W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Produkcja przemysłowa, ceny w przemyśle i budownictwie w lutym 2020 r. - komentarz MR do danych GUS

19.03.2020

Według wstępnych danych GUS produkcja sprzedana przemysłu w lutym 2020 r. była o 4,9 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym miesiącem 2019 r. Po uwzględnieniu czynników o charakterze sezonowym, produkcja w styczniu wzrosła o 3,2 proc.

grafika przedstawia napisy analizy MR, produkcja na złoto-beżowym tle oraz fragment zdjęcia procesu produkcji; widoczne są metal i iskry
  • Lutowe dane, zgodnie z oczekiwaniami MR, były znacznie lepsze od prognoz rynkowych zakładających wzrost o 1,6 proc.

W porównaniu z lutym 2019 r. produkcja sprzedana przemysłu była w ubiegłym miesiącu wyższa w 28 (spośród 34) działach przemysłu. Sprzedaż rosła najszybciej w produkcji pozostałego sprzętu transportowego (o 16,8 proc.) oraz urządzeń elektrycznych (o 12,1 proc.). Spadek odnotowano m.in. w produkcji węgla kamiennego i brunatnego (o 17,8 proc.).

Ceny produkcji sprzedanej przemysłu w lutym br. były wyższe niż przed rokiem o 0,1 proc. W porównaniu ze styczniem 2020 r. ceny spadły o 0,2 proc. Ceny produkcji budowlano-montażowej wzrosły natomiast o 3,1 proc. r/r.

Dynamika produkcji sprzedanej w przemyśle w lutym wyraźnie sugerowała postępującą poprawę  aktywności sektora. Niemniej jednak obecna sytuacja związana z zaburzeniami wywołanymi epidemią wirusa, zarówno w Polsce jak i jej otoczeniu gospodarczym negatywnie ciążyć będzie na wynikach przemysłu w kolejnych miesiącach. Tym samym w marcu oczekujemy spadku sprzedaży produkcji przemysłowej o ok. 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r.

Prognoza jest obciążona in minus w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kolejnych tygodniach marca, skuteczności implementacji polityki gospodarczej, a także zdolności producentów do adaptacji do nowych warunków funkcjonowania.

 

{"register":{"columns":[]}}