W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD160","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z trudną sytuacją pracodawców prowadzących zakłady aktywności zawodowej, wywołaną trwającą nadal epidemią i spadkiem przychodów z działalności gospodarczej oraz przestojami wymagane jest zwiększone wsparcie dla tej grupy podmiotów.\nDodatkowo przedłużający się stan epidemii uniemożliwia terminowe wykonanie umów zawieranych pomiędzy beneficjantami środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a organami i podmiotami które przyznają dane środki. Niezbędne jest dokonanie zmian w przepisach umożliwiających aneksowanie umów i wykorzystanie środków w przyszłym roku.\nW ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych niezbędne jest wprowadzenie przepisów, które zwiększą wsparcie związane z trwającą epidemią oraz usprawnią udzielanie pomocy. Zmian wymagają przepisy dotyczące:\n- udostępnienia Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych danych pochodzących z Elektronicznego Krajowego Systemu Monitorowania Orzekania o Niepełnosprawności,\n- uproszczenia obowiązku informacyjnego o obniżonych wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla pracodawców posiadających certyfikat dostępności,\n- doprecyzowania przepisów w zakresie formy wyrażenia zgody przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawach dotyczących wydatkowania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na cele związane z przeciwdziałaniem Covid-19,\n- uwzględnienia Komunikatu Komisji Europejskiej dotyczącego wydłużenia terminu obowiązywania zmodyfikowanych warunków udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom oraz zmiany tych warunków,\n- dodatkowego wsparcia przez samorządy województwa dla zakładów aktywności zawodowej z zaoszczędzonych środków.\nW związku z zagrożeniem epidemicznym występuje potrzeba wzmocnienia współpracy osób prowadzących podmioty pieczy zastępczej z odpowiednimi służbami oraz zmian w zakresie informacyjnym oraz organizacyjnym dotyczącym tych podmiotów.\nW związku z panującą w kraju sytuacją, która wiąże się z zawieszaniem na czas oznaczony przez wojewodów zajęć w centrach integracji społecznej na terenie całych województw uzasadnione jest wprowadzenie zmiany przewidzianej w art. 1 pkt 4 lit. c projektu. Rozwiązania funkcjonujące do tej pory w ustawie o zatrudnieniu socjalnym umożliwiają wypłatę świadczenia integracyjnego w niepełnej wysokości w przypadku okoliczności uniemożliwiających udział w zajęciach takich jak: choroba czy usprawiedliwiona nieobecność. Skierowanie na kwarantannę lub izolację w warunkach domowych ma charakter szczególny i niezależny od woli uczestnika, a świadczenie integracyjne jest często jedynym źródłem jego przychodu. Pozbawienie go tych środków mogłoby mieć negatywny wpływ na pozostawanie przez osobę objętą kwarantanną w miejscu zamieszkania.\nOgraniczenia związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19 skutkują koniecznością zmian w organizacji pracy przez jednostki wykonujące zadania publiczne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podobnie jak inne podmioty w coraz większym stopniu korzysta z pracy świadczonej przez swoich pracowników zdalnie, co wymaga zmiany dotychczasowych procedur działania m.in. poprzez korzystanie w coraz większym stopniu z możliwości rozpatrywania decyzji i innych pism sporządzanych w sprawach świadczeń przyznawanych i wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zamiast podpisem odręcznym – nadrukiem imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do ich wydawania. Przyspieszy to cały proces wydawania decyzji oraz wysłania jej świadczeniobiorcy.\nKonsekwencją zmian w organizacji pracy podmiotów publicznych w okresie pandemii jest też jednak wydłużenie się terminów realizacji dotychczasowych zadań w związku z koniecznością wykonywania nowych zadań bezpośrednio związanych z ograniczaniem negatywnych skutków rozprzestrzeniania się COVID-19. Stąd konieczność okresowego wydłużenie wymaganych przepisami prawa (dla określonej grupy dłużników zajętej wierzytelności) terminów tygodniowych (7 - dniowych) na złożenie oświadczeń lub przekazanie informacji w sprawach zajętych wierzytelności w postępowaniach egzekucyjnych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych proponuje się zmianę przepisów w zakresie umożliwiającym pracodawcy będącemu zakładem aktywności zawodowej ubieganie się o refundację kosztów płacy niepełnosprawnego pracownika. Zaproponowana zmiana umożliwi otrzymanie refundacji zarówno wynagrodzenia, jak i należnych składek oraz podatków (zamiast refundacji wyłącznie wynagrodzenia). Dodatkowo w ww. ustawie proponuje się rozszerzenie zakresu zadań (o art. 35 ust. 1 pkt 5, art. 35a ust. 1 pkt 7 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) w odniesieniu do których, w zakresie niezbędnym do niwelowania i ograniczenia negatywnych skutków COVID-19, organy i podmioty powołane do zawierania umów mogą, na wniosek strony lub za jej zgodą, w drodze aneksu do zawartej umowy, zmienić jej warunki, w tym w szczególności wydłużyć termin na jej realizację lub przesunąć termin na realizację zobowiązań z niej wynikających. Przepisy z art. 35a i 35 ustawy o rehabilitacji dotyczą wsparcia udzielanego beneficjentom przez samorządy terytorialne powiatu i województwa przekazującego środki PFRON. Projekt wprowadza również przepisy o możliwości przeniesienia realizacji zadań na rok przyszły.\nZmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadzają następujące zmiany: umożliwią dostęp do systemu EKSMOoN przez PFRON co umożliwi weryfikację orzeczeń o niepełnosprawności oraz pozwoli na zwolnienie osób niepełnosprawnych, wnioskodawców z obowiązku przedkładania orzeczeń lub ich kopii i zastąpienie ich oświadczeniami weryfikowanymi przez urzędników, uproszczą obowiązek informacyjny dotyczący obniżonych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla pracodawców posiadających certyfikat dostępności, precyzują wydawanie przez PFRON zgody w postaci decyzji na wydatkowanie środków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na działania związane z przeciwdziałaniem covid-19, modyfikują przepisy uwzględniając komunikat KE o wydłużeniu terminu obowiązywania zmodyfikowanych warunków udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom oraz zmiany tych warunków oraz wprowadzają zmiany, które umożliwią wsparcie zakładów aktywności zawodowej przez samorząd województwa w okresie epidemii, ze środków pochodzących z oszczędności.\nPonadto projekt zawiera przepisy, które wydłużają termin obowiązywania dotychczasowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 26c ust. 6 i art. 49 ust. 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, co wynika z potrzeby komplementarnego dostosowania formularzy (będących załącznikami w aktach wykonawczych) dla osób niepełnosprawnych, tak aby spełniały najwyższe standardy dostępności.\nW art. 3 projektu ustawy wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821).\nProjektowane w art. 3 pkt 1 zmiany brzmienia przepisy art. 38c ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej polegają na wprowadzeniu rozwiązań zobowiązujących osoby prowadzące podmioty pieczy zastępczej w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii do dbałości o współpracę z odpowiednimi służbami, do zapewnienia personelowi odpowiedniego poziomu informacji o aktualnym stanie prawnym oraz do monitorowania stanu zaopatrzenia w środki ochrony osobistej i szybkie reagowanie w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia braków w tym zakresie.\nPonadto wprowadzana w art. 3 w pkt 2 i 3 zmiana art. 180 pkt 16 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz art. 183 pkt 5 tej ustawy zobowiązuje starostów i samorząd województwa do opracowania zasad organizacji pieczy zastępczej, organizacji miejsc kwarantanny/izolacji oraz umieszczeń dzieci w pieczy zastępczej na terenie powiatu w celu uproszczenia i uzyskania przejrzystych zasad postępowania w sytuacji powstania zagrożenia epidemiologicznego lub rozwoju epidemii oraz jak najszybsze przeciwdziałanie temu zjawisku.\nW art. 1 w pkt 4 zaproponowano zmianę brzmienia art. 15c ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Odesłania w nim zawarte stały się bowiem nieaktualne.\nZaproponowano również zmianę w art. 1 pkt 4 lit. B, która pozwoli zabezpieczyć świadczenie integracyjne dla tych uczestników centrów integracji społecznej, którzy objęci zostali kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.\nZgodnie z propozycją, w przypadku zawieszenia zajęć w centrum integracji społecznej trwającego łącznie dłużej niż 3 miesiące, kierownik jednostki może przedłużyć okres uczestnictwa w zajęciach o okres tego zawieszenia. Będzie mógł to uczynić na wniosek lub po zasięgnięciu opinii pracownika socjalnego zatrudnionego w centrum integracji społecznej w zakresie konieczności dalszej realizacji indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego. Proponowany przepis wskazuje także, że za przedłużony okres uczestnictwa przysługuje świadczenie integracyjne na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 7a ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym oraz art. 15c ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1. Ponadto w art. 6 projektu przewidziano, że do łącznego okresu przedłużenia wlicza się okresy zawieszenia zajęć, które nastąpiły przed wejściem w życie projektowanej ustawy.\nW ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych proponuje się też zmianę przepisów w zakresie umożliwienia rozpatrywania decyzji i innych pism sporządzanych w sprawach świadczeń przyznawanych i wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zamiast podpisem odręcznym – nadrukiem imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do ich wydawania. Rozwiązanie analogiczne do proponowanego funkcjonuje już w odniesieniu do decyzji wydawanych przez Zakład w procesie masowym – m. in. w odniesieniu do decyzji waloryzacyjnych. Ponadto w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji niedotrzymania przez Zakład terminu na złożenie oświadczeń lub przekazanie informacji w sprawach zajętych wierzytelności w postępowaniach egzekucyjnych, proponuje się okresowe wydłużenie wymaganych przepisami prawa (dla określonej grupy dłużników zajętej wierzytelności) terminów tygodniowych (7 - dniowych). Wydłużenie terminów dotyczy zajęć egzekucyjnych dokonanych nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Szwed Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2020 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD160
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z trudną sytuacją pracodawców prowadzących zakłady aktywności zawodowej, wywołaną trwającą nadal epidemią i spadkiem przychodów z działalności gospodarczej oraz przestojami wymagane jest zwiększone wsparcie dla tej grupy podmiotów.
Dodatkowo przedłużający się stan epidemii uniemożliwia terminowe wykonanie umów zawieranych pomiędzy beneficjantami środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a organami i podmiotami które przyznają dane środki. Niezbędne jest dokonanie zmian w przepisach umożliwiających aneksowanie umów i wykorzystanie środków w przyszłym roku.
W ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych niezbędne jest wprowadzenie przepisów, które zwiększą wsparcie związane z trwającą epidemią oraz usprawnią udzielanie pomocy. Zmian wymagają przepisy dotyczące:
- udostępnienia Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych danych pochodzących z Elektronicznego Krajowego Systemu Monitorowania Orzekania o Niepełnosprawności,
- uproszczenia obowiązku informacyjnego o obniżonych wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla pracodawców posiadających certyfikat dostępności,
- doprecyzowania przepisów w zakresie formy wyrażenia zgody przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawach dotyczących wydatkowania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na cele związane z przeciwdziałaniem Covid-19,
- uwzględnienia Komunikatu Komisji Europejskiej dotyczącego wydłużenia terminu obowiązywania zmodyfikowanych warunków udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom oraz zmiany tych warunków,
- dodatkowego wsparcia przez samorządy województwa dla zakładów aktywności zawodowej z zaoszczędzonych środków.
W związku z zagrożeniem epidemicznym występuje potrzeba wzmocnienia współpracy osób prowadzących podmioty pieczy zastępczej z odpowiednimi służbami oraz zmian w zakresie informacyjnym oraz organizacyjnym dotyczącym tych podmiotów.
W związku z panującą w kraju sytuacją, która wiąże się z zawieszaniem na czas oznaczony przez wojewodów zajęć w centrach integracji społecznej na terenie całych województw uzasadnione jest wprowadzenie zmiany przewidzianej w art. 1 pkt 4 lit. c projektu. Rozwiązania funkcjonujące do tej pory w ustawie o zatrudnieniu socjalnym umożliwiają wypłatę świadczenia integracyjnego w niepełnej wysokości w przypadku okoliczności uniemożliwiających udział w zajęciach takich jak: choroba czy usprawiedliwiona nieobecność. Skierowanie na kwarantannę lub izolację w warunkach domowych ma charakter szczególny i niezależny od woli uczestnika, a świadczenie integracyjne jest często jedynym źródłem jego przychodu. Pozbawienie go tych środków mogłoby mieć negatywny wpływ na pozostawanie przez osobę objętą kwarantanną w miejscu zamieszkania.
Ograniczenia związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19 skutkują koniecznością zmian w organizacji pracy przez jednostki wykonujące zadania publiczne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podobnie jak inne podmioty w coraz większym stopniu korzysta z pracy świadczonej przez swoich pracowników zdalnie, co wymaga zmiany dotychczasowych procedur działania m.in. poprzez korzystanie w coraz większym stopniu z możliwości rozpatrywania decyzji i innych pism sporządzanych w sprawach świadczeń przyznawanych i wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zamiast podpisem odręcznym – nadrukiem imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do ich wydawania. Przyspieszy to cały proces wydawania decyzji oraz wysłania jej świadczeniobiorcy.
Konsekwencją zmian w organizacji pracy podmiotów publicznych w okresie pandemii jest też jednak wydłużenie się terminów realizacji dotychczasowych zadań w związku z koniecznością wykonywania nowych zadań bezpośrednio związanych z ograniczaniem negatywnych skutków rozprzestrzeniania się COVID-19. Stąd konieczność okresowego wydłużenie wymaganych przepisami prawa (dla określonej grupy dłużników zajętej wierzytelności) terminów tygodniowych (7 - dniowych) na złożenie oświadczeń lub przekazanie informacji w sprawach zajętych wierzytelności w postępowaniach egzekucyjnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych proponuje się zmianę przepisów w zakresie umożliwiającym pracodawcy będącemu zakładem aktywności zawodowej ubieganie się o refundację kosztów płacy niepełnosprawnego pracownika. Zaproponowana zmiana umożliwi otrzymanie refundacji zarówno wynagrodzenia, jak i należnych składek oraz podatków (zamiast refundacji wyłącznie wynagrodzenia). Dodatkowo w ww. ustawie proponuje się rozszerzenie zakresu zadań (o art. 35 ust. 1 pkt 5, art. 35a ust. 1 pkt 7 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) w odniesieniu do których, w zakresie niezbędnym do niwelowania i ograniczenia negatywnych skutków COVID-19, organy i podmioty powołane do zawierania umów mogą, na wniosek strony lub za jej zgodą, w drodze aneksu do zawartej umowy, zmienić jej warunki, w tym w szczególności wydłużyć termin na jej realizację lub przesunąć termin na realizację zobowiązań z niej wynikających. Przepisy z art. 35a i 35 ustawy o rehabilitacji dotyczą wsparcia udzielanego beneficjentom przez samorządy terytorialne powiatu i województwa przekazującego środki PFRON. Projekt wprowadza również przepisy o możliwości przeniesienia realizacji zadań na rok przyszły.
Zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadzają następujące zmiany: umożliwią dostęp do systemu EKSMOoN przez PFRON co umożliwi weryfikację orzeczeń o niepełnosprawności oraz pozwoli na zwolnienie osób niepełnosprawnych, wnioskodawców z obowiązku przedkładania orzeczeń lub ich kopii i zastąpienie ich oświadczeniami weryfikowanymi przez urzędników, uproszczą obowiązek informacyjny dotyczący obniżonych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla pracodawców posiadających certyfikat dostępności, precyzują wydawanie przez PFRON zgody w postaci decyzji na wydatkowanie środków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na działania związane z przeciwdziałaniem covid-19, modyfikują przepisy uwzględniając komunikat KE o wydłużeniu terminu obowiązywania zmodyfikowanych warunków udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom oraz zmiany tych warunków oraz wprowadzają zmiany, które umożliwią wsparcie zakładów aktywności zawodowej przez samorząd województwa w okresie epidemii, ze środków pochodzących z oszczędności.
Ponadto projekt zawiera przepisy, które wydłużają termin obowiązywania dotychczasowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 26c ust. 6 i art. 49 ust. 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, co wynika z potrzeby komplementarnego dostosowania formularzy (będących załącznikami w aktach wykonawczych) dla osób niepełnosprawnych, tak aby spełniały najwyższe standardy dostępności.
W art. 3 projektu ustawy wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821).
Projektowane w art. 3 pkt 1 zmiany brzmienia przepisy art. 38c ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej polegają na wprowadzeniu rozwiązań zobowiązujących osoby prowadzące podmioty pieczy zastępczej w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii do dbałości o współpracę z odpowiednimi służbami, do zapewnienia personelowi odpowiedniego poziomu informacji o aktualnym stanie prawnym oraz do monitorowania stanu zaopatrzenia w środki ochrony osobistej i szybkie reagowanie w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia braków w tym zakresie.
Ponadto wprowadzana w art. 3 w pkt 2 i 3 zmiana art. 180 pkt 16 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz art. 183 pkt 5 tej ustawy zobowiązuje starostów i samorząd województwa do opracowania zasad organizacji pieczy zastępczej, organizacji miejsc kwarantanny/izolacji oraz umieszczeń dzieci w pieczy zastępczej na terenie powiatu w celu uproszczenia i uzyskania przejrzystych zasad postępowania w sytuacji powstania zagrożenia epidemiologicznego lub rozwoju epidemii oraz jak najszybsze przeciwdziałanie temu zjawisku.
W art. 1 w pkt 4 zaproponowano zmianę brzmienia art. 15c ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Odesłania w nim zawarte stały się bowiem nieaktualne.
Zaproponowano również zmianę w art. 1 pkt 4 lit. B, która pozwoli zabezpieczyć świadczenie integracyjne dla tych uczestników centrów integracji społecznej, którzy objęci zostali kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
Zgodnie z propozycją, w przypadku zawieszenia zajęć w centrum integracji społecznej trwającego łącznie dłużej niż 3 miesiące, kierownik jednostki może przedłużyć okres uczestnictwa w zajęciach o okres tego zawieszenia. Będzie mógł to uczynić na wniosek lub po zasięgnięciu opinii pracownika socjalnego zatrudnionego w centrum integracji społecznej w zakresie konieczności dalszej realizacji indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego. Proponowany przepis wskazuje także, że za przedłużony okres uczestnictwa przysługuje świadczenie integracyjne na zasadach określonych w art. 15 ust. 4 – 7a ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym oraz art. 15c ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1. Ponadto w art. 6 projektu przewidziano, że do łącznego okresu przedłużenia wlicza się okresy zawieszenia zajęć, które nastąpiły przed wejściem w życie projektowanej ustawy.
W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych proponuje się też zmianę przepisów w zakresie umożliwienia rozpatrywania decyzji i innych pism sporządzanych w sprawach świadczeń przyznawanych i wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zamiast podpisem odręcznym – nadrukiem imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do ich wydawania. Rozwiązanie analogiczne do proponowanego funkcjonuje już w odniesieniu do decyzji wydawanych przez Zakład w procesie masowym – m. in. w odniesieniu do decyzji waloryzacyjnych. Ponadto w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji niedotrzymania przez Zakład terminu na złożenie oświadczeń lub przekazanie informacji w sprawach zajętych wierzytelności w postępowaniach egzekucyjnych, proponuje się okresowe wydłużenie wymaganych przepisami prawa (dla określonej grupy dłużników zajętej wierzytelności) terminów tygodniowych (7 - dniowych). Wydłużenie terminów dotyczy zajęć egzekucyjnych dokonanych nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stanisław Szwed Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2020 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany