W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wyjazdowe punkty szczepień dla tzw. pacjentów leżących

Wyjazdowe punkty szczepień docierają do pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą zostać zaszczepieni w punkcie stacjonarnym. Sprawdź, co zrobić, aby przyjąć szczepienie przeciw COVID-19 w swoim domu.

Pobieranie szczepionki igłą z ampułki. Na dłoniach gumowe, niebieskie rękawice.

Jak zgłosić chęć szczepienia w domu?

Wyjazdowe punkty szczepień dojeżdżają do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. Są to tzw. pacjenci leżący.

Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień, wystarczy zadzwonić do swojej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki przyjmą zgłoszenie pacjenta lub opiekuna. Jeśli stan zdrowia zgłoszonej osoby kwalifikuje się do szczepienia w domu – przychodnia POZ przekaże informację do wyjazdowego punktu szczepień.

Ważne! Na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989. Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną przychodnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten i tak skieruje w pierwszej kolejności do POZ/pielęgniarki opieki długoterminowej.

Szczepienia w domu – krok po kroku

  1. Przychodnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
  2. Przychodnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza, czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są:
  • dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta lub
  • teleporada lub
  • wywiad z opiekunem pacjenta.
  1. Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  2. Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  3. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  4. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.

 

Procedura szczepienia wyjazdowego jest zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.