W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprzedaż detaliczna w czerwcu 2020 r.

21.09.2020

Według danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w sierpniu 2020 r. była o 0,5% wyższa w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Jednocześnie wobec poziomu z lipca br. zmniejszyła się o 2,4%.

Na pierwszym planie napis "Sprzedaż". Na drugim zdjęcie przedstawiające rękę sprzedawcy kładącej jabłko na rękę klientki. W tle widać rozmazany stragan, owoce, wagę.

W ujęciu narastającym, w okresie styczeń-sierpień br. spadek sprzedaży wyniósł 3,5% w ujęciu rocznym, co w kontekście głębokich spadków aktywności konsumentów w okresie wiosennego lockdownu i ograniczeń w handlu, należy uznać za wynik relatywnie dobry.

W sierpniu największy wzrost sprzedaży odnotowano w przedsiębiorstwach sprzedających „meble, rtv, agd” – o 10,2% r/r. Wzrost sprzedaży nastąpił także w grupach: „prasa, książki, pozostałe sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,6%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,2%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 0,8%). W przedsiębiorstwach sprzedających „pojazdy samochodowe, motocykle, części” spadek wyniósł 5%, a w handlujących „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” sprzedaż była o 3,3% niższa.

Coraz większe zainteresowanie klientów zakupami w sklepach stacjonarnych przekłada się na handel internetowy. W sierpniu wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 7,8% niższa niż miesiąc wcześniej (w cenach bieżących), a jej udział w łącznej sprzedaży przedsiębiorstw spadł do 6,1% z 6,5% w lipcu. Spadek udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa handlujące „tekstyliami, odzieżą i obuwiem” (z 16,8% przed miesiącem do 15,7%). 

Szacujemy, że we wrześniu wzrost sprzedaży detalicznej będzie zbliżony do 5%. Największych wzrostów należy spodziewać się w sprzedaży mebli i farmaceutyków.

{"register":{"columns":[]}}