W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instrument Wsparcia Technicznego

Instrument Wsparcia Technicznego (Technical Support Instrument – TSI)

Instrument Wsparcia Technicznego stanowi kontynuację Programu Wspierania Reform Strukturalnych (PWRS) w ramach Wieloletnich Ram Finansowych UE 2021-2027, który jest zarządzany centralnie przez Komisję Europejską (DG REFORM – Dyrekcję Generalną ds. Wspierania Reform Strukturalnych). Instrument Wsparcia Technicznego skoncentrowany jest na możliwości otrzymania wsparcia technicznego dla przeprowadzanych przez państwa członkowskie reform. Budżet Instrumentu Wsparcia Technicznego na okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2027 r. określono na 864 mln EUR. TSI, tak jak PWRS, jest dostępny dla wszystkich państw członkowskich, bez podziału na koperty narodowe.

Cel wsparcia

Głównym celem TSI jest wspieranie wysiłków państw członkowskich służących wzmocnieniu ich zdolności instytucjonalnych i administracyjnych, skutecznemu wdrażaniu reform i prawa Unii oraz wsparcie transformacji ekologicznej i cyfrowej. 

Dla jakich podmiotów przeznaczony jest Instrument Wsparcia Technicznego?

  • TSI skierowany jest przede wszystkim do władz krajowych szczebla rządowego, centralnego oraz samorządowego.
  • O wsparcie mogą ubiegać się także organizacje w rozumieniu art. 2 ust. 42 rozporządzenia finansowego, współpracujące w duchu partnerstwa zgodnie z ramami instytucjonalnymi i prawnymi państw członkowskich. Chodzi tu o podmioty prawa publicznego lub prawa prywatnego, którym powierzono realizację misji publicznej i któremu dane państwo członkowskie zapewniło odpowiednie gwarancje finansowe.

Na czym polega istota Instrumentu?

  • Instrument Wsparcia Technicznego ma za zadanie zwiększyć zdolności administracji do przygotowywania, planowania, opracowywania i wdrażania reform w tym poprzez wymianę dobrych praktyk, odpowiednich procesów i metod oraz skuteczne i bardziej efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi.
  • Otrzymanie wsparcia w ramach TSI nie wymaga współfinansowania ze strony beneficjenta.
  • W ramach TSI, nie ma podziału na koperty narodowe, co oznacza, że wszystkie wnioski o wsparcie z państw europejskich konkurują ze sobą na równych zasadach. Decyzję o przyznaniu wsparciu po analizie wniosków podejmuje Komisja Europejska.
  • Potencjalny beneficjent Instrumentu, nie otrzymuje żadnych środków finansowych. Uzyskane wsparcie jest formą „usługi”, której udzieli wykonawca projektu po wyłonieniu go przez Komisję Europejską. Przykładowym wykonawcą projektu mogą być renomowane organizacje jak np. Bank Światowy, OECD. Może to być również think tank czy instytut lub podmiot, który wykaże się odpowiednimi kompetencjami w danej dziedzinie.

Na jakie reformy można uzyskać wsparcie?

  • Reformy podjęte z własnej inicjatywy, zwłaszcza te, które mają na celu odbudowę gospodarki w związku z kryzysem, a także wzmocnienie odporności gospodarczej.
  • Wdrażanie programów dostosowań gospodarczych dla państw członkowskich, które otrzymują pomoc finansową UE na podstawie obowiązujących instrumentów, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 472/2013, w przypadku państw członkowskich, których walutą jest euro oraz Rozporządzeniem Rady (WE) nr 332/2002 w przypadku państw członkowskich, których walutą nie jest euro.
  • Wdrażanie reform na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i zwiększania odporności w kontekście procesów zarządzania gospodarczego, w szczególności Zaleceń Rady UE (country-specific recommendations, CSR) publikowanych w ramach Semestru Europejskiego lub działań związanych z wdrażaniem prawa unijnego.
  • Przygotowywane, poprawianie, wdrażanie i przegląd planów odbudowy i zwiększania odporności tworzonych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Wspierania Odporności (ang. Recovery and Resilience Facility).

Jaki zakres reform obejmuje Instrument Wsparcia Technicznego?

  • Zarządzanie finansami i aktywami publicznymi, proces budżetowy, zarządzanie zadłużeniem i administracja skarbowa
  • Reformy instytucjonalne oraz skuteczne i ukierunkowane na usługi funkcjonowanie administracji publicznej, w tym obszar e-administracji
  • Otoczenie biznesu (w tym MŚP), reindustrializacja, rozwój sektora prywatnego, inwestycje, zrównoważony rozwój sektorowy oraz wspieranie innowacji i cyfryzacji, w tym polityki dążące do wdrażania działań na rzecz transformacji cyfrowej i ekologicznej
  • Kształcenie i szkolenie; polityki dotyczące rynku pracy, podnoszenia kwalifikacji, przekwalifikowania w szczególności w zakresie umiejętności cyfrowych, system zabezpieczenia społecznego i pomocy społecznej, system zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej, a także spójność i polityki w zakresie azylu, migracji i ochrony granic
  • Publiczna opieka zdrowotna, systemy zabezpieczenia społecznego, opieki społecznej oraz opieki nad dziećmi
  • Polityki dotyczące łagodzenia zmiany klimatu, propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym, efektywności energetycznej i zasobooszczędności, odnawialnych źródeł energii, osiągnięcia dywersyfikacji źródeł energii, zwalczania ubóstwa energetycznego i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, a także dotyczące sektora rolnictwa, rybołówstwa i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich
  • Transformacja cyfrowa, rozwiązania w obszarze administracji elektronicznej, e-zamówień, dostępu do danych i zarządzania danymi, rozwiązań w zakresie ochrony danych, e-uczenia się, stosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji
  • Polityki dotyczące sektora finansowego, stabilności finansowej, dostępu do finansowania, opracowywanie i przekazywanie danych, zwalczanie uchylania się od opodatkowania
  • Opracowywanie, przekazywanie i monitorowanie jakości danych i statystyk
  • Przygotowanie do członkostwa w strefie euro
  • Wczesne wykrywanie poważnych zagrożeń dla zdrowia publicznego lub bezpieczeństwa publicznego oraz skoordynowane reagowanie na takie zagrożenia.

Co może zostać sfinansowane w ramach TSI?

  • Pozyskiwanie wiedzy specjalistycznej, przygotowywanie strategii, analiz, raportów;
  • Zorganizowanie wizyty studyjnej w celu wykorzystania dobrych praktyk w danej dziedzinie, czerpiąc z doświadczeń innych państw członkowskich;
  • Zapewnienie usług ekspertów polegających na wykonaniu zadań w określonych dziedzinach, w stosownych przypadkach obejmujących tłumaczenie ustne, pisemne i inne wsparcie na potrzeby współpracy;
  • Budowanie zdolności na szczeblu instytucjonalnym, administracyjnym i sektorowym;
  • Seminaria, konferencje, szkolenia, warsztaty;
  • Studia, badania, analizy i ankiety, ewaluacje i oceny skutków, a także sporządzanie i publikowanie przewodników, sprawozdań i materiałów edukacyjnych;
  • Działania szkoleniowe i rozwijanie modułów szkoleniowych online lub innych modułów szkoleniowych na potrzeby wspierania niezbędnych umiejętności zawodowych i wiedzy związanych z odpowiednimi reformami;
  • Budowanie potencjału informatycznego, w tym wiedzy specjalistycznej związanej z rozwojem, utrzymaniem, eksploatacją i kontrolą jakości infrastruktury IT oraz aplikacji niezbędnych do wdrożenia odpowiednich reform, zakres cyberbezpieczeństwa, a także pozyskiwanie wiedzy specjalistycznej związanej z programami ukierunkowanymi na cyfryzację usług publicznych.
  • Projekty w zakresie komunikacji dotyczącej nauki, w tym e-uczenia się, współpracy, podnoszenia świadomości, rozpowszechniania informacji oraz wymiany dobrych praktyk; organizowanie kampanii informacyjnych i podnoszących świadomość, kampanii medialnych i wydarzeń, w tym komunikacji instytucjonalnej i w stosownych przypadkach, komunikacji za pośrednictwem sieci społecznościowych.

UWAGA! W RAMACH INSTRUMENTU NIE SĄ FINANSOWANE:

  • Wszelkie koszty osobowe;
  • Zakup sprzętu, wyposażenia i innych środków trwałych;
  • Zakupy środków niematerialnych np. licencji do oprogramowania.

TSI nie jest tym samym co pomoc techniczna w polityce spójności.

Inicjatywy flagowe wsparcia technicznego

Od 2021 r. corocznie określane są tzw. inicjatywy flagowe wsparcia technicznego – są one związane z priorytetami określonymi na poziomie europejskim lub z wyzwaniami które są wspólne dla kilku państw członkowskich.

Wnioski przygotowane przez Komisję Europejską są częściowo wypełnione, w tym zawierają propozycję wsparcia, o jakie można się ubiegać. W naborze TSI 2024 można było ubiegać się o wsparcie w ramach poniższych inicjatyw flagowych:

  1. PACE - Wymiana w ramach współpracy administracji publicznej – projekt PACE (Public Administration Cooperation Exchange) zakłada wymiany studyjne w celu dzielenia się dobrymi praktykami.
  2. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) w administracji publicznej – celem projektu jest wspieranie administracji publicznych państw członkowskich w ich dążeniu do zintegrowania SI w sposób bezpieczny i godny zaufania.
  3. Cyfrowe umiejętności finansowe – projekt stanowi wsparcie dla państw członkowskich, w zakresie wyzwań związanych z cyfryzacją usług finansowych.
  4. Wspieranie cyfrowej transformacji w administracji podatkowej i celnej – ogólnym celem projektu jest wzmocnienie zarządzania IT, poprawa usług informatycznych, budowanie nowych umiejętności cyfrowych, oraz wzmocnienie powiązania między transformacją cyfrową a polityką podatkową.
  5. Poprawa jakości finansów publicznych - celem inicjatywy jest wzmocnienie zdolności państw członkowskich do opracowania, kierowania i wdrożenia ukierunkowanego programu reform zarządzania finansami publicznymi.
  6. Wsparcie dla realizacji założeń Green Deal Industrial Plan –  celem projektu jest wsparcie we wdrażaniu filarów planu przemysłowego dotyczącego zielonego ładu.
  7. Wsparcie dla Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmienionego systemu handlu emisjami UE – celem projektu jest wsparcie państw członkowskich w przygotowywaniu ich społecznych planów klimatycznych.
  8. Pokonywanie barier w rozwoju regionalnym – celem projektu jest wzmocnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w Unii Europejskiej.
  9. Zwiększenie możliwości przyjmowania i zakwaterowania migrantów – celem jest wsparcie państw członkowskich w reformowaniu, udoskonalaniu i wzmacnianiu systemów przyjmowania migrantów.
  10. Zdrowie psychiczne: Wspieranie dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego –  inicjatywa ma na celu wsparcie państw członkowskich we wzmacnianiu zdolności systemów zdrowotnych, społecznych i edukacyjnych do zajmowania się kwestiami zdrowia psychicznego.
  11. Projekt przewodni dotyczący kompetencji:  Wspieranie systemów rozwoju kompetencji lepiej dostosowanych do rynku pracy – projekt ma na celu wspieranie państw członkowskich w realizacji reform na rzecz wzrostu umiejętności.
  12. Wzmocnienie demokracji i praworządności – celem projektu wzmocnienie oraz poprawa jakości i skuteczności systemów wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności digitalizacja wymiaru sprawiedliwości.
  13. Administracja publiczna przyszłości –  inicjatywa  ma na celu rozwój kompetencji w administracji publicznej.

 

Lista inicjatyw flagowych dla naboru TSI 2025 nie została jeszcze opublikowana.

WAŻNE!

Nadal można ubiegać się o każde wsparcie zgodne z Rozporządzeniem ustanawiającym TSI. Jeśli wnioskowane wsparcie nie wpisuje się w inicjatywę flagową należy wypełnić wniosek ogólny.

Co trzeba zrobić by uzyskać wsparcie?

Należy wypełnić wniosek w języku angielskim, uzyskać akceptację kierownictwa resortu lub władzy lokalnej. W przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministerstwo, zgodę na złożenie wniosku powinien wyrazić członek kierownictwa resortu nadzorującego daną jednostkę. Tak przygotowany wniosek (we wersji edytowalnej) należy przesłać na adres pwrs@mrit.gov.pl.

Terminy

Wnioski o wsparcie można składać co roku w październiku do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Za pośrednictwem MRiT (koordynatora krajowego TSI) wnioski o wsparcie są przekazywane do Komisji Europejskiej.

Kontakt

Podmioty zainteresowane aplikacją o uzyskanie wsparcia w ramach TSI proszone są o kontakt z krajowym koordynatorem – Departamentem Analiz Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii za pośrednictwem dedykowanego adresu poczty elektronicznej: pwrs@mrit.gov.pl, gdzie mogą Państwo uzyskać również dodatkowe informacje w zakresie funkcjonowania Instrumentu.

 

Dokumenty

Rozporządzenie z 10 lutego 2021 r ustanawiające Instrument Wsparcia Technicznego

Strona internetowa Programu/Instrumentu (KE)

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.02.2024 15:00 Filip Sadowski
Pierwsza publikacja:
10.04.2019 12:50 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
{"register":{"columns":[]}}