W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz do danych GUS – sprzedaż detaliczna w maju 2020 r.

22.06.2020

Według danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w maju 2020 r. zmniejszyła się o 7,7 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Jednocześnie wobec poziomu z kwietnia br. była o 14,9 proc. wyższa. Wyniki te są znacznie lepsze niż oczekiwania rynkowe. W okresie styczeń-maj spadek sprzedaży wyniósł 6,2 proc. w ujęciu rocznym.

Na pierwszym planie napis "Sprzedaż". Na drugim zdjęcie przedstawiające rękę sprzedawcy kładącej jabłko na rękę klientki. W tle widać rozmazany stragan, owoce, wagę.

Niższą sprzedaż odnotowano w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek odnotowano w „pojazdach samochodowych, motocyklach, częściach” – o 34 proc. oraz „paliwach stałych, ciekłych i gazowych” – o 17,9 proc. Sprzedaż w przedsiębiorstwach handlujących „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” była niższa o 7,6 proc. Natomiast wśród grup o niższym udziale w sprzedaży ogółem największy spadek odnotowano w kategorii „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 14,1 proc. Z kolei znaczny wzrost sprzedaży (o 14,4 proc.) nastąpił w przedsiębiorstwach handlujących „meblami, rtv i agd”.

W maju rozpoczął się proces stopniowego odmrażania życia społeczno-gospodarczego. Na początku miesiąca otwarte zostały galerie handlowe, jednak z zachowaniem określonych ograniczeń. Płynące z branży dane dotyczące odwiedzalności centrów były bardziej optymistyczne niż początkowe oczekiwania, co także przyczyniło się do wyhamowania spadków z notowanego w kwietniu poziomu -22,9 proc.

Powrót klientów do sklepów stacjonarnych przełożył się także na sprzedaż internetową, która w ostatnich miesiącach rosła bardzo dynamicznie. W maju wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 12,7 proc. niższa niż w kwietniu, a jej udział w łącznej sprzedaży przedsiębiorstw (w cenach bieżących) spadł do 9,1 proc. z 11,9 proc. w kwietniu. Największe spadki udziału e-sprzedaży zanotowały przedsiębiorstwa w grupach „tekstylia, odzież, obuwie” (do 26,8 proc. z 61,3 proc. przed miesiącem), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (do 25,2 proc. z 39,9 proc. w kwietniu) oraz „meble, rtv, agd” (do 15,6 proc. z 28,6 proc.).

Zniesienie limitów klientów w sklepach pozwala oczekiwać dalszego wyhamowania spadków sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. Oczekujemy, że w czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5 proc. Decydujący wpływ będzie miał spadek sprzedaży samochodów. Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z czerwca ub.r. W kategorii „meble, rtv, agd” oczekujemy wyhamowania wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach (wygasanie efektu skumulowanego popytu).

{"register":{"columns":[]}}