Powrót

8. Formalne ustanowienie rejestrów referencyjnych Osoby fizycznej

22.05.2024

  1. Rekomenduje się ustalenie rejestrów referencyjnych dla wszystkich Osób fizycznych rejestrowanych w rejestrach polskiej administracji publicznej (całej populacji, także Cudzoziemców), dla wszystkich podstawowych własności Osoby fizycznej (wskazanych w Modelu własności podstawowych). 
  2. W pierwszej kolejności należy ustalić rejestry referencyjne dla ograniczonego zestawu własności Osoby fizycznej, najczęściej wykorzystywanych w rejestrach, wskazanych w Modelu referencyjnych własności podstawowych. Częściowo są to rejestry de facto powszechnie uznawane za referencyjne. Należy jednak ustalić i uzgodnić szczegółowy zakres danych, dla których rejestry te są referencyjne, zarówno w zakresie poszczególnych własności (atrybutów), jak i zakresu populacji.
  3. Należy także ustanowić referencyjne słowniki klasyfikacyjne dla poszczególnych własności, standardowe reguły i formaty przekazywania danych. Kwestie te i pierwsze szczegółowe rekomendacje są przedstawiane w odpowiednich częściach rekomendacji ich dotyczących.
  4. Wstępna propozycja wykazu rejestrów referencyjnych dla podstawowych własności referencyjnych danych Osoby fizycznej, które mogą zostać jako takie formalnie ustanowione w krótkim czasie, została zamieszczona w Wykazie rejestrów referencyjnych. Wykaz ten będzie uzupełniany i doprecyzowywany w ramach dalszych prac.
  5. W celu analizy, uzgodnienia i przedstawienia do zatwierdzenia wykazu rejestrów referencyjnych rekomendowane jest powołanie międzyresortowego zespołu złożonego z ekspertów - przedstawicieli gestorów głównych rejestrów referencyjnych i kluczowych systemów / rejestrów „klienckich”.
  6. Z uwagi na złożoność zagadnienia, rekomendowana jest dalsza pogłębiona analiza, opracowanie i uzgodnienie w gronie wszystkich interesariuszy, a następnie formalne umocowanie w prawie rekomendacji dotyczących rejestrów referencyjnych Osoby fizycznej w 3 perspektywach czasowych:
    1. AS-IS – aktualnej, możliwej do stosowania przy istniejących rozwiązaniach, obecnych uwarunkowaniach technicznych, organizacyjnych i prawnych,
    2. Przejściowej – rekomendowanej i możliwej do wprowadzenia w perspektywie 2 lat,
    3. TO-BE - docelowej, możliwej do wprowadzenia w perspektywie 5 lat.
  7. Rekomendacja powinna być umocowana prawnie, w ustawie o informatyzacji lub KRI. Istniejące sektorowe przepisy prawne powinny zostać z nią uspójnione.
  8. Należy uwzględnić prace, możliwości i wymagania związane z projektami i inicjatywami UE mającymi na celu identyfikację i referencyjność danych podstawowych Osób fizycznych:
    1. Wielkoskalowych systemów informacyjnych UE , a w szczególności systemów i repozytoriów budowanych w ramach tzw. narzędzi interoperacyjności – dla cudzoziemców nie będących obywatelami UE,
    2. Europejskiego portfela tożsamości – dla obywateli UE (w tym obywateli polskich),
    3. Personalnych przestrzeni danych (tzw. Personal Data Spaces).
{"register":{"columns":[]}}