A2 poszerzenie gr. woj. łódzkiego/mazowieckiego - Konotopa
- Nr drogi
- A2
- Nazwa odcinka
- Poszerzenie A2 na odcinku granica województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa
- Długość
- 42,6 km
- Program
- Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)
- Lata realizacji
- 2022-2026
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Warszawa
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Przedmiotem zadania inwestycyjnego jest rozbudowa autostrady A2 - autostrada wolności na odcinku od km ok. 411+466 do km ok. 454+100 (od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła „Konotopa” (bez węzła)) o dodatkowe pasy ruchu w pasie rozdziału. Inwestycja znajduję się w całości na obszarze istniejącego pasa drogowego autostrady A2. Odcinek autostrady A2 Warszawa, oddany do ruchu w 2012 roku, posiada przekrój z tzw. Szerokim środkowym pasem dzielącym. Rezerwa ta została wykonana w celu umożliwienia bezkolizyjnego poszerzenia autostrady.
Parametry techniczne
Odcinek od granicy województw do węzła „Pruszków” wraz z węzłem:
- przekrój docelowy 2x3 dla wszystkich pasów o szerokości 3,50 m:
- - 2xpas awaryjny o szerokości 3,0 m (dla Vp =120 km/h)
- - 2x3 pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy
- - 2x opaska 0,5 m
- - pas dzielący 4,0m
- łączna szerokość korony drogi min. 34,5 m
Odcinek od węzła „Pruszków” bez węzła, do węzła „Konotopa”
- Przekrój docelowy 2x4 dla wszystkich pasów o szerokości 3,50 m:
- - 2x pas awaryjny o szerokości 3,0 m (dla Vp =120 km/h)
- - 2x4 pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy
- - 2x opaska 0,5 m
- - pas dzielący 4,0m
- łączna szerokość korony drogi min. 41,5 m
Miejsca obsługi podróżnych
Przewiduje się rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych w następujących lokalizacjach:
- MOP Baranów (strona lewa i prawa) – km. ok. 427+250 - funkcja komercyjna (dawniej kat. II)
- MOP Brwinów (strona lewa i prawa) – km. ok. 443+400 - funkcja komercyjna (dawniej kat. II)
Ochrona środowiska
- Zabezpieczenia przeciwhałasowe
- Dla ochrony zabudowy mieszkaniowej, przy której wskazano przekroczenia proponuje się:
- w miejscach gdzie nie występują zabezpieczenia przeciwhałasowe - zaprojektowano 7 ekranów akustycznych;
- w miejscach gdzie już występują zabezpieczenia przeciwhałasowe, ale obliczenia wykazały brak ich skuteczności – zaprojektowano przebudowę 16 istniejących ekranów akustycznych;
- Odwodnienie:
- Dla prac związanych z dobudową 3 pasa na A2 zachodzi konieczność przebudowy krótkich odcinków rowów drogowych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych
- Dla niektórych rowów drogowych niezbędne jest poszerzenie lub podwyższenie przeciwskarpy.
- Nie planuje się budowy nowych zbiorników dla zlewni związanych z dobudową 3 pasa.
- Wody opadowe retencjonowane są w zbiornikach/rowach. Pojemność zbiorników retencyjnych/rowów umożliwia przyjęcie wód opadowych z poszerzonej o 3 pas autostrady A2 z koniecznością dla niektórych zbiorników małej ich przebudowy, polegającej na podwyższeniu zbyt niskich w niektórych odcinkach przeciwskarp (powierzchnia dna zbiorników retencyjnych pozostaje bez zmian).
- Dla prac związanych ze zmianą zagospodarowania SPO i PPO zachodzi konieczność przebudowy kanalizacji deszczowej,
- Dla prac związanych z rozbudową Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zachodzi konieczność budowy/ i lub rozbudowy kanalizacji deszczowej.