W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

III Konferencja sprawozdawcza IDUB

22.09.2022

IDUB

W dniach 15-16 września 2022 roku na Politechnice Gdańskiej odbyła się III Konferencja sprawozdawcza uczelni biorących udział w pierwszym konkursie w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB), zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki przy współpracy z Politechniką Gdańską.

Organizacja konferencji sprawozdawczych stanowi jeden ze sposobów implementacji zaleceń dotyczących monitorowania postępów w realizacji programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.

Celem III Konferencji sprawozdawczej była prezentacja działań uczelni w trzecim roku realizacji programu IDUB, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wdrażania opracowanych przez uczelnie planów rozwoju, a także przygotowanie uczelni do oceny śródokresowej programu IDUB.

Pierwszy konkurs w ramach programu IDUB został przeprowadzony przez Ministerstwo w 2019 roku. W efekcie 10 spośród 20 uczelni uprawnionych do udziału w konkursie, które zostały uczestnikami programu, otrzymuje 10-procentowe zwiększenie subwencji na realizację planów rozwojowych zawartych we wnioskach konkursowych (w latach 2020–2026). Pozostałe uczelnie, które wzięły udział w konkursie, korzystają z 2-procentowego zwiększenia subwencji.

III Konferencja sprawozdawcza zorganizowana została przy wsparciu zagranicznych ekspertów, oceniających wnioski w pierwszym konkursie IDUB. We współpracy z ekspertami, Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało ankietę dotyczącą działań podejmowanych przez uczelnie.

Moderatorzy:

Prof. Lauritz Holm-Nielsen

przewodniczący zespołu ekspertów w pierwszym konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”. W latach 2005‒2013 rektor Uniwersytetu w Aarhus. Współautor raportu o polskim systemie nauki i szkolnictwa wyższego 2017 Peer Review Report on Poland’s Higher Education and Science System przygotowanego przez ekspertów Komisji Europejskiej w ramach Horizon 2020 Policy Support Facility. W przeszłości pełnił wiele funkcji w instytucjach działających na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki, m.in. w latach 2012‒2015 był wiceprzewodniczącym Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów (European University Association), a w okresie 1993‒2005 pracował jako główny ekspert Banku Światowego do spraw szkolnictwa wyższego. W latach 2013–2018 sprawował funkcję dyrektora wykonawczego Centrum Chińsko-Duńskiego (Sino-Danish Centre) w Pekinie. Obecnie jest prezesem Duńskiej Fundacji Przyrody (Den Danske Naturfond). Profesor botaniki i fitogeografii.

Prof. Peter Maassen

profesor nauk o szkolnictwie wyższym na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Oslo (UiO), Norwegia. Ponadto jest profesorem nadzwyczajnym na Stellenbosch University w RPA oraz pracownikiem naukowym w Steinhardt Institute for Higher Education Policy na New York University w USA. Jego główne zainteresowania badawcze dotyczą obszaru zarządzania szkolnictwem wyższym i nauką oraz relacji między szkolnictwem wyższym a społeczeństwem. Przed przeprowadzką do Norwegii w 2000 r. był p.o. dyrektora Centrum Studiów nad Polityką Szkolnictwa Wyższego (CHEPS) na Uniwersytecie Twente w Holandii. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych komisjach i panelach eksperckich w szkolnictwie wyższym, w tym w międzynarodowym panelu oceniającym reformę szkolnictwa wyższego w Danii, norweskim rządowym komitecie ds. szkolnictwa wyższego oraz panelach OECD oceniających szkolnictwo wyższe w Japonii i Finlandii. Był członkiem zarządu University College Oslo (obecnie Oslo Metropolitan University), a obecnie jest m.in. członkiem zarządu Barratt Due Music Academy w Oslo. Jest redaktorem serii książek akademickich Higher Education Dynamics (Springer) i autorem ponad 250 międzynarodowych artykułów, książek i raportów.

Prof. Éva Kondorosi

przewodniczy zespołowi ds. symbiozy i genomiki funkcjonalnej w Centrum Badań Biologicznych na Węgrzech. Od 2020 roku jest członkiem Grupy Głównych Doradców Naukowych Komisji Europejskiej, a od 2022 roku jest przewodniczącą Life Sciences Class Academia Europaea. Wcześniej była członkiem Rady Naukowej ERC (2013-2018), a w latach 2017-2018 jej wiceprzewodniczącą (Life Sciences). Była członkiem założycielem i dyrektorem naukowym Instytutu Nauk Roślinnych CNRS (Institut des Sciences Végétales) oraz dyrektorem założycielem Instytutu BAYGEN (Węgry). Jest członkiem Narodowej Akademii Nauk (USA), Węgierskiej Akademii Nauk, Academia Europaea, Leopoldina, Francuskiej Akademii Rolniczej i Europejskiej Akademii Mikrobiologii. Jest członkiem zarządu Academia Europaea i byłym członkiem Naukowej Rady Doradczej Sekretarza Generalnego ONZ. W 2018 roku otrzymała nagrodę Balzana.

Prof. Simon Gaskell

przewodniczący brytyjskiej Agencji ds. Zapewnienia Jakości dla Szkolnictwa Wyższego (QAA) oraz przewodniczący Rady Zarządzającej Uniwersytetu w Plymouth. W latach 2006–2009 pełnił funkcję Prorektora ds. badań na Uniwersytecie w Manchesterze, a w latach 2009–2017 był Rektorem Queen Mary University of London. Były skarbnik UK Universities, organizacji reprezeuntującej uczelnie w Wielkiej Brytanii, a w latach 2013-2017 szef zarządu Higher Education Statistics Agency (HESA).

PhD Mariana Chioncel

starszy wykładowca na Uniwersytecie w Bukareszcie (fizyka) oraz policy expert w Rumuńskiej Agencji Wykonawczej ds. Szkolnictwa Wyższego, Badań, Rozwoju i Finansowania Innowacji (UEFISCDI). Jej główne obszary specjalizacji to: badania i innowacje (R&I), projektowanie i ocena polityki szkolnictwa wyższego, materiałoznawstwo, nanotechnologia, inteligentna specjalizacja, innowacyjne start-upy/scale-up. Pracowała w EC-JRC Sewilla przez siedem lat, gdzie była odpowiedzialna za monitorowanie i ocenę mixu polityk badawczych i innowacyjnych (R&I) w UE oraz udzielała wsparcia w procesie tworzenia polityki mającego na celu wzmocnienie Europejskiej Przestrzeni Badawczej i synergii polityki spójności z R&I. Obecnie jej praca jako eksperta ds. polityki koncentruje się na wkładzie w projektowanie i ocenę polityk w zakresie R&I oraz Inteligentnej Specjalizacji i Szkolnictwa Wyższego. Pracowała jako niezależny ekspert dla Komisji Europejskiej, Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA) i Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT).

W konferencji udział wzięły:

Uczelnie wyłonione w konkursie IDUB (kolejność zgodna z listą konkursową):

  1. Uniwersytet Warszawski
  2. Politechnika Gdańska
  3. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  4. Politechnika Warszawska
  5. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  6. Uniwersytet Jagielloński
  7. Gdański Uniwersytet Medyczny
  8. Politechnika Śląska
  9. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  10. Uniwersytet Wrocławski

Pozostałe uczelnie, które wzięły udział w konkursie IDUB (porządek alfabetyczny):


Refleksje z III Konferencji Sprawozdawczej IDUB – Prof. Lauritz Holm-Nielsen
Reflections on the Third IDUB Progress Review Conference – Prof. Lauritz Holm-Nielsen

Materiały

Strona www konferencji

Wideo

{"register":{"columns":[]}}