W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jesteśmy liderem inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej

23.01.2019

Dzięki funduszom unijnym przez Polskę przechodzi obecnie największy front robót kolejowych w całej Europie.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
"W ciągu kolejnych 10-12 lat na inwestycje - także ze środków unijnych - przeznaczymy 100 miliardów zł, a uwzględniając Centralny Port Komunikacyjny, ta kwota będzie jeszcze większa" - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki, inaugurując I Kongres Rozwoju Kolei.

Premier przypomniał też, że przez pierwsze trzy lata rządów zmodernizowano aż 2,5 tysięcy kilometrów torów kolejowych.

Pod koniec PRL-u PKP obsługiwały około 30 tysięcy kilometrów linii kolejowych. Obecnie PKP PLK zarządza siecią, liczącą niespełna 19 tysięcy kilometrów.

"Od kilku lat prowadzimy intensywne prace zmierzające do tego, żeby odbudować infrastrukturę kolejową w naszym kraju" – podkreśliła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska podczas panelu "Odbudowanie potencjału ekonomicznego polskiej kolei".

Służyły temu m.in. środki zarówno poprzedniej unijnej perspektywy finansowej, jak i obecnej, obejmującej lata 2014-2020. W aktualnie realizowanym Programie Infrastruktura i Środowisko na projekty kolejowe przeznaczono ponad 5 miliardów euro. Polska zakontraktowała już 80 proc. z tych środków. Do dyspozycji mieliśmy jeszcze instrument Łącząc Europę, z budżetem na poziomie blisko 4 miliardów euro, który wykorzystaliśmy już w całości. W przyszłym budżecie unijnym inwestycje kolejowe, uznawane za proekologiczne, również mają stanowić jeden z priorytetów.

Aktualnie realizujemy największy infrastrukturalny program kolejowy w całej Europie. Jego największym beneficjentem jest spółka PKP PLK, ale nie tylko ona z niego korzysta.

"Infrastruktura kolejowa jest jednak nadal niedoskonała. Znajduje się w niej dużo wąskich gardeł i brakujących elementów" – przyznaje Małgorzata Zielińska.

Realizowane obecnie unijne projekty kolejowe mają na celu poprawę infrastruktury i bezpieczeństwa, ale także poprawę jakości taboru kolejowego czy też stanu i wizerunku dworców kolejowych.

Wiceminister Zielińska zwróciła również uwagę, że wszystkie inwestycje podnoszące jakość infrastruktury kolejowej przede wszystkim powinny służyć skróceniu czasu przejazdu.

"To jest najbardziej konkurencyjny element i zarazem wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć – przyznała.

Teraz w krajach Trójmorza transport towarów koleją trwa średnio dwa razy dłużej niż w krajach Europy Zachodniej. Drugim wyzwaniem, jakie stoi przed Polską, będzie stworzenie takiej sieci szlaków kolejowych, która połączyłaby metropolie krajów Trójmorza. Dopiero w oparciu o nią mógłby na tym obszarze powstać naprawdę konkurencyjny rynek towarów i usług.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
04.02.2019 14:43 Emilia Chmiel
Pierwsza publikacja:
04.02.2019 14:43 Emilia Chmiel
{"register":{"columns":[]}}