W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz MPiT do Country Report Poland 2019 Komisji Europejskiej

28.02.2019

W środę Komisja Europejska opublikowała raport na temat sytuacji gospodarczej Polski, w ramach tzw. semestru europejskiego (procesu koordynacji polityki gospodarczej w UE). Cieszymy się z pozytywnej oceny KE nt. polskiej gospodarki. Zauważono nasz stabilny wzrost gospodarczy i poprawę stanu finansów publicznych. Polska była jednym z najszybciej rozwijających się krajów UE (trzecie miejsce po Irlandii i Malcie) i w kolejnych latach pozostanie pod tym względem w czołówce UE, zwłaszcza jeśli do porównań weźmiemy największe gospodarki.

Na szarym tle hasztag analizy MPiT.

KE oczekuje, że w 2019 r. tempo wzrostu PKB w Polsce utrzyma się na poziomie zbliżonym do potencjalnego i osiągnie 3,5%. Jest to wzrost zdecydowanie wyższy niż prognozowany dla gospodarki Unii Europejskiej (1,6%) i tylko pięć krajów UE może mieć wzrost wyższy niż Polska.

Podobnie jak KE, zdajemy sobie sprawę z wyzwań stojących przed polską gospodarką, dotyczących zwiększenia aktywności zawodowej, wzmocnienia absorbcji innowacji przez polskie przedsiębiorstwa oraz przejścia do gospodarki niskoemisyjnej. Polska już w tym momencie prowadzi działania mające się im przeciwstawiać.
Dla zwiększania podaży pracy zaproponowaliśmy ulgę podatkową dla osób młodych (do 26 roku życia), z uwagi na generalnie ich późne wchodzenie na rynek pracy. Przecinamy dyskusję na temat pułapki świadczeniowej dla kobiet samotnie wychowujących dziecko. Nie będą miały one już dylematu, czy zarobki nie spowodują utraty świadczenia, gdyż będzie ono gwarantowane bez względu na dochód.

Energetyka w Polsce to wyzwanie gospodarcze – przed nami wieloletnia modernizacja energetyki, której beneficjentami mają być tak gospodarstwa domowe (cena energii elektrycznej i stabilność dostaw) jak i przedsiębiorstwa, także realizujące transformację w kierunku zielonej energii. Pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami pod nazwą Energia plus, w celu popularyzacji segmentu prosumenckiego. Poprzez dofinansowanie ma on na celu upowszechnienie tego typu rozwiązań dla szerokiego kręgu beneficjentów. Planowane rozszerzenie definicji prosumenta na przedsiębiorstwa i Jednostki Samorządu Terytorialnego pozwoli na rozwój konkurencyjnych cenowo usług komunalnych.

Skupiamy się na wspieraniu zdolności innowacyjnych polskich przedsiębiorców (ulgi na B+R, IP box), promujemy lepsze otoczenie regulacyjne (nowe Prawo zamówień publicznych, Prosta Spółka Akcyjna). Dążymy również do poprawienia współpracy środowiska naukowego i biznesowego, aby wykorzystać ich potencjał i stworzyć warunki do rozwoju polskich ośrodków badawczych (Sieć Badawcza Łukasiewicz, Wirtualny Instytut Badawczy, doktorat wdrożeniowy).

Polska jest na dobrej drodze do spełnienia większości krajowych wskaźników Strategii Europa 2020. Część z nich, jak redukcja liczby osób zagrożonych ubóstwem, czy odsetek osób z wyższym wykształceniem Polska już spełniła.

Publikacja raportu formalnie rozpoczyna negocjacje umowy partnerstwa i programów operacyjnych. KE w aneksie D przedstawiła własną perspektywę priorytetów inwestycyjnych. Traktujemy ją jako punkt wyjścia do dyskusji, która będzie się toczyła przez najbliższe miesiące.

Odpowiedź Polski na wnioski raportu znajdzie się w kwietniowej aktualizacji Krajowego programu reform oraz aktualizacji programu konwergencji.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.02.2019 12:13 Sonia Sobczyk
Pierwsza publikacja:
28.02.2019 12:13 Sonia Sobczyk
{"register":{"columns":[]}}