W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zwiększenie udziału OZE w paliwach transportowych [USTAWA]

30.04.2024

Konsultujemy ścieżkę rozwoju rynku niskoemisyjnych paliw transportowych w kierunku zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej. Tworzymy dobre warunki do rozwoju biokomponentów zaawansowanych i biopaliw. Nowelizacja ustawy biokomponentach i biopaliwach ciekłych zwiększa minimalny udział OZE w paliwach transportowych. Każdy litr importowanej ropy naftowej mniej, to większe bezpieczeństwo Polski i mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

Tankowanie paliwa do baku samochodu

Dlaczego wprowadzamy zmiany?

  • Wskazujemy uzgodnioną w szerokich konsultacjach ścieżkę rozwoju rynku niskoemisyjnych paliw transportowych w kierunku zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.
  • Wdrażamy unijne przepisy w tym zakresie - dyrektywa 2018/2001.
  • Tworzymy dobre warunki dla rozwoju krajowych technologii biokomponentów zaawansowanych, jak również wykorzystanie w pojazdach drogowych i kolejowych energii elektrycznej ze źródeł OZE.
  • Dbamy o właściwy poziom bezpieczeństwa paliwowego państwa z jednoczesnym zapewnieniem do roku 2030 niezbędnego czasu na przeprowadzenie inwestycji, przebudowę infrastruktury logistycznej, dywersyfikację źródeł i dróg dostaw różnych niskoemisyjnych nośników energii odnawialnej stosowanych w transporcie.

Jakie konkretnie zmiany prowadzamy?

  • określenie poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego, zwanego dalej „NCW”, na kolejne lata (do 2030 r.) – z uwzględnieniem możliwości technologicznych i zmian sektorze transportu, zgodnie z wyznaczonymi celami określonymi w dyrektywie RED II, oraz wyznaczenie mechanizmów nadzoru, w tym finansowych, związanych z brakiem realizacji wskazanych udziałów minimalnych;

cel OZE w transporcie (2030 r.) – 14,9% NCW

  • uwzględnienie wymogu dyrektywy RED II dotyczącego określenia maksymalnego udziału biopaliw pozyskiwanych z surowców spożywczych lub paszowych (GEN I) - wykorzystywanych do realizacji celu udziału OZE w sektorze transportu;

ograniczenie do maks. 6,1% udziału w NCW

  • uwzględnienie wymogu dotyczącego minimalnego udziału zaawansowanych biopaliw i biokomponentów (GEN II), wyprodukowanych z surowców wskazanych w części A załącznika IX do dyrektywy RED II, wykorzystywanych do realizacji celu OZE w sektorze transportu;

udział biokomponentów zaawansowanych - 3,5% w 2030 r. (2% w 2027 r., 3% w 2029 r.)

  • wdrożenie poszerzonego katalogu paliw, którymi można realizować NCW, o paliwa węglowe pochodzące z recyklingu (RCF), biopaliwa gazowe oraz biokomponenty zaawansowane, pozyskiwane dzięki zagospodarowaniu i przetworzeniu odpadów i pozostałości, które przyczyniają się do wprowadzenia gospodarki w obiegu zamkniętym, odzyskiwania energii i surowców;
  • uwzględnienie w realizacji NCW możliwości zaliczenia energii elektrycznej, wykorzystywanej w transporcie, pochodzącej z OZE, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu wsparcia tj. oświadczeń wykorzystania energii odnawialnej w transporcie;

ustalenie mnożników dla odnawialnej energii elektrycznej:

  • 1,5 – wykorzystanej przez kolej
  • 4 – wykorzystanej przez pojazdy drogowe

udział biopaliw i biogazu produkowanych z surowców wymienionych w załączniku IX część B Dyrektywy RED II ogranicza się do 3,4%

  • założono stopniowe odchodzenie od 2025 r. aż do 2030 r. z możliwości stosowania opłaty zastępczej, przez stopniowe podnoszenie poziomu wymaganego do realizacji minimalnego poziomu NCW.

Minimalna realizacja 85% w 2025 r. → 100% w 2030 r.

biopaliwa

Materiały

Link do projektu
Zwiększenie udziału OZE w paliwach transportowych [USTAWA]
Zwiększenie​_udziału​_OZE​_w​_paliwach​_transportowych​_[USTAWA].pdf 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}