W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Brexit

Z dniem 1 lutego 2020 r. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską.

Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z UE zobowiązuje do zastosowania okresu przejściowego do końca 2020 r. 
W ww. umowie zachowania relacji między Unią a Wielką Brytanią na dotychczasowych warunkach, w tym m.in. zachowanie swobody transferu osób.

Odpowiednio w okresie od 1 lutego 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. obowiązują już określone zasady przekraczania granicy między Polską (UE) i Zjednoczonym Królestwem. Przekraczanie granic między oboma wartościami będzie przebiegać jak dotychczas na podstawie dowodu osobistego lub paszportu.

W trakcie okresu przejściowego bez zmian pozostające także zasady pobytu i pracy Wielkiej Brytanii i członków ich rodzin w Polsce. Osoby mieszkające w Polsce w trakcie okresu przejściowego i kontynuującego ten pobyt po jego podziale, utrzymują swoje prawa dotyczące pobytu i nie muszą musieć rejestrować się, aby je zabezpieczyć. Obowiązek rejestracji po okresie przejściowym będzie dotyczył tylko Wielkiej Brytanii pracowników przygranicznych - prowadzących działalność zarobkową w Polsce, ale mieszkających w innym kraju.

Obywatele Zjednoczonego Królestwa podlegającego jednakowemu dokumentowi pobytowemu wydanego na obywatelstwo UE na dokumenty poświadczające ich prawa na podstawie umowy o wystąpieniu lub otrzymania takich dokumentów pobytu, jeśli ich wcześniej nie posiadali. Planuj się, że dokumenty te muszą wydawać urzędy wojewódzkie po włączeniu okresu przejściowego.

Więcej informacji na temat m.in. prawa pobytu Obywateli Wielkiej Brytanii w Polsce
w związku z Brexitem można znaleźć na stronie Urzędu do Spraw Cudzoziemców - 
www.udsc.gov.pl/cudzoziemcy/brexit/      oraz Ministerstwa Rozwoju - www.brexit.gov.pl

Pobyt obywateli Wielkiej Brytanii po okresie przejściowym

Od początku 2021 r. obywatele Wielkiej Brytanii oraz członkowie ich rodzin mieszkający w Polsce będą mogli składać wnioski o wydanie nowych dokumentów pobytowych. Będą one potwierdzały korzystanie z uprawnień beneficjenta Umowy Wystąpienia przy przekraczaniu granic i podczas pobytu w Polsce.

Zakończenie okresu przejściowego

Po zakończeniu okresu przejściowego, od 1 stycznia 2021 r. obywatele Wielkiej Brytanii i członkowie ich rodzin będą posiadać prawo pobytu w Polsce co do zasady na dotychczasowych warunkach jeśli:

– korzystali z prawa pobytu w Polsce zgodnie z prawem UE przed zakończeniem okresu przejściowego (dotyczy to także obywateli Zjednoczonego Królestwa, którzy wjechali do Polski po dacie Brexitu, a przed upływem okresu przejściowego);

– w dalszym ciągu mieszkają w Polsce.

W zakresie wydawania dokumentów pobytowych beneficjentom Umowy Wystąpienia stosowany będzie system deklaratoryjny. Nie będzie obowiązku uzyskania nowego statusu oraz dokumentu pobytowego, jako warunku legalnego pobytu w Polsce. Osoby kwalifikujące się do prawa pobytu na tej podstawie będą natomiast uprawnione do otrzymania (zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie 2004/38/WE) dokumentu pobytu zawierającego oświadczenie, że został wydany zgodnie z Umową Wystąpienia.

Biorąc pod uwagę praktyczne względy, zaleca się aby wszyscy beneficjenci Umowy Wystąpienia uzyskali nowe dokumenty pobytowe. Ich posiadanie ułatwi korzystanie z uprawnień beneficjenta przy przekraczaniu granic i podczas pobytu na terytorium Polski.

Nowe dokumenty pobytowe

Dokumenty pobytowe[1] wydane obywatelom Zjednoczonego Królestwa i członkom ich rodzin do końca okresu przejściowego zachowają ważność przez okres na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.

Zezwolenia na pobyt stały (poprzednio zezwolenia na osiedlenie się) udzielone obywatelom Zjednoczonego Królestwa na podstawie ustawy o cudzoziemcach również zachowują ważność (bezterminowo).

Od 1 stycznia 2021 r. beneficjenci Umowy Wystąpienia będą mogli składać w urzędach wojewódzkich (właściwych ze względu na miejsce pobytu) wnioski o wydanie nowego dokumentu pobytowego[2]. Dokumenty będą zawierały adnotację odnoszącą do Umowy Wystąpienia: „Art. 50 TUE, Art. 18 ust. 4 Umowy Wystąpienia”.

Postępowania w sprawach prawa pobytu lub prawa stałego pobytu obywateli Wielkiej Brytanii i członków ich rodzin, wszczęte i nie zakończone przed zakończeniem okresu przejściowego będą kontynuowane po zakończeniu tego okresu. W wyniku tych postępowań będą także wydawane nowe dokumenty dla beneficjentów Umowy Wystąpienia. Konieczne będzie natomiast złożenie odcisków palców w celu wydania tych dokumentów.

Dokumenty pobytowe, którymi będą mogli posługiwać się beneficjenci Umowy Wystąpienia po upływie okresu przejściowego, uprawniające do podróżowania po obszarze Schengen bez wizy:

I. wydane przed zakończeniem okresu przejściowego (dokumenty te zachowają ważność przez okres na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2021 r.):

– dokument potwierdzający prawo stałego pobytu;

– karta pobytu członka rodziny obywatela UE;

– karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE.

II. wydane po zakończeniu okresu przejściowego:

– zaświadczenie o złożeniu wniosku w sprawie wydania dokumentu pobytowego dla beneficjenta Umowy Wystąpienia, z terminem ważności 1 roku;

– zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu (dla obywatela Wielkiej Brytanii w przypadku posiadania prawa pobytu, co nie będzie dotyczyć zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu pracownika przygranicznego);

– dokument potwierdzający prawo stałego pobytu (dla obywatela Wielkiej Brytanii w przypadku posiadania prawa stałego pobytu);

– karta pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii w przypadku posiadania prawa pobytu);

– karta stałego pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii w przypadku posiadania prawa stałego pobytu).

Składanie wniosków

Wniosek dotyczący wydania dokumentu pobytowego (w tym wniosek o zarejestrowanie pobytu) należało będzie złożyć osobiście, w urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na miejsce pobytu.

Obowiązywać będą dedykowane dla beneficjentów Umowy Wystąpienia formularze dotyczące danej procedury:

– wniosek o wydanie nowego dokumentu pobytowego, zawierającego adnotację odnoszącą się do Umowy Wystąpienia (tzw. „wymiana” posiadanego dokumentu) czyli wniosek o wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu, wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu, wydanie nowej karty pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii) oraz wydanie nowej karty stałego pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii) – jeżeli wydano im dokument pobytowy przewidziany dla obywateli UE lub członków rodziny obywateli UE do końca okresu przejściowego. Wniosek ten należy złożyć po 1 stycznia 2021 r., najpóźniej do 31 grudnia 2021 r.;

– wniosek o zarejestrowanie pobytu (i wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu), wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu, wydanie karty pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii) oraz wydanie karty stałego pobytu (dla członka rodziny nie będącego obywatelem Wielkiej Brytanii) – jeżeli nie uzyskali dokumentu pobytowego przewidzianego dla obywateli UE lub członków rodziny obywateli UE do końca okresu przejściowego lub nie złożyli wniosku w tej sprawie do końca okresu przejściowego. Wniosek ten należy złożyć niezwłocznie po 1 stycznia 2021 r.

Przy składaniu wniosku będzie wymagana obecność małoletniego obywatela Zjednoczonego Królestwa lub członka jego rodziny, który do dnia złożenia wniosku ukończy 6. rok życia. Pobierane będą także odciski linii papilarnych.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na stan zdrowia obywatela Zjednoczonego Królestwa lub członka jego rodziny, będzie można odstąpić od wymogu osobistego stawiennictwa.

W toku postępowań dotyczących uzyskania dokumentów pobytowych dla beneficjentów Umowy Wystąpienia począwszy od 1 stycznia 2021 r. wydawane będzie zaświadczenie o złożeniu wniosku z terminem ważności 1 roku oraz możliwością wydania kolejnego takiego zaświadczenia. Zaświadczenia będą wydawane dla wniosków złożonych do 31 grudnia 2021 r.

Należy także pamiętać, że analogicznie do zasad obowiązujących obywateli UE oraz członków ich rodzin:

– obywatel Zjednoczonego Królestwa, który nie zarejestrował pobytu lub nie złożył wniosku w tej sprawie do końca okresu przejściowego powinien złożyć wniosek nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Polski;

– członek rodziny nie będący obywatelem Zjednoczonego Królestwa, który nie uzyskał karty pobytu członka rodziny obywatela UE lub nie złożył wniosku w tej sprawie do końca okresu przejściowego również powinien złożyć wniosek nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Polski;

– członek rodziny nie będący obywatelem Zjednoczonego Królestwa, który nabył prawo stałego pobytu, ale nie uzyskał karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE lub nie złożył wniosku w tej sprawie do końca okresu przejściowego obowiązany jest złożyć wniosek o wydanie karty stałego pobytu.

Konsekwencją braku realizacji tych obowiązków może być nałożenie kary grzywny.

Kto posiada prawo pobytu?

Prawo pobytu lub prawo stałego pobytu beneficjentów Umowy Wystąpienia na terytorium Polski będzie wynikać bezpośrednio z Umowy Wystąpienia, jak również zostanie uregulowane w polskim ustawodawstwie.

Dokumenty pobytowe wydane przed zakończeniem okresu przejściowego będą mogły stanowić istotny dowód bycia beneficjentem Umowy Wystąpienia, czyli posiadania prawa pobytu lub prawa stałego pobytu na terytorium Polski przed upływem okresu przejściowego. Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej nie ma natomiast charakteru konstytutywnego, a bardziej uprawdopodobniający posiadanie prawa pobytu na terytorium Polski. W związku z tym obywatel Zjednoczonego Królestwa, który nie nabył jeszcze prawa stałego pobytu, w celu zabezpieczenia swoich praw powinien upewnić się, iż bezpośrednio przed zakończeniem okresu przejściowego będzie posiadać prawo pobytu na terytorium Polski na zasadach dotyczących obywateli Unii Europejskiej.

Obywatelowi Zjednoczonego Królestwa przysługuje prawo pobytu przez okres dłuższy niż 3 miesiące, w przypadku gdy spełnia jeden z następujących warunków[3]:

  1. jest pracownikiem (wykonującym pracę dla pracodawcy posiadającego siedzibę na terytorium Polski) lub osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Polski;
  2. posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Polski, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne[4];
  3. studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe w Polsce oraz: posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Polski, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne (jak wyżej);
  4. jest małżonkiem obywatela polskiego.

W sytuacji braku uzyskania dokumentu pobytowego przed upływem okresu przejściowego wykazanie, że dana osoba jest beneficjentem Umowy Wystąpienia będzie mogło nastąpić za pomocą wszelkich innych dopuszczalnych dowodów potwierdzających posiadanie prawa pobytu lub prawa stałego pobytu na terytorium Polski przed upływem okresu przejściowego.

Zasady pobytu na terytorium Polski obywateli Zjednoczonego Królestwa oraz członków ich rodzin będących beneficjentami Umowy Wystąpienia, będą analogiczne do tych mających zastosowanie do obywateli UE i członków ich rodzin, z uwzględnieniem pewnych modyfikacji wynikających z Umowy Wystąpienia. Prawo stałego pobytu będzie przysługiwać, co do zasady, po upływie 5 lat nieprzerwanego pobytu. Okresy legalnego pobytu lub pracy przypadające na czas przed zakończeniem okresu przejściowego i po nim, będą wliczane do wymaganego okresu uprawniającego do nabycia prawa stałego pobytu.

Pracownicy przygraniczni

Obywatele Zjednoczonego Królestwa będący pracownikami przygranicznymi (art. 9 lit. b Umowy Wystąpienia), którzy przed dniem 31 grudnia 2020 r. będą wykonywali pracę lub prowadzili inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium Polski nie podlegając obowiązkowi rejestracji pobytu (pobyty do 3 miesięcy), będą zobowiązani zarejestrować swój pobyt, jeżeli po upływie okresu przejściowego będą kontynuowali wykonywanie pracy lub wspomnianej działalności jako pracownicy przygraniczni (bez zamieszkiwania na terytorium Polski). Rejestracji należy dokonać do 31 grudnia 2021 r.

Odmiennie od wyżej wymienionych zasad dotyczących obywateli Zjednoczonego Królestwa zamieszkujących w Polsce przed upływem okresu przejściowego m.in. jako pracownicy, uzyskanie statusu pracownika przygranicznego na podstawie Umowy Wystąpienia będzie uwarunkowane spełnieniem obowiązku zarejestrowania pobytu jako pracownik przygraniczny we wspomnianym terminie. W wyniku rejestracji pobytu jako pracownik przygraniczny obywatel Zjednoczonego Królestwa uzyska zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu, zawierające adnotację potwierdzającą posiadanie uprawnień pracownika przygranicznego na podstawie Umowy Wystąpienia („Art. 50 TUE – pracownik przygraniczny”).

Wnioski o zarejestrowanie pobytu jako pracownik przygraniczny będzie można składać od 1 stycznia 2021 r.

Zasady pobytu obywateli Wielkiej Brytanii, którzy przyjadą do Polski po 1 stycznia 2021 r.

Do obywateli Wielkiej Brytanii oraz członków ich rodzin nie będących beneficjentami Umowy Wystąpienia po upływie okresu przejściowego będą miały zastosowanie ogólne zasady wjazdu i pobytu na terytorium Polski odnoszące się do obywateli państw trzecich.

Przepisy prawa

Szczegółowe zasady dotyczące procedur związanych z prawem pobytu oraz prawem stałego pobytu na terytorium Polski obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz członków ich rodzin, będących beneficjentami Umowy Wystąpienia, po zakończeniu okresu przejściowego zawiera projekt ustawy o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (UC51).


[1] zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE, dokumenty potwierdzające prawo stałego pobytu, karty pobytu członka rodziny obywatela UE oraz karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE

[2] wydawane zgodnie z rozporządzeniem 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich, zmienionym rozporządzeniem 2017/1954

[3] zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin

[4] jest objęty powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym lub jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu art. 5 pkt 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510, z późn. zm.) albo posiada prywatne ubezpieczenie zdrowotne, pokrywające wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na terytorium Polski w związku z potrzebą pomocy medycznej lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku

Stay of British citizens after transition period

From the beginning of 2021, citizens of the United Kingdom and their family members living in Poland will be able to submit applications for new residence permits. These new documents will confirm the use of rights of the beneficiary of the Withdrawal Agreement when crossing the borders and during the stay in Poland.

End of the transition period

After the end of the transition period, from 1 January 2021, the United Kingdom citizens and their family members will, as a general rule, have the right to stay in Poland under the current conditions, if:

– they exercised the right of residence in Poland in accordance with EU law before the end of the transition period (this also applies to the United Kingdom citizens who entered Poland after the Brexit date and before the end of the transition period);

– they still live in Poland.

A declaratory system will be used for issuing residence permits to beneficiaries of the Withdrawal Agreement. The legal stay in Poland will not be conditioned by any obligation to obtain a new status or a residence permit. However, persons eligible for the right of residence on this basis will be entitled to obtain (under the conditions set out in Directive 2004/38/EC) a residence document stating that it has been issued in accordance with the Withdrawal Agreement.

Taking into account practical considerations, it is recommended that all beneficiaries of the Withdrawal Agreement obtain new residence permits. Holding such permits will facilitate the use of the rights of the beneficiary of the Withdrawal Agreement when crossing the borders and during stay on the territory of Poland.

New residence documents

Residence permits[1] issued to the United Kingdom citizens and their family members until the end of the transition period will remain valid for the period for which they were issued, but no longer than until 31 December 2021.

Permanent residence permits (previously known as settlement permits) granted to the United Kingdom citizens under the Act on Foreigners also remain valid (indefinitely).

From 1 January 2021, beneficiaries of the Withdrawal Agreement will be able to submit applications for a new residence permit to voivodeship offices (competent for the place of stay)[2]. The documents will contain an annotation referring to the Withdrawal Agreement: “Article 50 TEU, Article 18 para. 4 of the Withdrawal Agreement”.

Proceedings in matters of the right of residence or the right of permanent residence of British citizens and their family members initiated and not completed before the end of the transition period will continue after the end of this period. These proceedings will also result in issuing new documents to the beneficiaries of the Withdrawal Agreement. However, to obtain such documents, the applicant will have to provide their fingerprints.

After the end of the transition period, beneficiaries of the Withdrawal Agreement will be able to use the following residence permits entitling them to travel within the Schengen area without a visa:

I. issued before the end of the transition period (these documents will remain valid for the period for which they were issued, but not longer than until 31 December 2021):

– document confirming the right of permanent residence;

– residence card of a family member of an EU citizen;

– permanent residence card of a family member of an EU citizen.

II. issued after the end of the transition period:

– certificate of submission of an application for obtaining a residence permit for the beneficiary of the Withdrawal Agreement, valid for 1 year;

– certificate of registration of residence (in case of a British citizen in the case of having the right of residence; it will not apply to a certificate of registration of residence of a frontier worker);

– document confirming the right of permanent residence (in case of a British citizen with the right of permanent residence);

– residence card (in case of a family member who is not a British citizen and holds a residence permit);

– permanent residence card (in case of a family member who is not a British citizen and holds a permanent residence permit).

Submission of applications

The application for obtaining a residence permit (including an application for registration of stay) will have to be submitted in person, at the voivodeship office competent for the place of stay.

The following forms for the given procedure dedicated to the beneficiaries of the Withdrawal Agreement will apply:

– application for obtaining a new residence permit, containing an annotation referring to the Withdrawal Agreement (the “replacement” of the document held) (i.e. application for obtaining a new certificate of registration of residence, obtaining a new document confirming the right of permanent residence, obtaining a new residence card (for a family member who is not a United Kingdom citizen) and obtaining a new permanent residence card (for a family member who is not a United Kingdom citizen) – if the United Kingdom citizen or their family member has been provided with a residence permit for EU citizens or family members of EU citizens until the end of the transition period. The application must be submitted after 1 January 2021, by 31 December 2021 at the latest;

– application for registration of residence (and obtaining a certificate of registration of residence), obtaining a document confirming the right of permanent residence, a residence card (for a family member who is not a British citizen) and a permanent residence card (for a family member who is not a British citizen) – if the citizen of Great Britain or a member of their family has not been provided with the residence permit for EU citizens or family members of EU citizens by the end of the transition period, or have not submitted an application by the end of the transition period. The application must be submitted as soon as possible after 1 January 2021.

The submission of the application will require the presence of a minor United Kingdom citizen or a member of their family, who is at least 6 years old by the date of application. It will also include taking fingerprints.

In particularly justified cases, including due to the health condition of a United Kingdom citizen or their family member, the requirement to appear in person may be waived.

In the course of procedures for obtaining residence permits for beneficiaries of the Withdrawal Agreement, starting from 1 January 2021, a certificate of submission of the application will be issued with a validity of 1 year and the possibility of obtaining another such certificate. Certificates will be issued for applications submitted by 31 December 2021.

It should also be remembered that, similarly to the rules applicable to EU citizens and their family members:

– a citizen of the United Kingdom who has not registered their stay or has not submitted an application in this matter by the end of the transition period should submit an application no later than on the day following the lapse of 3 months from the date of entry into the territory of Poland;

– a family member not being a citizen of the United Kingdom, who has not obtained a residence card of an EU citizen’s family member or has not submitted an application in this matter by the end of the transition period, should also submit an application no later than on the day following the lapse of 3 months from the date of entry into the territory of Poland;

– a family member not being a citizen of the United Kingdom, who has acquired the right of permanent residence, but has not obtained a permanent residence card of an EU citizen’s family member or has not submitted an application in this matter by the end of the transitional period, is obliged to apply for a permanent residence card.

Failure to comply with these obligations may result in the imposition of a fine.

Who is entitled to the right of residence?

The right of residence or the right of permanent residence of the beneficiaries of the Withdrawal Agreement on the territory of Poland will result directly from the Withdrawal Agreement and will also be regulated in Polish legislation.

Residence permits issued before the end of the transition period may constitute a significant proof of being a beneficiary of the Withdrawal Agreement, i.e. of having the right of residence or the right of permanent residence on the territory of Poland before the end of the transition period. The certificate of registration of the stay of a European Union citizen is not constitutive in nature, but is treated as evidence of having the right to stay on the territory of Poland. Therefore, a citizen of the United Kingdom who has not yet acquired the right of permanent residence, in order to secure their rights, should make sure that immediately before the end of the transition period they will have the right to stay on the territory of Poland in accordance with the rules applicable to citizens of the European Union.

A United Kingdom citizen is entitled to the right of residence for a period longer than 3 months if one of the following conditions is met[3]:

  1. such citizen is an employee (performing work for an employer based in Poland) or a self-employed person working on the territory of Poland;
  2. such citizen has sufficient financial resources to support themselves and their family members on the territory of Poland, so as not to be a burden for social assistance, and has adequate health insurance[4];
  3. such citizen is studying or undergoing vocational training in Poland and: has sufficient financial resources to support themselves and their family members on the territory of Poland, so as not to be a burden for social assistance, and has appropriate health insurance (as above);
  4. such citizen is a spouse of a Polish citizen.

If a residence permit is not obtained before the end of the transition period, it will be possible to prove that the person is a beneficiary of the Withdrawal Agreement with any other acceptable evidence confirming the right of residence or the right of permanent residence in Poland before the end of the transition period.

The rules of stay on the territory of Polish regarding citizens of the United Kingdom and their family members who are beneficiaries of the Withdrawal Agreement will be similar to those applicable to EU citizens and their family members, subject to certain modifications resulting from the Withdrawal Agreement. The right of permanent residence will, as a rule, apply after 5 years of uninterrupted residence. Periods of legal stay or work before and after the end of the transition period will be included in the required period entitling to acquire the right of permanent residence.

Frontier workers

United Kingdom citizens holding the status of frontier workers (Article 9 let. b) of the Withdrawal Agreement) who, before 31 December 2020, will be performing work or conducting other gainful activity on their own behalf and for their own account on the territory of Poland without being subject to registration of stay (stays of up to 3 months), will be required to register their stay, if after the end of the transitional period, they will continue to perform their work or the said activity as frontier workers (without residing in Poland). Such registration must be made by 31 December 2021.

Contrary to the above-mentioned rules concerning citizens of the United Kingdom residing in Poland before the end of the transition period, including as employees, obtaining the status of a frontier worker on the basis of the Withdrawal Agreement will be conditional on the fulfilment of the obligation to register the stay as a frontier worker within the said period. As a result of registration of residence as a frontier worker, the United Kingdom citizen will obtain a residence registration certificate containing an annotation confirming the status of a frontier worker under the Withdrawal Agreement (“Article 50 TEU – frontier worker”).

Applying for registration of stay as a frontier worker will be possible from 1 January 2021.

The rules of stay regarding the citizens of the United Kingdom who will come to Poland after 1 January 2021

The British citizens and their family members who are not beneficiaries of the Withdrawal Agreement will be subject to the general rules of entry and stay on the territory of Poland relating to third-country nationals.

Legal regulations

Detailed rules on the procedures related to the right of residence and the right of permanent residence in Poland for citizens of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and their family members who are beneficiaries of the Withdrawal Agreement, after the end of the transitional period, are included in the draft act amending the Act on entering the territory of the Republic of Poland, residence and departure from this territory of nationals of Member States of the European Union and their family members and certain other laws (UC51).


[1] certificates of registration of EU citizen residence, documents confirming the right of permanent residence, residence cards of an EU citizen’s family member and permanent residence cards of an EU citizen’s family member

[2] issued in accordance with Regulation 1030/2002 of 13 June 2002 laying down a uniform format for residence permits for third-country nationals, as amended by Regulation 2017/1954

[3] pursuant to Article 16 para. 1 of the Act of 14 July 2006 on entry into the territory of the Republic of Poland, stay and departure from this territory, of citizens of the Member States of the European Union and members of their families

[4] is covered by universal health insurance or is a person entitled to healthcare services under the provisions on coordination within the meaning of Article 5 point 23 of the Act of 27 August 2004 on health care services financed from public funds (Journal of Laws of 2018, item 1510, as amended) or has private health insurance, covering all expenses that may arise during a stay in Poland in connection with the need for medical assistance or hospital treatment, in which the insurer undertakes to cover the costs of health services provided to the insured directly to the entity providing such services on the basis of the invoice issued by this entity

{"register":{"columns":[]}}