W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz do danych GUS – sprzedaż detaliczna we wrześniu 2020 r.

21.10.2020

Nagłówek: Sprzedaż detaliczna.
W centralnej części zbliżenie na zbliżeniową płatność kartą.
W prawym dolnym rogu: #analizyMRPiT

Według danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) we wrześniu 2020 r. była o 2,5% wyższa niż we wrześniu ubiegłego roku. Jednocześnie wobec poziomu z sierpnia br. zmniejszyła się o 2,2%. 

W ujęciu narastającym, w okresie trzech pierwszych kwartałów br. spadek sprzedaży wyniósł 3,1% w ujęciu rocznym, co - w kontekście głębokich spadków aktywności konsumentów w okresie wiosennego lockdownu i ograniczeń w handlu - należy uznać za wynik relatywnie dobry.

We wrześniu największy wzrost sprzedaży odnotowano w przedsiębiorstwach sprzedających „meble, rtv, agd” – o 8,6% r/r. Wzrost sprzedaży nastąpił także w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 4,9%), „prasa, książki, pozostałe sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 1,6%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,4%). Z kolei spadki zanotowano w przedsiębiorstwach handlujących „paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi” (o 4,6%), a także w tych sprzedających „tekstylia, odzież i obuwie” (o 1,7%).

Równolegle zwiększyła się także wartość sprzedaży detalicznej dokonywanej przez internet – o 9,5% w porównaniu z poziomem z sierpnia. W rezultacie jej udział w łącznej sprzedaży detalicznej zwiększył się do 6,8% wobec 6,1% w sierpniu.

Wzrost udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (do 22,5% z 19,3%), a także podmioty handlujące „tekstyliami, odzieżą, obuwiem” (do 18,2% z 15,7%) oraz „meblami, rtv, agd” (do 11,8% z 10,9%).

Szacujemy, że w październiku wzrost sprzedaży detalicznej osiągnie poziom ok. 2%. Największych wzrostów należy spodziewać się w sprzedaży mebli, farmaceutyków oraz żywności. Jednocześnie kontynuowane będą spadki sprzedaży paliw. Można także oczekiwać spadku sprzedaży samochodów.

{"register":{"columns":[]}}