W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pandemia a stres. Jak sobie radzić?

20.05.2021

mężczyzna w maseczce chirurgicznej założonej na twarzy

Izolacja społeczna, niepewność związana z rozwojem pandemii, obawy o zdrowie swoje i najbliższych, poczucie lęku, obniżenie nastroju, długotrwały stres powodują, że wiele osób doświadcza traumy.

To, z czym się mierzymy, to długotrwały, przewlekły stres, który sieje ogromne spustoszenie w naszym organizmie pod wieloma względami - wpływa na nasze funkcjonowanie poznawcze, neurologiczne, a także układ immunologiczny.

Naukowcy mówią już o zjawisku pandemicznego ostrego zaburzenia stresowego, którego objawy przypominają zespół stresu pourazowego.

Stres dotyczy przede wszystkim obaw o zdrowie swoje i najbliższych. Epidemia spowodowała, że zmieniła się nasza codzienność, rutyna dnia. Często musimy odnaleźć się w pracy zdalnej. Mamy problemy z koncentracją, zmagamy się ze znużeniem, zmęczeniem, osłabieniem. Pandemia pokrzyżowała nam plany, co najczęściej rodzi w nas poczucie bezradności, niepewności. Osoby przewlekle chore obawiają się, że pogorszy się ich stan zdrowia, np. ze względu na utrudniony dostęp do specjalistów. Czasem może pojawiać się u nas poczucie winy, że niewystarczająco dużo dajemy z siebie bliskim. Do tego dochodzi stres związany z brakiem stabilizacji finansowej. Skutkiem obecnej sytuacji jest też poczucie osamotnienia, które dotyczy przede wszystkim osób starszych.

Stres wywołują również informacje, które docierają z mediów.

Często w mediach pojawiają się sprzeczne wiadomości, dane dotyczące epidemii, jest ich bardzo wiele. Powoduje to poczucie zagubienia.

Naukowcy mówią już o zjawisku pandemicznego ostrego zaburzenia stresowego, którego objawy przypominają zespół stresu pourazowego. Wiążą się z tym zaburzenia snu, koszmary, halucynacje, wyczerpanie, napięcie lękowe, poczucie bezradności.

Epidemia COVID-19 zwiększyła ryzyko występowania przemocy.

Zachwianie poczucia bezpieczeństwa, ograniczenia, izolacja społeczna, niepewność, obawy o zdrowie, sytuację ekonomiczną sprawiły, że u osób zmagających się z problemami, kryzysami psychicznymi nasiliły się zaburzenia lękowe, depresyjne. Ponadto, wzrosło ryzyko wszelkiego rodzaju uzależnień, zarówno od alkoholu czy substancji psychoaktywnych, jak i behawioralnych.

Długotrwałe poczucie lęku może prowadzić to tego, że agresja się nasila. Lęk może powodować napady złości, frustracji. Do tego dochodzi gniew, poczucie dyskomfortu, problemy z koncentracją, organizacją dnia, a w związku z tym obniżenie nastroju, depresja, ataki paniki. Badania przeprowadzone przez naukowców z Włoch wskazują, że ryzyko przemocy w czasie pandemii z różnych przyczyn wzrosło.

Wzrasta również liczba prób samobójczych, szczególnie wśród osób w średnim wieku (około 50 lat) oraz wśród młodych ludzi do 21 roku życia.

Szczególnie narażeni na stres i napięcia psychiczne w związku z pandemią są:

  • osoby starsze oraz chorujące przewlekle,
  • pracownicy służby zdrowia
  • dzieci i nastolatki
  • osoby z już istniejącymi zaburzeniami natury psychicznej, takimi jak depresja, choroba afektywna dwubiegunowa czy zespół stresu pourazowego   

Wśród objawów stresu związanego z wybuchem pandemii eksperci wymieniają między innymi:
– występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie najbliższych,
– zmiany w spożywaniu posiłków (niezdrowe odżywianie)
– problemy ze snem i koncentracją uwagi,
– niewyjaśnione bóle głowy i bóle ciała
– pogorszenie objawów choroby przewlekłej,
– nadmierna drażliwość, zamartwianie się i smutek,
– zwiększone spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych substancji psychoaktywnych.
   

Dobre praktyki, które pomogą przetrwać okres izolacji związany z pandemią

  1. Zrób przerwę od oglądania, czytania i słuchania wiadomości dotyczących epidemii.
  2.  Ogranicz korzystanie z mediów społecznościowych, które poruszają temat epidemii.
  3.  Znajdź JEDNO WIARYGODNE ŹRÓDŁO informacji dotyczące epidemii. Jest ono korzystniejsze niż napływ wielu niesprawdzonych informacji. Ciągły dostęp do takich informacji zwiększa poziom lęku.
  4. Zadbaj o odporność poprzez regularną aktywność fizyczną czy właściwą higienę snu, unikanie środków psychoaktywnych oraz "substancji zabronionych".
  5. Kontaktuj się z osobami, którym ufasz, z którymi przebywanie do tej pory dawało ci satysfakcję - to istotnie obniża poziom stresu.

Koronawirus a zdrowie psychiczne – szukaj wsparcia

Jeśli przejawy stresu i niepokoju nie ustępują, możesz szukać pomocy u profesjonalistów z dziedziny psychologii lub psychiatrii. W szkołach profesjonalnej pomocy udzielają psycholodzy, pedagodzy i terapeuci. W powiecie kamiennogórskim można uzyskać min. wsparcie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Wykaz placówek udzielających pomocy znajduje się na stronie Starostwa Powiatowego na stronie: 

http://www.kamienna-gora.pl/article/osoby-niepenosprawne/lista-jednostek-nieodpatnej-pomocy/8/93

Gdzie jeszcze szukać pomocy?

  • W sytuacji zagrożenia życia nie wahaj się, tylko dzwoń pod numer alarmowy 112!
  • Całodobowa, bezpłatna linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego, obsługiwana przez psychologów z Fundacji ITAKA 800 702 222
  • Antydepresyjny Telefon Zaufania: (22) 484 88 01.
  • Antydepresyjny Telefon Forum Przeciwko Depresji: (22) 594 91 00.
  • Telefon zaufania dla dzieci: 116 111.
  • Telefon zaufania dla dzieci: 800 080 222.
  • Telefon dla Rodziców i Nauczycieli: 800 100 100.