W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD163","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podjęcie prac nad projektem ustawy wynika przede wszystkim z konieczności wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia kosztów gospodarki odpadami oraz poprawy sytuacji na krajowym rynku gospodarki odpadami komunalnymi. Zawarte w projekcie propozycje mają na celu między innymi rozwiązanie niektórych bieżących problemów gospodarki odpadami komunalnymi, do których należą w szczególności:\n1. wysokie koszty funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi;\n2. brak odpowiedniej elastyczności w kształtowaniu gminnych systemów odbierania odpadów komunalnych;\n3. subwencjonowanie kosztów generowanych przez nieruchomości niezamieszkałe wpływami z nieruchomości zamieszkałych;\n4. zaśmiecanie miejsc publicznych, gruntów polnych oraz częściej wykrywane przypadki nieodpowiedniego gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi niewłaściwe gospodarowanie odpadami poprzez porzucanie ich w miejscach do tego nieprzeznaczonych;\n5. zbyt wysokie obciążenie organów Inspekcji Ochrony Środowiska obowiązkami kontrolnymi, w ramach których wykonywane są przez Centralne Laboratorium Badawcze Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska pomiary kontrolne hałasu, w celu wydania przez organ ochrony środowiska decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, przy jednoczesnym niedostatku kadr pozostających w dyspozycji GIOŚ.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt zawiera rozwiązania mające na celu:\n1. wskazanie, że gminy w pierwszej kolejności mają zapewnić przygotowanie do ponownego użycia i recykling odpadów zebranych selektywnie oraz odpadów powstających w procesie sortowania;\n2. umożliwienie określenia przez Ministra właściwego do spraw klimatu, w drodze decyzji, odstępstwa dla poszczególnych gmin, od selektywnego zbierania odpadów komunalnych w podziale na 4 frakcje, zgodnie z przepisem art. 10 ust. 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98 w sprawie odpadów;\n3. umożliwienie indywidualnego rozliczania mieszkańców w budynkach wielolokalowych z obowiązku selektywnego zbierania odpadów;\n4. umożliwienie magazynowania odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, paliwa alternatywnego oraz odpadów przeznaczonych bezpośrednio do produkcji takiego paliwa przez okres 3 lat;\n5. podwyższenie kar za zaśmiecanie przestrzeni publicznej oraz gruntów polnych, dodanie sankcji karnej za pozostawianie odpadów niebezpiecznych w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania oraz wprowadzenie sankcji w postaci administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie polegające na wykonywaniu obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom, które nie uzyskały wymaganych decyzji lub wymaganego wpisu do rejestru;\n6. zmniejszenie obciążeń dla Głównego Inspektora Ochrony Środowiska poprzez wykreślenie z listy podmiotów wykonujących kontrolne, w ramach których wykonywane są pomiary kontrolne hałasu, w celu wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu.\n\nWyżej wymienione propozycje zmian umożliwią gminom zastosowanie rozwiązań, które mogą wpłynąć na ustabilizowanie kosztów odbioru oraz zagospodarowania odpadów komunalnych. Wprowadzenie przepisów umożliwiających indywidualne rozliczanie mieszkańców w budynkach wielolokalowych z obowiązku selektywnego zbierania odpadów umożliwi odejście przez gminy od tzw. odpowiedzialności zbiorowej. Można oczekiwać również, że mieszkańcy zaczną bardziej restrykcyjnie przestrzegać selektywnego zbierania odpadów, co będzie skutkowało większą ilością dobrej jakości surowców wtórnych zebranych przez gminę oraz osiąganiem wyższych poziomów w zakresie recyklingu i przygotowania do ponownego użycia. Powyższe czynniki będą umożliwiały obniżenie kosztów gospodarowania odpadami.\nPodwyższanie kar za zaśmiecanie przestrzeni publicznej i gruntów polnych, będzie miało efekt prewencyjny i zmniejszy skalę zjawiska niewłaściwego postępowania z odpadami.\nNatomiast dodana sankcja w postaci administracyjnej kary pieniężnej za naruszenia dot. gospodarowania odpadami przez podmioty do tego nie uprawnione pozwoli na skuteczniejsze działania Inspekcji Ochrony Środowiska w obszarze zwalczania nielegalnych działań w gospodarce odpadami i będzie miało wymiar dyscyplinujący dla podmiotów działających w tej branży.\nUmożliwienie magazynowania odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, paliwa alternatywnego oraz odpadów przeznaczonych bezpośrednio do produkcji takiego paliwa przez okres 3 lat pozwoli na sukcesywne spalanie tych odpadów wraz z rozwojem instalacji do termicznego przekształcania odpadów. Będzie to czasowe (częściowe) rozwiązanie problemu z częścią nagromadzonej już frakcji palnej, które umożliwi ich dłuższe legalne magazynowanie. Proponowana zmiana będzie również istotnym udogodnieniem w przypadku problemów ze znalezieniem odbiorcy dla wytworzonych lub zebranych odpadów.\nUznano za zasadne wykreślenie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z katalogu podmiotów wykonujących omawiane pomiary z uwagi na znaczące obciążenie GIOŚ obowiązkami pomiarowymi zarówno w zakresie pomiarów kontrolnych, jak i wynikających z realizacji Państwowego Monitoringu Środowiska i jednocześnie na niedostatek kadr pozostających w dyspozycji GIOŚ do realizacji tych pomiarów oraz z uwagi na fakt, że istnieje stosowna sieć laboratoriów akredytowanych realizujących pomiary w przedmiotowej dziedzinie.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 czerwca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD163
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Podjęcie prac nad projektem ustawy wynika przede wszystkim z konieczności wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w zakresie obniżenia kosztów gospodarki odpadami oraz poprawy sytuacji na krajowym rynku gospodarki odpadami komunalnymi. Zawarte w projekcie propozycje mają na celu między innymi rozwiązanie niektórych bieżących problemów gospodarki odpadami komunalnymi, do których należą w szczególności:
1. wysokie koszty funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi;
2. brak odpowiedniej elastyczności w kształtowaniu gminnych systemów odbierania odpadów komunalnych;
3. subwencjonowanie kosztów generowanych przez nieruchomości niezamieszkałe wpływami z nieruchomości zamieszkałych;
4. zaśmiecanie miejsc publicznych, gruntów polnych oraz częściej wykrywane przypadki nieodpowiedniego gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi niewłaściwe gospodarowanie odpadami poprzez porzucanie ich w miejscach do tego nieprzeznaczonych;
5. zbyt wysokie obciążenie organów Inspekcji Ochrony Środowiska obowiązkami kontrolnymi, w ramach których wykonywane są przez Centralne Laboratorium Badawcze Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska pomiary kontrolne hałasu, w celu wydania przez organ ochrony środowiska decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, przy jednoczesnym niedostatku kadr pozostających w dyspozycji GIOŚ.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt zawiera rozwiązania mające na celu:
1. wskazanie, że gminy w pierwszej kolejności mają zapewnić przygotowanie do ponownego użycia i recykling odpadów zebranych selektywnie oraz odpadów powstających w procesie sortowania;
2. umożliwienie określenia przez Ministra właściwego do spraw klimatu, w drodze decyzji, odstępstwa dla poszczególnych gmin, od selektywnego zbierania odpadów komunalnych w podziale na 4 frakcje, zgodnie z przepisem art. 10 ust. 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98 w sprawie odpadów;
3. umożliwienie indywidualnego rozliczania mieszkańców w budynkach wielolokalowych z obowiązku selektywnego zbierania odpadów;
4. umożliwienie magazynowania odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, paliwa alternatywnego oraz odpadów przeznaczonych bezpośrednio do produkcji takiego paliwa przez okres 3 lat;
5. podwyższenie kar za zaśmiecanie przestrzeni publicznej oraz gruntów polnych, dodanie sankcji karnej za pozostawianie odpadów niebezpiecznych w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania oraz wprowadzenie sankcji w postaci administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie polegające na wykonywaniu obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom, które nie uzyskały wymaganych decyzji lub wymaganego wpisu do rejestru;
6. zmniejszenie obciążeń dla Głównego Inspektora Ochrony Środowiska poprzez wykreślenie z listy podmiotów wykonujących kontrolne, w ramach których wykonywane są pomiary kontrolne hałasu, w celu wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu.

Wyżej wymienione propozycje zmian umożliwią gminom zastosowanie rozwiązań, które mogą wpłynąć na ustabilizowanie kosztów odbioru oraz zagospodarowania odpadów komunalnych. Wprowadzenie przepisów umożliwiających indywidualne rozliczanie mieszkańców w budynkach wielolokalowych z obowiązku selektywnego zbierania odpadów umożliwi odejście przez gminy od tzw. odpowiedzialności zbiorowej. Można oczekiwać również, że mieszkańcy zaczną bardziej restrykcyjnie przestrzegać selektywnego zbierania odpadów, co będzie skutkowało większą ilością dobrej jakości surowców wtórnych zebranych przez gminę oraz osiąganiem wyższych poziomów w zakresie recyklingu i przygotowania do ponownego użycia. Powyższe czynniki będą umożliwiały obniżenie kosztów gospodarowania odpadami.
Podwyższanie kar za zaśmiecanie przestrzeni publicznej i gruntów polnych, będzie miało efekt prewencyjny i zmniejszy skalę zjawiska niewłaściwego postępowania z odpadami.
Natomiast dodana sankcja w postaci administracyjnej kary pieniężnej za naruszenia dot. gospodarowania odpadami przez podmioty do tego nie uprawnione pozwoli na skuteczniejsze działania Inspekcji Ochrony Środowiska w obszarze zwalczania nielegalnych działań w gospodarce odpadami i będzie miało wymiar dyscyplinujący dla podmiotów działających w tej branży.
Umożliwienie magazynowania odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, paliwa alternatywnego oraz odpadów przeznaczonych bezpośrednio do produkcji takiego paliwa przez okres 3 lat pozwoli na sukcesywne spalanie tych odpadów wraz z rozwojem instalacji do termicznego przekształcania odpadów. Będzie to czasowe (częściowe) rozwiązanie problemu z częścią nagromadzonej już frakcji palnej, które umożliwi ich dłuższe legalne magazynowanie. Proponowana zmiana będzie również istotnym udogodnieniem w przypadku problemów ze znalezieniem odbiorcy dla wytworzonych lub zebranych odpadów.
Uznano za zasadne wykreślenie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z katalogu podmiotów wykonujących omawiane pomiary z uwagi na znaczące obciążenie GIOŚ obowiązkami pomiarowymi zarówno w zakresie pomiarów kontrolnych, jak i wynikających z realizacji Państwowego Monitoringu Środowiska i jednocześnie na niedostatek kadr pozostających w dyspozycji GIOŚ do realizacji tych pomiarów oraz z uwagi na fakt, że istnieje stosowna sieć laboratoriów akredytowanych realizujących pomiary w przedmiotowej dziedzinie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 czerwca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany