W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Iwona Michałek: nowoczesne publiczne służby zatrudnienia to łatwiejszy dostęp do miejsc pracy

28.06.2021

Za nami kolejny etap prekonsultacji projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia, którego głównym celem jest unowocześnienie publicznych służb zatrudnienia. Dzisiaj wiceminister Iwona Michałek spotkała się z przedstawicielami powiatowych urzędów pracy z woj. warmińsko-mazurskiego.

Wicemin. Iwona Michałek na kolejnych konsultacjach projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia.

Planowana reforma urzędów pracy jest efektem wielopłaszczyznowych analiz funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia. Nie tylko od strony organizacyjnej, ale także pod kątem rozwiązań technologicznych. Planowane rozwiązania, m.in. wdrożenie mechanizmu automatycznego dobierania odpowiednich ofert pracy z CBOP do CV utworzonych w Centralnej Bazie CV, czy wzmocnienie usług poradnictwa zawodowego przyczynią się do tego, że  publiczne służby zatrudnienia staną się nowoczesnymi instytucjami skutecznie wspierającymi wszystkich beneficjentów rynku pracy. Zwłaszcza tam gdzie jeszcze utrzymuje się wyższy poziom bezrobocia

– powiedziała wiceminister rozwoju, pracy i technologii Iwona Michałek podczas spotkania z przedstawicielami urzędów pracy w Szczytnie.

Chcemy, żeby działania urzędów pracy były efektywne, a dzięki wprowadzonym nowoczesnym rozwiązaniom świadczyły profesjonalną pomoc. Obecna ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma już 17 lat. Nie chcemy tworzyć kolejnej nowelizacji, ale proponujemy całkowicie nowe rozwiązania, które sprawdzą się w obecnej postcovidowej rzeczywistości. Planujemy m.in. wzmocnienie usług poradnictwa zawodowego, wprowadzenie nowoczesnego pośrednictwa pracy oraz wdrożenie nowoczesnych rozwiązań teleinformatycznych

 – dodała Ewa Flaszyńska, dyrektor Departamentu Rynku Pracy w MRPiT.

O reformie

Założenia reformy i propozycja ustawy wynika z potrzeby unowocześnienia i dostosowania oferty publicznych służb zatrudnienia do potrzeb osób szukających pracy i pracodawców szukających pracowników. Najważniejsze propozycje zmian przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii dotyczą:

  • cyfryzacji procesów obsługi klientów urzędów pracy (z zachowaniem praw osób wykluczonych cyfrowo);
  • usprawnienia oraz poprawy jakości i efektywności działań podejmowanych przez urzędy pracy;
  • aktywizacji osób biernych zawodowo;
  • uproszczenia, doprecyzowania i uspójnienia przepisów m.in. w zakresie usług i instrumentów rynku pracy;
  • uproszczenia warunków nabywania statusu bezrobotnego;
  • zmniejszenia biurokracji.

Zgodnie z projektem ustawy znacząco zmienią się zasady obsługi klientów. Urzędy pracy nie będą zajmować się opłacaniem składki zdrowotnej, co spowoduje, że ich klientami będą osoby rzeczywiście potrzebujące pomocy publicznych służb zatrudnienia. Skorzystają na tych zmianach również pracodawcy, którzy uzyskają możliwość poszukiwania pracowników wśród zmotywowanych kandydatów do pracy. Składką na ubezpieczenie zdrowotne zajmował się będzie ZUS.

W ramach reformy wprowadzonych zostanie wiele rozwiązań teleinformatycznych ułatwiających zarówno osobom szukającym pracy jak i pracodawcom komunikowanie się z publicznymi służbami zatrudnienia oraz uzyskiwanie oczekiwanej pomocy. Stworzony zostanie m.in. system automatycznego doboru ofert pracy do kandydatów do pracy opierający się na Centralnej Bazie CV oraz Centralnej Bazie Ofert Pracy. Dzięki temu osoby szukające pracy, po stworzeniu swojego CV będą w szybki i automatyczny sposób otrzymywać informacje o pojawiających się ofertach pracy pasujących do ich kwalifikacji i oczekiwań. Skróci to znacząco okres poszukiwania pracy oraz poszukiwania pracowników.

{"register":{"columns":[]}}