W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poznaliśmy laureatów konkursu „uDOSTĘPniacze 2.0”

20.05.2022

Zakończyła się druga edycja akcji edukacyjnej „uDOSTĘPniacze”. Była ona adresowana do uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zorganizowało ją Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Projekt obejmował lekcje na temat dostępności, praktyczne warsztaty oraz konkurs filmowy. Zwycięzców uhonorowała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

W sali konferencyjnej na scenie grupa młodych ludzi. Wśród nich wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak. za nimi na ekranie napis Udostępniacze i lustracje osób z niepełnosprawnościami. Z tyłu dwie flagi PL iUE, z przodu monitor.

Konkurs „uDOSTĘPniacze” ponownie cieszył się popularnością. W tegorocznej edycji wydarzenia uczestniczyło 96 szkół. 4728 uczniów zapoznało się z tematyką dostępności, a 534 pracowało nad zgłoszeniami konkursowymi

- mówiła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Promujemy dostępność

Tematem konkursu „uDOSTĘPniacze 2.0” jest dostępność. Chodzi o zapewnienie równego dostępu do produktów, usług i przestrzeni wszystkim osobom. Szczególnie ważne są osoby z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności ruchowej lub percepcji. Akcja ma na celu m.in. uświadomienie uczniom, jak wiele barier znajduje się w otoczeniu. Powinna też uwrażliwiać ich na większe potrzeby niektórych grup społecznych.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapewniło szkołom niezwykle atrakcyjną formę udziału. Nauczyciele, którzy zgłosili się do konkursu wzięli udział w szkoleniu online z tematyki dostępności. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie lekcji przez nauczycieli. Mamy już bardzo pozytywne oceny samych lekcji. Samo zadanie konkursowe, w postaci przygotowania filmu o dostępności, pozwoliło sprawdzić uczniom zdobytą podczas zajęć wiedzę.

Chcemy mówić o Programie Dostępność Plus i Funduszach Europejskich – jak wspierają one dostępność. Zgłoszeni do projektu nauczyciele zostali przeszkoleni z dostępności, tak by mogli stać się jej ambasadorami w swoich placówkach

– dodała wiceminister.

Poznajmy wyróżnionych uDOSTĘPniaczy

Uczniowie zdobyli na lekcjach wiedzę o dostępności. Wykorzystali ją podczas tworzenia filmów o tej samej tematyce. Nad zgłoszeniami pracowało 88 zespołów. Wybór zwycięzców nie był łatwy, bo prace reprezentowały naprawdę wysoki poziom. Uczniowie wykazali się dużą wrażliwością, spostrzegawczością i zaangażowaniem. Wiele z tych filmów to tak naprawdę gotowe spoty na temat dostępności, które można wykorzystać do promocji tej idei.

Uczniowie walczyli o cenne nagrody nie tylko dla siebie, lecz także dla swoich szkół.

Pierwsze miejsce w konkursie „uDOSTĘPniacze 2.0” zajął zespół ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Szkoły Przysposabiającej do Pracy z Lubaczowa. Zwycięski film nosi tytuł „Cześć! Jestem Joanna”. Ten przejmujący, ciepły materiał zdobył serca całego jury. Uczniowie przygotowali materiał, który uwrażliwia na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Podkreśla też rolę dostępności w ich życiu.

Drugie miejsce w konkursie zdobył zespół ze Specjalnego Liceum Ogólnokształcącego z Czuchowa-Pieńków. Uczniowie przygotowali film pod tytułem „W czym jesteśmy gorsi”. Zespół przygotował niesamowity spot reklamowy o dostępności, który został doceniony.

Trzecią nagrodę w konkursie „uDOSTĘPniacze 2.0” otrzymał zespół z Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi w Szczecinie. Młodzież przygotowała pracę pod tytułem „Równi chociaż różni”. W ciekawy sposób przedstawiła w niej tematykę dostępności w szkole, a także jej rolę w życiu osób z niepełnosprawnościami.

Wyróżnienia otrzymały dwa zespoły z:

  • Chrześcijańskiego Autorskiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku za film „Perspektywa”,
  • Katolickiego Publicznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Rawie Mazowieckiej za film „Usłyszcie nas”.

Obie prace w oryginalny sposób pokazują, jak ważna jest dostępność dla każdego z nas.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}