O wiele ton ponad normę
22.06.2023
Tonaż za duży o blisko 15 ton oraz przekroczone naciski osi na drogę, wysokość i długość zespołu pojazdów to nie jedyne uchybienia. Zastrzeżenia inspektorów małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego dotyczyły też nieprawidłowości w stanie technicznym i nieprzestrzegania czasu jazdy.
We wtorek (20 czerwca), inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali w Brzuchani, na krajowej „siódemce”, zespół pojazdów, którym przewożono 2 zbiorniki betonowych szamb, piwnicę betonową oraz schody. W związku z podejrzeniem, że przewożony ładunek może powodować przekroczenie dopuszczalnej ładowności pojazdu ciężarowego, inspektorzy dokonali szczegółowych pomiarów. Przypuszczenia funkcjonariuszy okazały się słuszne. Maksymalnie dopuszczalny tonaż 40 t był przekroczony aż o 14,8 t. Inspekcyjne wagi wskazały, że rzeczywista masa zestawu z ładunkiem wyniosła 54,8 t. Przekroczone były też naciski osi na drogę – o blisko 5 t podwójnej osi napędowej pojazdu, a o 2,3 t pojedynczej pierwszej i nieznacznie drugiej osi przyczepy. Nieznacznie przekroczone były też wysokość i długość zestawu. To jeszcze nie wszystko, bo kontrola wykazała również nieprawidłowości w stanie technicznym. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny przyczepy za pękniętą tarczę hamulcową. Na dodatek, analiza czasu jazdy i odpoczynku wykazała, że jeden z kierowców prowadził pojazd przez 5 dni bez wymaganego odpoczynku dziennego (najdłuższy odpoczynek to 5 godzin).
Inspektorzy ukarali kierowców mandatami karnymi. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.