W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz MRPiT do danych GUS – sprzedaż detaliczna w listopadzie 2020 r.

21.12.2020

Według danych GUS, sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w listopadzie 2020 r. była o 5,3% niższa niż w listopadzie 2019 r. Warto jednak odnotować, że jest to wynik znacznie lepszy niż konsensus rynkowy (-7,4%) i oczekiwania MRPiT (-7%). W porównaniu z poziomem z października br. sprzedaż spadła także o 5,3%. W ujęciu narastającym, w okresie 10 miesięcy br. sprzedaż była mniejsza o 3,1% r/r.

Sprzedaż_detalicznaMRPiT

Listopad był trzecim miesiącem z rzędu, w którym notowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej dokonywanej przez internet (w ujęciu m/m) – aż o 47,9% wobec poziomu z października. Przełożyło się to na dalszy wzrost udziału e-sprzedaży w łącznej sprzedaży detalicznej do 11,4% (drugi najlepszy wynik w tym roku). Należy zaznaczyć, że w listopadzie wzmożone obroty w sieci wynikały także z wyprzedaży w ramach Black Friday i Cyber Monday.

Największy wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały przedsiębiorstwa w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (do 35,4% w listopadzie z 19,4% w październiku) i „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (do 38,1% z 25,2%), a także w podmiotach sprzedających „meble, rtv, agd” (do 22,5% z 12,8%). Dynamicznie rosnące zakupy w sieci nie skompensowały w pełni spadków w handlu stacjonarnym – ze względu na specyfikę wielu branż nie jest to możliwie – zapewne jednak w znacznym stopniu je ograniczyły.

Spadek sprzedaży detalicznej w listopadzie w ujęciu rocznym jest efektem ograniczenia działalności centrów handlowych w celu zahamowania dynamicznie rozwijających się zjawisk epidemicznych. Listopadowy spadek sprzedaży detalicznej był znacznie łagodniejszy niż ten notowany w czasie kwietniowego zamknięcia galerii, który wyniósł wówczas 22,9%.

W listopadzie spadki sprzedaży odnotowano we wszystkich kategoriach podmiotów, a największe w przedsiębiorstwach sprzedających „tekstylia, odzież i obuwie” – o 21,9%. Znaczne spadki dotyczyły także sprzedaży „paliw stałych, ciekłych i gazowych” (o 14,7%) oraz „pojazdów samochodowych, motocykli, części” (o 9,6%). Natomiast najmniejsze spadki nastąpiły w podmiotach handlujących „meblami, rtv, agd” (o 0,6%) oraz „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” (o 2,9%).

Grudzień jest tradycyjnie okresem wzmożonej aktywności zakupowej Polaków w związku z okresem świąteczno-noworocznym. Dodatkowym impulsem dla sprzedaży detalicznej mogą być także niedziele handlowe, których w tym roku było trzy. W związku z tym, w ocenie MRPiT można oczekiwać, że poziom grudniowej sprzedaży będzie zbliżony do tego z grudnia ub.r.

{"register":{"columns":[]}}