizacją odpowiednio każdego z programów rządowych.\nW dniu 27 kwietnia 2020 r. na mocy art. 21a ust. 1 ustawy o SIR, Rada Ministrów powierzyła PFR realizację programów rządowych: „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm” (uchwała nr 50/2020) oraz „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm” (uchwała nr 51/2020).\nPFR, jako jednostka wymieniona w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, prowadzi księgi rachunkowe i sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z zasadami określonymi w tej ustawie. A zatem księgi rachunkowe PFR (i sporządzone na ich podstawie sprawozdanie finansowe) powinny zapewnić kompletność ujęcia wszystkich zdarzeń gospodarczych występujących w jednostce, w związku z prowadzoną przez nią działalnością. U.s.i.r. w obecnym brzmieniu wskazuje tylko na prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla zadań związanych z realizacją każdego programu i nie określa zasad tego wyodrębnienia. W związku z tym konieczne jest podjęcie działań legislacyjnych w celu dookreślenia tych zasad.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Mając na uwadze przepływowy charakter działań wskazanych z pkt 1, do wyodrębnienia ich w ewidencji księgowej PFR zasadne jest zastosowanie wobec nich rozwiązań analogicznych do zasad dotyczących funkcjonowania ewidencji tzw. funduszy specjalnych, o których mowa w art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.) dla każdego z ww. programów rządowych. Funduszy specjalnych nie zalicza się do kapitałów (funduszy) własnych jednostki, a w bilansie prezentuje jako zobowiązania krótkoterminowe w pozycji B.III.3. „Fundusze specjalne” (saldo kredytowe). W przypadku wystąpienia salda debetowego fundusze specjalne prezentuje się jako należności, w pozycji B.II.1 „Należności od jednostek powiązanych”. Przychody i koszty wynikające z działań PFR, w związku z pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego i udzielaniem finansowania w ramach ww. programów rządowych, w tym umorzenia subwencji lub pożyczek, zyski/straty z tytułu wyceny poszczególnych aktywów finansowych, jak również środki pieniężne przekazywane w formie transz od Skarbu Państwa, ujmowane byłyby jako zwiększenia lub zmniejszenia funduszy specjalnych, bez wpływu na rachunek zysków i strat.\nZ uwagi na fakt, że przepisy art. 46 ust. 4 ustawy o rachunkowości określają jedynie zasady prezentacji funduszy specjalnych, nie stanowią one natomiast podstawy do ich utworzenia, niezbędne jest doprecyzowanie przepisów u.s.i.r. poprzez wprowadzenie przepisów, z których wynikać będzie wyodrębnianie przez PFR funduszy specjalnych dla każdego programu rządowego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 października 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD152
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Z przepisów art. 21a obowiązującej ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz.U. z 2019 r. poz. 1572 z późn. zm.), zwanej dalej „u.s.i.r.” wynika, że Rada Ministrów, w związku ze skutkami COVID-19, może powierzyć Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A., zwanemu dalej „PFR”, realizację rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, w szczególności w formach, o których mowa w art. 13 ust. 1 (obejmowanie lub nabywanie udziałów, akcji, warrantów subskrypcyjnych, obligacji, wierzytelności oraz przystępowanie do spółek osobowych, udzielanie pożyczek, gwarancji oraz poręczeń) lub w formach bezzwrotnych.
Realizując program rządowy, PFR jest obowiązany prowadzić wyodrębnioną ewidencję dla zadań związanych z realizacją programu, w tym jest obowiązany do prawidłowego przypisywania przychodów i kosztów na podstawie obiektywnych metod (art. 21a ust. 3 w powiązaniu z art. 11 ust. 4 i 5 ustawy o SIR). A zatem aktualne brzmienie tych przepisów wskazuje na konieczność wyodrębnienia w ramach ksiąg rachunkowych PFR operacji związanych z realizacją odpowiednio każdego z programów rządowych.
W dniu 27 kwietnia 2020 r. na mocy art. 21a ust. 1 ustawy o SIR, Rada Ministrów powierzyła PFR realizację programów rządowych: „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm” (uchwała nr 50/2020) oraz „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm” (uchwała nr 51/2020).
PFR, jako jednostka wymieniona w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, prowadzi księgi rachunkowe i sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z zasadami określonymi w tej ustawie. A zatem księgi rachunkowe PFR (i sporządzone na ich podstawie sprawozdanie finansowe) powinny zapewnić kompletność ujęcia wszystkich zdarzeń gospodarczych występujących w jednostce, w związku z prowadzoną przez nią działalnością. U.s.i.r. w obecnym brzmieniu wskazuje tylko na prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla zadań związanych z realizacją każdego programu i nie określa zasad tego wyodrębnienia. W związku z tym konieczne jest podjęcie działań legislacyjnych w celu dookreślenia tych zasad.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Mając na uwadze przepływowy charakter działań wskazanych z pkt 1, do wyodrębnienia ich w ewidencji księgowej PFR zasadne jest zastosowanie wobec nich rozwiązań analogicznych do zasad dotyczących funkcjonowania ewidencji tzw. funduszy specjalnych, o których mowa w art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.) dla każdego z ww. programów rządowych. Funduszy specjalnych nie zalicza się do kapitałów (funduszy) własnych jednostki, a w bilansie prezentuje jako zobowiązania krótkoterminowe w pozycji B.III.3. „Fundusze specjalne” (saldo kredytowe). W przypadku wystąpienia salda debetowego fundusze specjalne prezentuje się jako należności, w pozycji B.II.1 „Należności od jednostek powiązanych”. Przychody i koszty wynikające z działań PFR, w związku z pozyskiwaniem finansowania zewnętrznego i udzielaniem finansowania w ramach ww. programów rządowych, w tym umorzenia subwencji lub pożyczek, zyski/straty z tytułu wyceny poszczególnych aktywów finansowych, jak również środki pieniężne przekazywane w formie transz od Skarbu Państwa, ujmowane byłyby jako zwiększenia lub zmniejszenia funduszy specjalnych, bez wpływu na rachunek zysków i strat.
Z uwagi na fakt, że przepisy art. 46 ust. 4 ustawy o rachunkowości określają jedynie zasady prezentacji funduszy specjalnych, nie stanowią one natomiast podstawy do ich utworzenia, niezbędne jest doprecyzowanie przepisów u.s.i.r. poprzez wprowadzenie przepisów, z których wynikać będzie wyodrębnianie przez PFR funduszy specjalnych dla każdego programu rządowego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 października 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany