Bezpieczeństwo na drogach
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) jest międzyresortowym organem doradczym i pomocniczym Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego, powołanym 1 stycznia 2002 r.
Podstawa prawna powołania
Skład Krajowej Rady
Przewodniczącym Krajowej Rady jest minister właściwy ds. transportu - Andrzej Adamczyk. Zastępcami Przewodniczącego są:
- sekretarz lub podsekretarz stanu w ministerstwie właściwym ds. wewnętrznych,
- sekretarz lub podsekretarz stanu w ministerstwie właściwym ds. transportu.
Członkami Rady są wskazani przedstawiciele Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych do spraw: administracji publicznej, budżetu, finansów publicznych, gospodarki, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, oświaty i wychowania, środowiska, transportu, wewnętrznych, pracy oraz Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Pożarnej, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz wskazani przez Premiera wojewodowie.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego realizowane są systemowo według uznanego międzynarodowego podejścia 4xE:
- inżynieria (Engineering),
- nadzór (Enforcement),
- edukacja (Education),
- ratownictwo (Emergency).
W czerwcu 2013 r. KRBRD przyjęła Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 - wieloletni strategiczny plan działań, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Wytyczne programu realizowane są za pomocą dokumentów wykonawczych - Programów Realizacyjnych.
Obecnie obowiązuje Program Realizacyjny na lata 2015 – 2016, zawierający zestaw zadań realizujących priorytety i kierunki określone w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Program wskazuje czas wykonania poszczególnych zadań oraz liderów odpowiedzialnych za ich wdrożenie.
Zakładając konieczność koncentracji na najistotniejszych problemach, wyznaczono dwa priorytetowe obszary interwencji Programu:
- ochronę pieszych,
- zarządzanie prędkością.
Kluczowe kierunki działań
- Rozwój i modernizacja infrastruktury z wykorzystaniem narzędzi audytu i kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- Działania legislacyjne związane z:
- bezpieczeństwem infrastruktury drogowej,
- edukacją i egzaminowaniem kandydatów na kierowców,
- nadzorem nad ruchem drogowym,
- karaniem za wykroczenia drogowe,
- nadzorem nad stacjami kontroli pojazdów,
- możliwością stosowania w pojazdach tzw. nowych technologii poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego,
- Edukacja, w tym:
- szkolenia kadr bezpieczeństwa ruchu drogowego na różnych poziomach zarządzania systemem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- szeroko pojęte działania edukacyjno-informacyjnych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- Ratownictwo / opieka powypadkowa, w tym:
- działania związane z optymalizacją funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego,
- modernizacja sprzętu i doposażenie służb ratownictwa drogowego (przede wszystkim straży pożarnej),
- Badania i analizy:
- zachowań uczestników ruchu drogowego,
- wpływu stosowanych rozwiązań z zakresu infrastruktury i organizacji ruchu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- szeroko rozumiany transfer wiedzy specjalistycznej z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (publikacja wyników badań, opracowywanie wytycznych),
- skuteczności stosowania w pojazdach tzw. nowych technologii poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego,
- Programowanie / planowanie strategiczne - wszelkie działania usprawniające funkcjonowanie i efektywność systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- Wdrażanie Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) do systemów sterowania ruchem, zarządzania transportem i wspomagania systemów ratowniczych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Facebook: Krajowa Rada BRD
Twitter: @KrajowaRadaBRD