W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfryzacja procesu inwestycyjno-budowlanego

Widok z góry na dokumenty i osobę przy komputerze

Cyfryzacja procesu inwestycyjno-budowlanego to stopniowe przechodzenie z papierowej na elektroniczną formę wypełniania zawiadomień i wniosków  w procesie budowlanym. Aktualnie już 13 formularzy można  złożyć elektronicznie w serwisie e-budownictwo (e-budownictwo.gunb.gov.pl). To pierwszy, wdrożony w lutym 2021 roku,  etap cyfryzacji procesu budowlanego przygotowanej przez MRPiT i GUNB.

W lipcu 2021 r. rozpocznie się drugi etap, który zakłada m.in. elektroniczne złożenie wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym.

Cyfryzacja polskiej gospodarki – priorytet rządu

Rok 2020 to był zdecydowanie cyfrowy rok. Cyfryzacja procesu inwestycyjno-budowlanego to kolejny krok w – priorytetowym dla rządu – programie cyfryzacji polskiej gospodarki.

Drogą elektroniczną można już składać  wnioski m.in. o dowód osobisty, zameldować się, otrzymać e-zwolnienie, e-receptę, a także jeździć samochodem bez dowodu rejestracyjnego czy sprawdzić liczbę punktów karnych. W 2020 roku niemal podwoiła się liczba Polaków posiadających profil zaufany. Od stycznia do grudnia 2020 roku, założono ich ponad 4 mln, a ogólna liczba aktywnych profili zaufanych sięgnęła 8,82 mln. Wg Cyfryzacji KPRM, w 2020 r. średnio każdego dnia ponad 11 tysięcy Polaków zakładało profil zaufany umożliwiający załatwienie w urzędach szerokiego wachlarza spraw, bez wychodzenia z domu.

Cyfryzacja budownictwa – dla kogo?

Cyfryzacja procesu budowlanego  to duże ułatwienie dla inżynierów, architektów czy inwestorów. Możliwość elektronicznego składania niezbędnej do procesu budowy dokumentacji z pewnością przyspieszy i usprawni proces, a także zaoszczędzi czas obywateli, inwestorów. Zredukowanie formy papierowej dokumentacji budowlanej to również uproszczenie pracy organów administracji architektoniczno-budowlanej. 

Formularze budowlane do złożenia online

Od lutego 2021 roku, poprzez oficjalną rządową aplikację do składania wniosków w procesie budowlanym można:

  1. złożyć wniosek o pozwolenie na rozbiórkę,
  2. zgłosić roboty budowlane (niewymagające dołączenia projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego),
  3. zgłosić rozbiórkę,
  4. złożyć wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę,
  5. złożyć wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego,
  6. złożyć wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu,
  7. zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
  8. złożyć wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości,
  9. zgłosić zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
  10. złożyć wniosek o wydanie decyzji o wyłączeniu stosowania niektórych obowiązków kierownika budowy, o których mowa w art. 45a ust. 1 Prawa budowlanego,
  11. złożyć wniosek o legalizację,
  12. złożyć wniosek o sporządzenie planu miejscowego lub o zmianę planu miejscowego,
  13. złożyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Cyfrowa dokumentacja budowlana – jak to zrobić?

Portal e-budownictwo udostępnia formularze, które można przesłać elektroniczne do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Jak to zrobić:

  • wypełnić je online,
  • dołączyć wymagane załączniki na platformie e-PUAP,
  • podpisać za pośrednictwem platformy e-PUAP, korzystając np. z profilu zaufanego,
  • przesłać elektronicznie do urzędu.

 

Cyfryzacja dokumentów planistycznych

Nowe przepisy w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które weszły w życie 31.10.2020 r., umożliwiają  obywatelom i przedsiębiorcom na łatwiejszy dostęp do danych planistycznych za pośrednictwem Internetu. Przygotowane regulacje oznaczają uporządkowanie procesu cyfryzacji dokumentów planistycznych i włączenie w niego wszystkich samorządów. Jako że cyfryzacja APP dotyczy również aktów już obowiązujących, możliwe stanie się uzyskanie pełnej i jednolitej informacji o ustaleniach planistycznych w skali całego kraju. Zmianę tę zaprojektowaliśmy z myślą o przyspieszeniu procesu inwestycyjno-budowlanego.

Więcej informacji znajdziesz tu klikając w link.

Kiedy kolejne etapy cyfryzacji budownictwa

Upraszczając proces inwestycyjno-budowlany, rząd planuje jeszcze w tym roku wprowadzić Centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane w wersji elektronicznej (e-CRUB) , Elektroniczny Dziennik Budowy oraz dalsze usprawnienia w procesie inwestycyjno-budowlanym.

Kolejne etapy cyfryzacji

Od 1 lipca 2021 r. będzie można:

  1. złożyć wniosek o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
  2. złożyć wniosek o pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym,
  3. złożyć wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
  4. złożyć wniosek o zmianę pozwolenia na budowę,
  5. złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego,
  6. złożyć wniosek o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego,
  7. zawiadomić o zakończeniu budowy,
  8. złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie.

Od 5 lipca 2021 r. będzie można elektronicznie  zgłosić budowę lub roboty budowlane  z projektem zagospodarowania działki lub terenu i z projektem architektoniczno-budowlanym.

Więcej informacji znajdziesz, klikając w link.

{"register":{"columns":[]}}