W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD130","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W związku z przyjęciem podczas ubiegłorocznej Światowej Konferencji Antydopingowej w Katowicach znowelizowanej wersji Światowego Kodeksu Antydopingowego, zwanego dalej „Kodeksem” oraz Standardów Międzynarodowych konieczne jest dostosowanie istniejących przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1872) do jego treści. Zaktualizowana wersja Kodeksu wraz z Międzynarodowymi Standardami ma obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r. Termin ten jest obligatoryjny dla sygnatariuszy Kodeksu do zaktualizowania obowiązujących przepisów prawnych i programów antydopingowych.\nW związku z realizacją wskazanego powyżej celu projekt ustawy wprowadza zmiany w zakresie podstawowej definicji dopingu, przepisów dotyczących Panelu Dyscyplinarnego przy Polskiej Agencji Antydopingowej oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego (zwanym dalej „PLAD”) i dostosowanie ich do treści znowelizowanego Kodeksu i standardów międzynarodowych Światowej Agencji Antydopingowej (zwaną dalej „WADA”). Zmiany wprowadzane projektem ustawy zostały również wskazane przez WADA w korespondencji z Ministerstwem Sportu jako zmiany, których wprowadzenie do polskiego prawa przed 1 stycznia 2021 r. jest niezbędne, jeżeli Polska chce uniknąć odebrania akredytacji WADA Polskiemu Laboratorium Antydopingowego oraz uznania Polskiej Agencji Antydopingowej (zwaną dalej „POLADA”) za non-compliance, czyli funkcjonującą niezgodnie z Światowym Programem Antydopingowym.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowane rozwiązanie przewidziane w projekcie ustawy ma na celu dostosowanie polskich norm prawnych tak, aby były zgodne z Kodeksem. W związku z tym wprowadzone zostaną następujące zmiany:\na) modyfikacja definicji „okresu podczaszawodów” w art. 2 pkt 3 zgodnie z obowiązującym brzmieniem Kodeksu: „okres podczas zawodów – okres rozpoczynający się o godzinie 23:59 w dniu poprzedzającym zawody rozumiane jako pojedynczy wyścig, gra lub konkurencja sportowa, w której zawodnik ma uczestniczyć, trwający do ich zakończenia, o ile przepisy właściwej międzynarodowej organizacji sportowej lub organizatora zawodów nie stanowią inaczej, obejmujący również okres kontroli antydopingowej związanej z zawodami.”;\nb) zmiany w definicji dopingu:\n- modyfikacja w art. 3 ust. 1 pkt 3 - zgodnie z obowiązującym brzmieniem Kodeksu proponuje się nadanie temu punktowi następującego brzmienia: „unikanie pobrania próbki fizjologicznej, niewyrażenie zgody na pobranie próbki fizjologicznej lub niezgłoszenie się na to pobranie bez ważnego uzasadnienia, po uprzednim powiadomieniu zawodnika o wytypowaniu do pobrania próbki fizjologicznej przez osobę upoważnioną do jej pobrania;”;\n- dodanie do art. 3 ust. 1 punktu 11, odpowiadającego dodanemu w Kodeksie elementowi definicji dopingu, który mógłby przyjąć następującą formę: ,,poza manipulowaniem lub usiłowaniem manipulowania, o którym mowa w pkt 5, działanie zawodnika lub innej osoby zmierzające do zniechęcenia osoby zgłaszającej naruszenie przepisów antydopingowych lub grożenie osobie zgłaszającej naruszenie przepisów antydopingowych.”;\n- dostosowanie do obowiązującego brzmienia Kodeksu art. 3 ust. 2 ustawy poprzez nadanie mu brzmienia: „2. Współpracę, o której mowa w ust. 1 pkt 10, uznaje się za doping w sporcie, jeżeli zawodnik lub inna osoba podejmująca tę współpracę nie przedstawi dowodów potwierdzających,że współpraca z osobą o statusie osoby pomagającej w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego, o której mowa w ust. 1 pkt 10, nie była związana ze sportem, wykonywaniem pracy zawodowej lub, że nie można było tej współpracy uniknąć.” Konsekwencją tej zmiany jest także usunięcie z zadań POLADA określonych w art. 5 ust1. punktu 7: „powiadamianie zawodników lub innych osób podejmujących współpracę z osobą pomagającą w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego o statusie tej osoby, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 10, oraz o konsekwencjach współpracy z tą osobą”;\nc) dostosowanie do Kodeksu przepisów dot. Panelu Dyscyplinarnego, w zakresie zapewnienia jego niezależności instytucjonalnej i operacyjnej, przede wszystkim od Polskiej Agencji Antydopingowej:\n- usunięcie z zadań Rady POLADA art. 12 pkt 5 dot. opiniowania kandydatur na członków Panelu Dyscyplinarnego oraz analogiczna zmiana art. 38 ust. 1 dotyczącego trybu powoływania członków Panelu;\n- modyfikacja brzmienia art. 35 ust. 1, który zgodnie z nowym brzmieniem nie będzie wskazywał, że Panel Dyscyplinarny działa przy POLADA lub w ramach struktury POLADA;\n- w art. 36 w ust. 2 określającym wymagania dla członków Panelu Dyscyplinarnego dodany zostanie punkt 8, mówiący o tym, że członkowie Panelu muszą spełniać wymagania dotyczące bezstronności, niezależności oraz zapobiegania konfliktowi interesów zawarte w Światowym Kodeksie Antydopingowym i właściwych regulacjachWADA. Analogicznie odesłanie do Kodeksu i regulacji WADA znalazło się w przepisach art. 41 ust. 1 dot. wyłączenia członka Panelu od udziału w sprawie w przypadku konfliktu interesów;\n- doprecyzowanie art. 40 ust. 6 poprzez usunięcie wyrazów „lub posiedzeniu”, które zapobiegnie pojawiającym się wątpliwościom co do potencjalnej możliwości udziałudyrektora POLADA lub jego pełnomocnika w posiedzeniach lub naradach Panelu o charakterze organizacyjnym.\nd) ponadto doprecyzowany zostanie brzmienie art. 47v poprzez dodanie w ust. 1 i ust. 2 odniesienia do dokumentów technicznych WADA, które poza Międzynarodowym Standardem dla Laboratoriów powinny być stosowane przez Laboratorium przy przeprowadzaniu analiz antydopingowych.\nProponuje się również zastąpienie określonych dotychczas w art. 47f ust. 1 pkt 1 wymogów dla osoby powoływanej na stanowisko dyrektora PLAD, w zakresie posiadania stopnia naukowego oraz doświadczenia zawodowego, warunkiem spełniania wymogów określonych w Międzynarodowym Standardzie dla Laboratoriów określonym przez Światową Agencję Antydopingową. Korekta ta ma zapobiec częstym nowelizacjom ustawy (wymóg dotyczący stopnia naukowego wynika z ww. standardu) mającym na celu dostosowanie regulacji krajowych do Standardów Międzynarodowych. Należy podkreślić, że zwalczanie dopingu w sporcie opiera się na współpracy międzynarodowej i daleko posuniętej standaryzacji wymagań wobec instytucji zajmujących się tą walką w poszczególnych krajach (w tym laboratoriów badających próbki). To powoduje konieczność implementacji do krajowego systemu prawnego reguł określonych przez organizacje międzynarodowe (w szczególności WADA - Światową Agencję Antydopingową). Zaproponowany przepis umożliwi dostosowanie wymagań dla dyrektora Laboratorium w przypadku zmian w Standardzie bez konieczności każdorazowej zmiany ustawy.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSPORT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Danuta Dmowska-Andrzejuk Minister Sportu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSPORT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 listopada 2020 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD130
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W związku z przyjęciem podczas ubiegłorocznej Światowej Konferencji Antydopingowej w Katowicach znowelizowanej wersji Światowego Kodeksu Antydopingowego, zwanego dalej „Kodeksem” oraz Standardów Międzynarodowych konieczne jest dostosowanie istniejących przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1872) do jego treści. Zaktualizowana wersja Kodeksu wraz z Międzynarodowymi Standardami ma obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r. Termin ten jest obligatoryjny dla sygnatariuszy Kodeksu do zaktualizowania obowiązujących przepisów prawnych i programów antydopingowych.
W związku z realizacją wskazanego powyżej celu projekt ustawy wprowadza zmiany w zakresie podstawowej definicji dopingu, przepisów dotyczących Panelu Dyscyplinarnego przy Polskiej Agencji Antydopingowej oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego (zwanym dalej „PLAD”) i dostosowanie ich do treści znowelizowanego Kodeksu i standardów międzynarodowych Światowej Agencji Antydopingowej (zwaną dalej „WADA”). Zmiany wprowadzane projektem ustawy zostały również wskazane przez WADA w korespondencji z Ministerstwem Sportu jako zmiany, których wprowadzenie do polskiego prawa przed 1 stycznia 2021 r. jest niezbędne, jeżeli Polska chce uniknąć odebrania akredytacji WADA Polskiemu Laboratorium Antydopingowego oraz uznania Polskiej Agencji Antydopingowej (zwaną dalej „POLADA”) za non-compliance, czyli funkcjonującą niezgodnie z Światowym Programem Antydopingowym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowane rozwiązanie przewidziane w projekcie ustawy ma na celu dostosowanie polskich norm prawnych tak, aby były zgodne z Kodeksem. W związku z tym wprowadzone zostaną następujące zmiany:
a) modyfikacja definicji „okresu podczaszawodów” w art. 2 pkt 3 zgodnie z obowiązującym brzmieniem Kodeksu: „okres podczas zawodów – okres rozpoczynający się o godzinie 23:59 w dniu poprzedzającym zawody rozumiane jako pojedynczy wyścig, gra lub konkurencja sportowa, w której zawodnik ma uczestniczyć, trwający do ich zakończenia, o ile przepisy właściwej międzynarodowej organizacji sportowej lub organizatora zawodów nie stanowią inaczej, obejmujący również okres kontroli antydopingowej związanej z zawodami.”;
b) zmiany w definicji dopingu:
- modyfikacja w art. 3 ust. 1 pkt 3 - zgodnie z obowiązującym brzmieniem Kodeksu proponuje się nadanie temu punktowi następującego brzmienia: „unikanie pobrania próbki fizjologicznej, niewyrażenie zgody na pobranie próbki fizjologicznej lub niezgłoszenie się na to pobranie bez ważnego uzasadnienia, po uprzednim powiadomieniu zawodnika o wytypowaniu do pobrania próbki fizjologicznej przez osobę upoważnioną do jej pobrania;”;
- dodanie do art. 3 ust. 1 punktu 11, odpowiadającego dodanemu w Kodeksie elementowi definicji dopingu, który mógłby przyjąć następującą formę: ,,poza manipulowaniem lub usiłowaniem manipulowania, o którym mowa w pkt 5, działanie zawodnika lub innej osoby zmierzające do zniechęcenia osoby zgłaszającej naruszenie przepisów antydopingowych lub grożenie osobie zgłaszającej naruszenie przepisów antydopingowych.”;
- dostosowanie do obowiązującego brzmienia Kodeksu art. 3 ust. 2 ustawy poprzez nadanie mu brzmienia: „2. Współpracę, o której mowa w ust. 1 pkt 10, uznaje się za doping w sporcie, jeżeli zawodnik lub inna osoba podejmująca tę współpracę nie przedstawi dowodów potwierdzających,że współpraca z osobą o statusie osoby pomagającej w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego, o której mowa w ust. 1 pkt 10, nie była związana ze sportem, wykonywaniem pracy zawodowej lub, że nie można było tej współpracy uniknąć.” Konsekwencją tej zmiany jest także usunięcie z zadań POLADA określonych w art. 5 ust1. punktu 7: „powiadamianie zawodników lub innych osób podejmujących współpracę z osobą pomagającą w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego o statusie tej osoby, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 10, oraz o konsekwencjach współpracy z tą osobą”;
c) dostosowanie do Kodeksu przepisów dot. Panelu Dyscyplinarnego, w zakresie zapewnienia jego niezależności instytucjonalnej i operacyjnej, przede wszystkim od Polskiej Agencji Antydopingowej:
- usunięcie z zadań Rady POLADA art. 12 pkt 5 dot. opiniowania kandydatur na członków Panelu Dyscyplinarnego oraz analogiczna zmiana art. 38 ust. 1 dotyczącego trybu powoływania członków Panelu;
- modyfikacja brzmienia art. 35 ust. 1, który zgodnie z nowym brzmieniem nie będzie wskazywał, że Panel Dyscyplinarny działa przy POLADA lub w ramach struktury POLADA;
- w art. 36 w ust. 2 określającym wymagania dla członków Panelu Dyscyplinarnego dodany zostanie punkt 8, mówiący o tym, że członkowie Panelu muszą spełniać wymagania dotyczące bezstronności, niezależności oraz zapobiegania konfliktowi interesów zawarte w Światowym Kodeksie Antydopingowym i właściwych regulacjachWADA. Analogicznie odesłanie do Kodeksu i regulacji WADA znalazło się w przepisach art. 41 ust. 1 dot. wyłączenia członka Panelu od udziału w sprawie w przypadku konfliktu interesów;
- doprecyzowanie art. 40 ust. 6 poprzez usunięcie wyrazów „lub posiedzeniu”, które zapobiegnie pojawiającym się wątpliwościom co do potencjalnej możliwości udziałudyrektora POLADA lub jego pełnomocnika w posiedzeniach lub naradach Panelu o charakterze organizacyjnym.
d) ponadto doprecyzowany zostanie brzmienie art. 47v poprzez dodanie w ust. 1 i ust. 2 odniesienia do dokumentów technicznych WADA, które poza Międzynarodowym Standardem dla Laboratoriów powinny być stosowane przez Laboratorium przy przeprowadzaniu analiz antydopingowych.
Proponuje się również zastąpienie określonych dotychczas w art. 47f ust. 1 pkt 1 wymogów dla osoby powoływanej na stanowisko dyrektora PLAD, w zakresie posiadania stopnia naukowego oraz doświadczenia zawodowego, warunkiem spełniania wymogów określonych w Międzynarodowym Standardzie dla Laboratoriów określonym przez Światową Agencję Antydopingową. Korekta ta ma zapobiec częstym nowelizacjom ustawy (wymóg dotyczący stopnia naukowego wynika z ww. standardu) mającym na celu dostosowanie regulacji krajowych do Standardów Międzynarodowych. Należy podkreślić, że zwalczanie dopingu w sporcie opiera się na współpracy międzynarodowej i daleko posuniętej standaryzacji wymagań wobec instytucji zajmujących się tą walką w poszczególnych krajach (w tym laboratoriów badających próbki). To powoduje konieczność implementacji do krajowego systemu prawnego reguł określonych przez organizacje międzynarodowe (w szczególności WADA - Światową Agencję Antydopingową). Zaproponowany przepis umożliwi dostosowanie wymagań dla dyrektora Laboratorium w przypadku zmian w Standardzie bez konieczności każdorazowej zmiany ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSPORT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Danuta Dmowska-Andrzejuk Minister Sportu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSPORT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 listopada 2020 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany