W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz do danych GUS – sprzedaż detaliczna w marcu 2020 r.

22.04.2020

Według danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) w marcu 2020 r. była o 9 proc. niższa niż przed rokiem i jednocześnie o 3,3 proc. niższa w porównaniu z poziomem z lutego br. Nastąpił natomiast wzrost e-zakupów - w marcu udział sprzedaży internetowej zwiększył się do 8,1 proc. wobec 5,6 proc. w lutym.

Na pierwszym planie napis "Sprzedaż". Na drugim zdjęcie przedstawiające rękę sprzedawcy kładącej jabłko na rękę klientki. W tle widać rozmazany stragan, owoce, wagę.

W całym I kwartale bieżącego roku sprzedaż detaliczna była o 0,7% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku.

Na skutek ograniczeń w handlu detalicznym wprowadzonych w marcu w kontekście pandemii koronawirusa, spadek sprzedaży odnotowano w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek sprzedaży w marcu (w cenach stałych) nastąpił w podmiotach handlujących „pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami” – o 30,9 proc. oraz „paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi” – o 12,5 proc. Natomiast wśród grup o niższym udziale w łącznej sprzedaży największy spadek odnotowano w kategorii „tekstylia, odzież, obuwie” – o 49,6 proc. Wzrost sprzedaży nastąpił z kolei w kategoriach „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 8,8 proc. oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” – o 2,5 proc. 

Wprowadzone ograniczenia w handlu tradycyjnym przełożyły się na wzrost e-zakupów. W marcu udział sprzedaży internetowej zwiększył się do 8,1 proc. wobec 5,6 proc. w lutym. Znacząco zwiększył się udział e-handlu w przedsiębiorstwach zajmujących się sprzedażą następujących kategorii: „tekstylia, odzież i obuwie” - do 35,6 proc. w marcu z 17,4 proc. w lutym, „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – w marcu 26,2 proc., w lutym 17 proc. oraz „meble, rtv, agd” – do 24,5 proc. w marcu z 9,6 proc. w lutym.

W kolejnych miesiącach można oczekiwać spadku sprzedaży detalicznej o ok. 10 proc. Tempo spadku będzie zależało w dużym stopniu od tempa odmrażania gospodarki i znoszenia kolejnych restrykcji w handlu detalicznym. Spodziewamy się, że najsilniejszym ograniczeniem zakupów dotknięte zostaną dobra trwałego użytku.

{"register":{"columns":[]}}