W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ulgi w spłacie należności, umorzenia

WAŻNE w przypadku zaistnienia trudności płatniczych lub powstania zadłużenia
 

W przypadku zaistnienia przejściowych trudności płatniczych rolnik (płatnik składek) może skorzystać  z pomocy w spłacie, w formie:

a)    rozłożenie zadłużenia na raty (minimalna kwota raty wynosi 150 zł),
b)    odroczenie terminu spłaty składek bieżących lub rat (maksymalnie na dwa kwartały),
c)    umorzenie odsetek w części lub całości, 
d)    umorzenie składek w części lub całości (umorzone składki nie są wliczane do wysokości świadczenia emerytalnego).

W celu skorzystania z wymienionych form pomocy należy przesłać pocztą lub przez ePUAP albo złożyć osobiście w macierzystej jednostce organizacyjnej KRUS:

  • podanie/wniosek/pismo, 
  • dokumenty potwierdzające trudności płatnicze, np:
    • związane z wystąpieniem szczególnych sytuacji losowych (np. niespodziewana długotrwała  choroba, pożar, powódź, wypadek,  itp.)
    • uzyskiwane dochody (np. w gospodarstwie rolnym – sprzedaż inwentarza, płodów rolnych itp. dodatkowego wynagrodzenia lub świadczenia),
    • ponoszone wydatki (np. zakup materiału siewnego, nawozów, paliw, energii elektrycznej żywności itp.).

Dodatkowo osoby ubiegające się o udzielenie pomocy de minimis lub pomocy publicznej w rolnictwie są zobowiązane do złożenia:

w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie:

  • formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę;
  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości otrzymanej pomocy/ nie otrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

w przypadku ubiegania się o pomoc publiczną w rolnictwie w ramach programów pomocowych:

  • formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie albo oświadczenia nieotrzymaniu takiej pomocy.

W celu potwierdzenia trudnej sytuacji płatnika, pracownik KRUS przeprowadza wizytację w jego gospodarstwie rolnym, o której wcześniej poinformuje pismem lub telefonicznie.
Po zakończeniu postępowania dowodowego, w zależności od rodzaju pomocy w spłacie i wysokości istniejącego zadłużenia, decyzję podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej KRUS lub Prezes KRUS. Wydana decyzja ma charakter uznaniowy, zależny od sytuacji materialnej dłużnika. 

Podstawa prawna: art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,  Zarządzenie  nr 1 Prezesa KRUS z dnia 04.01.2024r. w sprawie zasad umarzania, odpisywana oraz udzielania ulg w spłacie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne (…) 
 


 

Materiały

formularz​_informacji​_przy​_ubieganiu​_sie​_o​_pomoc​_w​_rolnictwie​_lub​_rybolowstwie​_inna​_niz​_de​_minimis
formularz​_informacji​_przy​_ubieganiu​_sie​_o​_pomoc​_w​_rolnictwie​_lub​_rybolowstwie​_inna​_niz​_de​_minimis.pdf 0.06MB
KRUS UD-95/2021 02 Oświadczenie
20​_KRUS​_UD-95​_2021​_02.pdf 0.19MB
Wzór formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę
wzor​_formularza​_informacji​_2010​_dm.pdf 0.34MB
Dochodzenie należności
{"register":{"columns":[]}}