W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Handel zagraniczny Polski po 10 miesiącach 2019 r.

11.12.2019

Wyniki polskich obrotów towarowych po raz kolejny potwierdziły dobrą kondycję polskich eksporterów. W skali 10 miesięcy 2019 r. zagraniczna sprzedaż naszych towarów zwiększyła się o 5,3%, do 196,6 mld EUR, a import o 3,0%, do 195,5 mld EUR. W ujęciu nominalnym były to wzrosty odpowiednio o blisko 10 mld EUR oraz o 5,7 mld EUR. Od początku roku stabilizująco na dynamikę polskiego eksportu oddziałuje postępujący proces otwierania się eksporterów na nowe kierunki, w tym te odległe z Ameryki Północnej czy Azji.

Po lewej stronie na fioletowym tle napisy eksport import, logo MR i napis #analizyMR, po prawej stronie zdjęcie przedstawiające kontenery

Wyprzedzenie eksportowe przełożyło się na dalszą poprawę salda obrotów, tj. o 4,3 mld EUR, do nadwyżki w wysokości prawie 1,1 mld EUR.

Pomimo słabszej koniunktury w krajach Unii Europejskiej eksport towarów do tej grupy rynków zwiększył się o 4,4%, do 157,1 mld EUR. Szczególnie szybko w omawianym okresie rósł eksport do: Francji (9,7%), Austrii (14,8%), Rumunii (12,2%) oraz na Węgry (8,6%). Relatywnie wolno natomiast nadal rosła sprzedaż do Niemiec (o 3,8%), z tym że w ujęciu wartościowym był to wzrost najwyższy w całej UE i osiągnął prawie 2 mld EUR. Spowolnienie zostało także utrzymane w przypadku sprzedaży do Wielkiej Brytanii (wzrost o 2,6%) oraz Czech (0,4%). Niewielki – na poziomie 0,9% - wzrost odnotowano po stronie importu z UE, co zaowocowało dalszym wzrostem nadwyżki z tą grupą krajów – o 5,6 mld EUR, do 43,9 mld EUR.

Dynamiczny, dwucyfrowy wzrost został utrzymany w eksporcie na pozaunijne rynki rozwinięte (o 10,5%, do wartości prawie 13,6 mld EUR). W tej grupie nadal korzystnie wyróżniały się USA, do których sprzedaż wzrosła aż o 11,5%. Szybko także rósł eksport do Japonii (24%), RPA (16%) oraz Islandii (ok. 75%). W tempie niewiele niższym co eksport rósł przywóz z tych rynków (10,2%), z kolei deficyt obrotów nieznacznie wzrósł, tj. ok. 100 mln EUR, do 1,4 mld EUR.

Równolegle polscy eksporterzy umacniają swoją pozycję na rynkach WNP, gdzie eksport towarów w okresie pierwszych 10 miesięcy br. zwiększył się o ok. 12%, do 12,6 mld EUR. W tej grupie, dynamicznie rósł eksport do większości krajów, w tym do Rosji o 9,7%, na Ukrainę o 12% oraz na Białoruś o 20%. Z drugiej strony, w wyniku spadków importu ropy, całkowity przywóz z WNP zmniejszył się w omawianym okresie o 9%, co przełożyło się na wyraźną redukcję deficytu – o 3 mld EUR, do 3,9 mld EUR.

Powyżej średniej tj. o 5,7% (do 13,3 mld EUR), rósł eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych (spoza WNP). Zasadnicze znaczenie dla takiego wyniku miała niska baza odniesienia – od 2016 r. dynamika sprzedaży do tej grupy rynków jest wyraźnie niższa niż przeciętna. W tej grupie krajów tradycyjnie istniały wyraźne dysproporcje w dynamice eksportu. Z jednej strony bowiem szybko rósł wywóz do Chin (o 23%), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o blisko 90%), Egiptu (o 70%) czy Republiki Korei (o 23%), z drugiej zaś nadal głębokie jego spadki notowano do Turcji (o ok. 28%). W omawianym okresie szybciej niż eksport rósł import z tych rynków (o 10,7%), czego konsekwencją było dalsze pogłębienie deficytu (o 4,2 mld EUR, do 37,5 mld EUR).

W przekroju przedmiotowym, wśród ważniejszych pozycji w eksporcie, dynamicznie w analizowanym okresie rosła zagraniczna sprzedaż następujących towarów: kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne i ich części i akcesoria (o 8,9%), maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części i akcesoria (o 8,1%). Powyżej średniej rósł także eksport pojazdów nieszynowych, ich części i akcesoriów (5,8%). Po stronie importu natomiast relatywnie szybki wzrost notowano w pozycji maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części i akcesoria (o 10,5%) oraz pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria (o 6,1%).

Materiały

Materiały graficzne
Grafika​_11122019.pdf 0.30MB
{"register":{"columns":[]}}