W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycja C4.1.1 Wspieranie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw dzięki wykorzystaniu technologii przetwarzania w chmurze

Działanie to obejmuje inwestycje publiczne w określony instrument – Polski Fundusz Wsparcia Przetwarzania w Chmurze – w celu zachęcenia do realizacji inwestycji prywatnych oraz poprawy dostępu do finansowania na rzecz transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw i zapewnienia ich autonomii strategicznej. W ramach Instrumentu udziela się pożyczek bezpośrednio podmiotom działającym w sektorze prywatnym. Na podstawie inwestycji w ramach RRF celem Instrumentu na początkowym etapie jest wypłacenie finansowania w wysokości co najmniej 650 000 0000 EUR. Instrumentem zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pełniący funkcję partnera wykonawczego.

Instrument obejmuje następującą linię produktową:

• bezpośrednie finansowanie BGK: linia ta zapewnia szeregowi przedsiębiorstw różnej wielkości bezpośrednie pożyczki na pokrycie kosztów infrastruktury chmurowej i usług przetwarzania w chmurze, wspierając transformację cyfrową i autonomię strategiczną przedsiębiorstw w Polsce.

Wsparcie w formie pożyczki może zostać przyznane wyłącznie na realizację projektów w dziedzinie transformacji cyfrowej, w ramach których co najmniej 30 % łącznych kosztów kwalifikowalnych jest związane z infrastrukturą chmurową i usługami przetwarzania w chmurze. Pozostałe koszty są również bezpośrednio związane z transformacją cyfrową działalności gospodarczej, np. ze zwiększaniem stopnia wykorzystania innych inteligentnych rozwiązań, uwzględniając w szczególności IoT, AI, wirtualną rzeczywistość/rzeczywistość rozszerzoną, blockchain, technologie 3D, cyfrowe bliźniaki, przetwarzanie brzegowe, sieci szkieletowe, HPC/5G itp. Jednemu beneficjentowi można przyznać maksymalnie 5 % łącznego finansowania wypłaconego w ramach Instrumentu. Każdy beneficjent może otrzymać tylko jedną pożyczkę w ramach Instrumentu.

Aby objąć inwestycję Instrumentem, Polska i BGK podpisują umowę wykonawczą zawierającą:

1. Opis procesu decyzyjnego w ramach Instrumentu: Ostateczną decyzję inwestycyjną w ramach Instrumentu podejmuje komitet inwestycyjny lub inny odpowiedni równoważny organ zarządzający – musi ona zostać następnie zatwierdzona większością głosów członków niezależnych od rządu.

2. Najważniejsze wymogi ustanowione w powiązanej polityce inwestycyjnej, które obejmują: a. Opis produktu finansowego i kwalifikujących się beneficjentów końcowych. b. Wymóg, zgodnie z którym wszystkie inwestycje objęte wsparciem muszą być opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. c. Wymóg poszanowania zasady „nie czyń poważnych szkód” ustanowionej w wytycznych technicznych dotyczących stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” (2021/C 58/01). W szczególności polityka inwestycyjna wyklucza możliwość uznania za kwalifikowalne następujących działań i aktywów: - działania i aktywa związane z paliwami kopalnymi, w tym zastosowania niższego szczebla28; - działania i aktywa w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) prowadzące do osiągnięcia prognozowanych emisji gazów cieplarnianych nie niższych niż odpowiednie wskaźniki emisyjności29; - działania i aktywa związane ze składowiskami odpadów, spalarniami i zakładami mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Ponadto polityka inwestycyjna wymaga zgodności z odpowiednimi unijnymi i krajowymi przepisami w dziedzinie ochrony środowiska beneficjentów końcowych Instrumentu. d. Wymóg, zgodnie z którym beneficjenci końcowi Instrumentu nie mogą otrzymywać wsparcia w ramach innych instrumentów Unii na pokrycie tych samych kosztów.

3. Kwotę objętą umową wykonawczą, strukturę opłat dla partnera wykonawczego oraz wymóg ponownego zainwestowania wszelkich środków powracających zgodnie z polityką inwestycyjną Instrumentu, chyba że wykorzystuje się je do obsługi spłaty pożyczek w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

4. Wymogi w zakresie monitorowania, audytu i kontroli, w tym: a. Opis systemu monitorowania partnera wykonawczego ustanowionego na potrzeby przekazywania informacji na temat uruchomionych inwestycji. b. Opis stosowanych przez partnera wykonawczego procedur zapewniających zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i konfliktom interesów, ich wykrywanie oraz eliminowanie. c. Obowiązek weryfikowania kwalifikowalności każdej operacji zgodnie z wymogami przewidzianymi w umowie wykonawczej przed zobowiązaniem się do finansowania danej operacji. d. Obowiązek przeprowadzania audytów ex post opartych na analizie ryzyka zgodnie z planem audytów BGK. Wspomniane audyty mają na celu potwierdzenie  skuteczności systemów kontroli, w tym również w zakresie wykrywania nadużyć finansowych, korupcji i konfliktów interesów; zgodności z zasadą „nie czyń poważnych szkód”, zasadami pomocy państwa i wymogami dotyczącymi celu cyfrowego oraz  spełnienia wymogu, zgodnie z którym beneficjenci końcowi Instrumentu nie mogą otrzymywać wsparcia w ramach innych instrumentów Unii na pokrycie tych samych kosztów. Audyty służą również zweryfikowaniu legalności przeprowadzanych transakcji oraz sprawdzeniu zgodności z warunkami określonymi w mającej zastosowanie umowie wykonawczej.

Działanie obejmuje również publikację przewodnika poświęconego transformacji cyfrowej przedsiębiorstw dzięki wykorzystaniu technologii przetwarzania w chmurze. Wspomniany przewodnik pełni funkcję kompendium wiedzy (zawierającego również często zadawane pytania), wskazówek i przykładów stosowania nowoczesnych technologii, w szczególności przetwarzania w chmurze, w procesie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. W przewodniku tym porusza się m.in. następujące zagadnienia: aspekty prawne transformacji przedsiębiorstwa dzięki wykorzystaniu przetwarzania w chmurze i nowoczesnych technologii bazujących na przetwarzaniu w chmurze, a także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, efektywnością energetyczną oraz rozwojem kompetencji cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności związanych z przetwarzaniem w chmurze. Przewodnik wspiera również działania służące propagowaniu Instrumentu oraz dostarcza przedsiębiorstwom informacji niezbędnych do przygotowania się do złożenia wniosku o przyznanie im wsparcia w formie pożyczki w ramach Instrumentu. Przewodnik zawiera opis mechanizmów przekazywania odpowiedniej wiedzy i odpowiedniego know-how, w tym również przedsiębiorcom niekwalifikującym się do objęcia ich wsparciem w formie pożyczki w ramach Instrumentu oraz małym przedsiębiorstwom.

{"register":{"columns":[]}}