W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowa wiceministra Marcina Horały z ambasadorem Ukrainy w Polsce nt. bilateralnej współpracy w obszarze infrastruktury lotniczej i kolejowej

26.10.2022

Możliwości wsparcia odbudowy ukraińskich lotnisk, współpraca przy wdrażaniu projektu Kolei Dużych Prędkości (KDP) oraz kwestia rewizji sieci TEN-T to główne tematy spotkania wiceministra funduszy i polityki regionalnej Marcina Horały z ambasadorem Ukrainy w Polsce Wasyla Zwarycza.

Cztery osoby siedzą przy stole. Dwie z lewej i dwie z prawej strony.

Dostrzegamy szereg możliwości wsparcia naszych przyjaciół z Ukrainy w obszarze szeroko rozumianej powojennej odbudowy ukraińskich lotnisk. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Ukraińskiego Stowarzyszenia Portów, a także bezpośrednio z ukraińskimi portami. Możemy im też zaoferować nasze eksperckie usługi doradcze przy inwestycjach dotyczących portów lotniczych oraz przy planowaniu ich dalszego rozwoju

– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. 

W spotkaniu z ambasadorem Ukrainy w Polsce Wasylem Zwaryczem, które odbyło się w siedzibie MFiPR, uczestniczył również prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Stanisław Wojtera. Obie strony uzgodniły kontynuację prac nad wypracowaniem możliwego docelowego modelu współpracy w tym zakresie. 

Poruszono na nim również sprawę zacieśnienia współpracy przy wdrażaniu projektu Kolei Dużych Prędkości między oboma państwami oraz związanej z tym rewizji sieci TEN-T. 

Poza połączeniem kolejowym na trasie Warszawa-Kijów przez Jagodzin chcemy zaproponować kolejne, rokujące duże nadzieje dzięki łączeniu szeregu dużych ośrodków miejskich po obu stronach. Spółka CPK planuje budowę linii Lublin – Zamość – Bełżec, czyli do granicy polsko-ukraińskiej. Taka trasa po stronie ukraińskiej mogłaby zostać pociągnięta przez Rawę Ruską do Lwowa i Kijowa. W przyszłości możliwe byłoby również jej przedłużenie na wschód od Karpat aż do portów czarnomorskich w Ukrainie i Rumunii

– podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. 

Spółka CPK, oprócz wsparcia w ubieganiu się o finansowanie tego transgranicznego połączenia, może też podzielić się ze stroną ukraińską swoim know-how w zakresie projektowania sieci KDP.  

Rozmówcy uzgodnili kalendarz działań i dalszych uzgodnień na najbliższe tygodnie w zakresie możliwej współpracy przy połączeniu Lublin-Lwów. 

{"register":{"columns":[]}}