W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Kontroli i Bezpieczeństwa Migracyjnego

Dyrektor: Aneta Kmita

Struktura:

  • Zespół Kancelaryjno – Biurowy
  • Wydział Kontroli i Nadzoru
  • Wydział Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji Niejawnych
  • Wydział Wykazu Cudzoziemców
  • Wydział Konsultacji Wizowych
  • Wydział Projektów Rozwojowych
  • Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego
  • Zespół do spraw Optymalizacji Procesów i Wdrażania Innowacji

Kontakt tel.: (47) 72 176 75

Do zakresu działania Departamentu Kontroli i Bezpieczeństwa Migracyjnego należy:

1) prowadzenie  kontroli planowych i doraźnych w komórkach organizacyjnych Urzędu;

2) prowadzenie kontroli w zakresie:

a) wykonywania przez wojewodów zadań w sprawach należących do zakresu działania Szefa Urzędu,

b) spełniania warunków technicznych i organizacyjnych przez uprawnione podmioty, które mają dostęp do danych przetwarzanych w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych lub systemów teleinformatycznych;

3) koordynowanie zadań z zakresu kontroli zarządczej w Urzędzie;

4) koordynowanie działań związanych z zapobieganiem korupcji, w tym działań prewencyjnych i edukacyjnych, a także wykonywanie zadań związanych z wypracowywaniem i monitorowaniem wdrażania rozwiązań antykorupcyjnych oraz gromadzeniem i przetwarzaniem informacji dotyczących zagrożeń korupcyjnych;

5) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji skierowanych do Szefa Urzędu;

6) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Szefa Urzędu wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);

7) prowadzenie kancelarii tajnej;

8) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Szefa Urzędu wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);

9) zapewnienie wykonywania zadań Inspektora Ochrony Danych;

10) prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Urzędzie wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535 i 1773);

11) przyjmowanie i przechowywanie oświadczeń o stanie majątkowym składanych na podstawie odrębnych przepisów przez pracowników Urzędu;

12) zapewnienie bezpieczeństwa działania i administrowanie systemami wspomagającymi ochronę obiektów Urzędu (system kontroli dostępu, system monitoringu wizyjnego, system sygnalizacji włamania i napadu oraz system elektronicznego depozytora kluczy);

13) koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań Szefa Urzędu z obszaru zarządzania kryzysowego, określonych w ustawie dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;

14) koordynowanie spraw związanych z realizacją zadań Szefa Urzędu z obszaru obronności państwa, określonych w ustawie z dnia11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;

15) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w Urzędzie;

16) prowadzenie spraw związanych z:

a) wykazem cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany,  zwanym dalej „wykazem”,

b) przekazywaniem do SIS do celów odmowy wjazdu na terytorium Schengen danych cudzoziemców przechowywanych w wykazie,

c) pośredniczeniem w zasięganiu przez konsula rozpatrującego wniosek o wydanie wizy Schengen opinii centralnego organu innego państwa obszaru Schengen,

d) wyrażaniem opinii przy rozpatrywaniu wniosku o wydanie wizy Schengen przez organy innego państwa obszaru Schengen poprzedzonej konsultacjami z właściwymi organami krajowymi,

e) przekazywaniem konsulom informacji, czy zachodzą okoliczności uzasadniające odmowę wydania cudzoziemcowi wizy Schengen lub wizy krajowej, poprzedzonej konsultacjami z właściwymi organami krajowymi,

f) pośredniczeniem w przekazywaniu przez ministra właściwego do spraw zagranicznych i Komendanta Głównego Straży Granicznej organom innych państw obszaru Schengen informacji o wydanych przez konsula, ministra właściwego do spraw zagranicznych lub komendanta placówki Straży Granicznej wizach Schengen w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 4 i art. 31 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L 243 z 15.09.2009, str. 1, z późn. zm.)), zwanego dalej „Wspólnotowym Kodeksem Wizowym”,

g) udostępnianiem organom, o których mowa w art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach informacji o:

- wydanych przez konsula, ministra właściwego do spraw zagranicznych lub komendanta placówki Straży Granicznej wizach Schengen w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 4 i art. 31 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,

- wydanych przez konsula lub ministra właściwego do spraw zagranicznych wizach krajowych, w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 31 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,

h) gromadzeniem i udostępnianiem organom, o których  mowa w art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach informacji o wizach Schengen wydanych przez organy innych państw obszaru Schengen w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 4 i art. 31 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego,

i) przekazywaniem do polskich organów wizowych informacji i dokumentów, o których mowa w art. 16 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 60, z późn. zm.));

17) koordynowanie budowy, wdrażania i rozwoju oprogramowania aplikacyjnego dla systemów teleinformatycznych administrowanych przez Szefa Urzędu służących do realizacji zadań Szefa Urzędu, w tym zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

18) współpraca z Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie związanym z zapewnieniem poprawnego przebiegu procesu wytwarzania i personalizacji dokumentów wydawanych cudzoziemcom przez właściwe organy administracji publicznej na podstawie przepisów:

a) ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,

b) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

c) ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2021 r. poz. 1697);

19) koordynowanie prac związanych z procesem wydawania dokumentów cudzoziemcom;

20) pełnienie funkcji krajowego punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

{"register":{"columns":[]}}