W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak ubiegać się o zamówienia publiczne organizacji międzynarodowych? 15 historii sukcesu polskich firm

05.08.2020

Raport wykonany na zlecenie Ministerstwa Rozwoju przez Polityka Insight

Współpraca z organizacji międzynarodowymi nie jest w Polsce jeszcze popularna wśród przedsiębiorców. Pula firm, które współpracują z tego typu instytucjami, systematycznie się jednak rozszerza. Co więcej, niektóre z nich większość swoich przychodów czerpią już z kontraktów z tymi organizacjami.

Podstawowe pytania, jakie zostały postawione w raporcie, to: 

  • jakie korzyści polskie przedsiębiorstwa mogą odnieść ze współpracy z organizacjami międzynarodowymi,
  • jakie warunki firmy te muszą spełnić, by zawierać i z sukcesem realizować kontrakty dla tych organizacji.

Respondenci byli bez wyjątku bardzo zadowoleni z doświadczenia współpracy z organizacjami międzynarodowymi. Szczególnie chwalili klarowność procedur, procesów oraz otwartość 
i responsywność zamawiających. Oprócz spodziewanej gratyfikacji finansowej i sprawnego kontaktu z kontrahentami, realizacja międzynarodowych zamówień publicznych przynosi firmom korzyści rzadziej spotykane w codziennej działalności, takie jak prestiż, wzmocnienie kapitału ludzkiego czy możliwość sprawdzenia się na odległych zagranicznych rynkach. Jednocześnie kontrakty te bywają dużym wyzwaniem – to często kompleksowe, złożone zadania rozpisane na kilka-kilkanaście miesięcy intensywnych działań.

Firmy, które mają za sobą współpracę z organizacją międzynarodową, zachęcają innych przedsiębiorców do zabiegania o kontrakty. Realizacja zamówienia może być wyzwaniem zwłaszcza dla małych, specjalistycznych firm nieobecnych na rynkach zagranicznych. Rozmówcy, bez wyjątku, współpracę opisali jednak jako pozytywne, rozwijające doświadczenia, o które warto zabiegać. Najczęściej radzili też, by adekwatnie rozpoznać własne możliwości, nawiązywać kontakty z innymi firmami i tworzyć konsorcja oraz uważnie czytać dokumenty przetargowe.

Poniżej pełna wersja raportu. 

Materiały

Raport- 15 historii sukcesu polskich firm
Raport-15-historii-wersja​_do​_publikacji.pdf 6.41MB
{"register":{"columns":[]}}