W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

CPR 2003- 2008

„CPR”
CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO
W JAROCINIE

 

cpr.jpg


POCZĄTKI…

 

Na siedzibę Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a zarazem w sytuacjach kryzysowych Centrum Zarządzania Kryzysowego w powiecie, wytypowana została Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Jarocinie. Była to decyzja słuszna ze względów merytorycznych i ekonomicznych, poparta istniejącą bazą zasobów sprzętowych, jak i bogatym doświadczeniu w zakresie organizacji, prowadzenia i koordynacji działań ratowniczych przez Państwową Straż Pożarną.

Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej, (ówczesnym) Zespołem Zakładów Opieki Zdrowotnej i Starostwem Powiatowym w Jarocinie, w dniu 5 maja 2003 r. dokonano otwarcia Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

LOKALIZACJA I WYPOSAŻENIE

CPR został umiejscowiony w nowo wybudowanej strażnicy PSP na bazie pomieszczeń funkcjonującego stanowiska kierowania o łącznej powierzchni użytkowej 100 m2. Do dyspozycji przygotowano trzy stanowiskowe pomieszczenie operacyjne dla dyspozytorów wraz z węzłem sanitarnym, zapleczem socjalno-kuchennym oraz salą przeznaczoną do prac sztabu na wypadek większych zdarzeń.

SŁUŻBA

Służba w CPR pełniona jest całodobowo i równolegle przez Dyżurnego Operacyjnego Powiatu PSP oraz Dyspozytora Medycznego Pogotowia Ratunkowego, którzy przyjmują zgłoszenia z telefonów alarmowych:Straży Pożarnej 998, Pogotowia Ratunkowego 999 oraz z numeru ratunkowego 112 – dostępny w Polsce z telefonów komórkowych oraz stacjonarnych. Ponadto potrzebujący pomocy ze strony Policji, dzwoniąc pod numery alarmowe Straży lub Pogotowia oraz na numer 112 zostają przełączeni przez dyspozytora na numer alarmowy Policji bez konieczności jego ponownego wybierania.

EFEKTYWNOŚĆ W PRAKTYCE

Dotychczasowe akcje ratownicze, na przykład:
· wypadki z dużą ilością poszkodowanych,
· wypadki drogowe samochodów przewożących substancje niebezpieczne,
· transport poszkodowanych śmigłowcem ratowniczym, udowodniły wysoką skuteczność dotychczasowych rozwiązań organizacyjnych oraz dalszą potrzebę rozbudowy zintegrowanego systemu przyjmowania zgłoszeń o zagrożeniach oraz koordynacji działaniami ratowniczymi realizowanymi przez CPR.

KORZYŚCI INTEGRACJI

Podstawowe korzyści, które przynosi integracja służb ratowniczych to:
· ujednolicenie systemu obsługi zgłoszeń od obywateli,
· skrócenie czasu powiadamiania i dysponowania do działań ratowniczych,
· właściwy dobór sił i środków niezbędnych do prowadzenia akcji ratowniczej,
· efektywniejsze zarządzanie siłami i środkami ratowniczymi powiatu,· dostęp wszystkich służb do zintegrowanego systemu łączności,· możliwość szybkiego przekazu informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń o zasięgu wykraczającym poza obszar działania CPR’u,· integracja pracy dyspozytorów różnych służb w przypadku wystąpienia zagrożenia o dużej liczbie poszkodowanych,· koordynacja działań ratowniczych w przypadku wystąpienia zdarzeń o dużej ilości poszkodowanych w oparciu o stale aktualizowane dane dotyczące sił i środków placówek ochrony zdrowia oraz innych podmiotów ratunkowych,· stworzenie jednolitej ewidencji zdarzeń.

28.04.2008 r.

Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Jarocinie podjął działania zmierzające do przeniesienia Dyspozytorów Medycznych Pogotowia Ratunkowego oraz numeru alarmowego 999 z dotychczasowego Zintegrowanego Stanowiska Kierowania zlokalizowanego w siedzibie KPPSP w Jarocinie przy ul. Powstańców. Wlkp. 2 do siedziby Szpitalnego Oddziału Ratunkowego mieszczącego się w Szpitalu Powiatowym przy ul. Szpitalnej 1 w Jarocinie. Stanowisko PSP nie jest zbieżne ze stanowiskiem Dyrektora ZZOZu dążącego do rozdzielenia wspólnie dyżurujących od 5 maja 2003r. w Zintegrowanym Stanowisku Kierowania. Słuszność dotychczasowego funkcjonowania Zintegrowanego Stanowiska Kierowania na spotkaniach ze Starostą i dyrekcją ZZOZu, pomimo przyznania słuszności stosowanych rozwiązań nie spotkały się one z aprobatą zebranych. Próby przeniesienia tego stanowiska były dokonywane już w ubiegłym roku, wówczas jednak przedkładane argumenty dotyczące słuszności przyjętych rozwiązań przemawiały do zebranych. Jednak fala ostatnich protestów w służbie zdrowia spowodowała, iż dyrekcja ZZOZ w Jarocinie przedkłada wyższy rachunek ekonomiczny pełnienia dyżurów przez Dyspozytorów Medycznych poza SOR-em (utrzymywanie dwóch etatów dyspozytorskich) ponad idee integracji służb i prawidłowego współdziałania.

{"register":{"columns":[]}}