W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz MRPiT do OECD Economic Outlook

01.12.2020

OECD opublikowało dziś Economic Outlook. OECD wskazuje na poprawę perspektyw wynikającą z rysującej się perspektywy szczepień, dalszego silnego wsparcia ze strony polityki gospodarczej, które spowodują, że tempo globalnego wzrostu gospodarczego w latach 2021-22 wyniesie przeciętnie 4%. W ocenie OECD właściwy kierunek wsparcia polityki gospodarczej to podmioty wrażliwe, zarówno dzieci, pracownicy, jak i firmy, tak by ograniczyć potencjalne długookresowe konsekwencje kryzysu.

OECD-logo_dyrector

OECD prognozuje spadek realnego PKB w 2020 roku w Polsce o 3,5%, oraz wzrost w 2021 roku o 2,9%, zaś w 2022 roku o 3,8%.

Ocena OECD jest zbliżona do naszej prognozy, oczekujemy że gospodarka wróci do poziomu aktywności gospodarczej sprzed pandemii w czwartym kwartale 2021 r. Jednocześnie, spadek PKB w całym bieżącym roku wyniesie ok. 3% – mówi wiceminister Robert Tomanek.

W ocenie OECD odmienna reakcja gospodarek doprowadzi do trwałych efektów w światowej gospodarce, szczególnie zaś do wzrostu znaczenia Chin i relatywnego spadku znaczenia, zarówno Europy, jak i Ameryki Północnej. Gospodarka Chin zaczęła odbudowę aktywności wcześniej i w 2021 roku będzie odpowiadała za 1/3 światowego wzrostu gospodarczego.

OECD podkreśla także nierównomierność kosztów pandemii wewnątrz krajów, wskazując na grupy najbardziej wrażliwe na zaburzenia. Dotknęło ono nieproporcjonalnie silniej małe firmy, w wyniku czego ich wyjście z rynku jest bardzo prawdopodobne. Także pracownicy o najniższych dochodach, którzy stracili pracę polegają na systemie zasiłków, przy słabych perspektywach znalezienia zatrudnienia w najbliższej perspektywie. Także uczniowie, młodzi pracownicy oraz ci niskowykwalifikowani mają mniejszą możliwość uczenia się, czy też pracy zdalnej, co może spowodować długotrwałe negatywne efekty.

Efekty polityk prowadzonych w 2020 roku pokazują ich efektywny charakter. Wsparcie zarówno polityki monetarnej, jak i fiskalnej powinny zostać podtrzymane tak długo, jak będą tego wymagały uwarunkowania zdrowotne. OECD dostrzegając konsekwencje działań polityki, takie jak wzrost poziomu zadłużenia, wskazuje na rekordowo niskie koszty jego obsługi. Zaleca jednak współpracę pomiędzy krajami, tj. wystrzegania się działań nakierowanych jedynie na krajowe (wewnętrzne) cele.

Pozytywnie oceniane jest dotychczasowe wsparcie polityki gospodarczej, OECD widzi także przestrzeń dla działań polityki strukturalnej, szczególnie we wskazanych wyżej obszarach, nakierowanych na grupy pracowników i firm szczególnie dotkniętych przez pandemię także w celu ograniczenia kosztów fiskalnych. OECD wskazuje na system szkoleń dla pracowników niskowykwalifikowanych, celem zwiększenia ich szans znalezienia nowego zatrudnienia, w tym także efektywnej realokacji zatrudnienia pomiędzy sektorami. Trwałe efekty powinny przynieść także subsydia do zatrudnienia (redukcja składek na ubezpieczenia społeczne) pracowników o niskich dochodach zatrudnianych w oparciu o standardowe umowy o pracę. Projekty infrastrukturalne powinny być nakierowane na ułatwienie dostępu do zewnętrznych rynków dla krajowych firm, a także projekty w obszarze energii zapewniające nowe miejsca pracy, jak i osiągnięcie celów środowiskowych.

{"register":{"columns":[]}}