W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

  • Czy Spółka Gmina, w której Gmina ma 100% udziałów, zajmująca się publicznym transportem zbiorowym, ma zawartą z Gminą umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, może być beneficjentem programu „Zielony transport publiczny” i na jakie dofinansowanie może liczyć ?


Zgodnie z pkt 7.4. programu priorytetowego Beneficjentami programu są:

1) operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym.

2) organizatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw transportu;

Jeżeli Pana firma wyczerpuje ww. definicję to może być Beneficjentem programu. Warunki dofinansowania zostały określone w programie priorytetowym dostępnym pod poniższymi linkami:

http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/

http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/

Przy czym  mamy świadomość i rozumiemy specyfikę/tryb zawierania umów w Państwa sektorze (zwykle jednoroczny) i nie jest on przeszkodą w ubieganiu się o wsparcie.

 

  • Czy wniosek o dofinansowanie może złożyć jst, która na moment aplikowania nie posiada uchwały w sprawie organizacji publicznego transportu zbiorowego?


Konieczne jest na moment aplikowania posiadanie uchwały w sprawie organizacji publicznego transportu zbiorowego.

 

  • Czy konkurs przewiduje maksymalną wielkość projektu?

 

Nie. Nie ma określonej maksymalnej wielkości projektu.



 

  • Czy wskazana jest minimalna i maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych w projekcie?

 

Nie, program nie określa minimalnej wartości kosztów kwalifikowanych. Kwota maksymalna kosztów kwalifikowanych dotyczy jedynie kosztów związanych z budową stacji tankowania wodoru i nie może przekroczyć 3mln, zł na jedną stację.

 

  • Kiedy będzie możliwe utworzenie nowego wniosku w generatorze wniosków o dofinansowanie GWD?

     

  • Trwają prace nad budową wniosku w GWD, będzie on dostępny najpóźniej w dniu 4.01.2021 r.

 

  • Czy jest gdzieś dostępny on line (lub czy jest możliwość otrzymania mailem) wzoru formularza wniosku, instrukcji i tabel finansowych, tak abyśmy mogli przygotować się wcześniej, i wprowadzić dane do generatora jak tylko zostanie on opublikowany?

 

Formularze i instrukcje zostaną opublikowane najpóźniej 4/12/2021 r. Jednak proszę śledzić naszą stronę www. Planujemy wcześniejszą publikacje formularzy wniosków.

 

  • Czy istnieje możliwość, abyście udostępnili Państwo wzór wniosku do naboru w formacie pdf wraz z instrukcją jego wypełniania?

 

Nie ma takiej możliwości , ponieważ wniosek jest w fazie budowy w GWD.

  • Proszę o informacje w jaki sposób należy w generatorze wniosków postępować żeby złożyć wniosek do niniejszego naboru (jaki rodzaj wniosku i dalsze kroki).


Generator dla naboru wniosków w ramach programu „Zielony transport publiczny”, nie został jeszcze uruchomiony.

 

  • W ogłoszeniu mowa jest o tym, że na dotację i pożyczkę należy złożyć dwa osobne wnioski w generatorze. Czy studium wykonalności i tabele aktywnego modelu finansowego też muszą być przygotowane osobno, czy będą to wspólne dla obu wniosków dokument, uwzględniające oba źródła finansowania?

 

Wszystkie dokumenty będą zasadniczo wspólne ale pod każdy wniosek pożyczkowy i dotacyjny trzeba podpiąć dokumenty bo stanowią osobne źródła wsparcia. Dokumenty się jednak pokrywają więc nie powinno to Państwu nastręczać trudności.

  • Czy planowane jest może szkolenie on line z przygotowania wniosku do tego programu?

 

Szkolenie nie jest planowane, ale proszę śledzić nasza stronę www., na której pojawi się informacja w sprawie ewentualnego szkolenia.

  • Proszę o informacje czy planowane jest szkolenie związane z naborem Zielony transport publiczny? Jeżeli tak, to kiedy się ono odbędzie?

 

Na obecną chwilę nie planuje się szkolenia. Jeśli będzie zorganizowane to o terminie i zakresie powiadomimy na stronie NFOŚiGW zakładce Aktualności.

 

  • W jakiej kolejności będą rozpatrywane projekty? Czy kolejność zgłoszenia będzie miała znaczenie?

 

Wnioski będą rozpatrywane na bieżąco ale proszę wziąć pod uwagę, że to od ich jakości zależy tempo ich procedowania w NFOŚiGW i przyznania dofinansowania.

  • Proszę o informację czy do każdego planowanego naboru przydzielona zostanie oddzielna kwota w ramach budżetu programu tak, aby zrealizować wszystkie planowane nabory w latach 2021-2023? Jeżeli tak, to jaka jest planowana alokacja środków na najbliższy nabór w roku 2021 oraz w roku 2022 i 2023? Jeżeli nie ma takich założeń to czy możliwa jest sytuacja, w której w pierwszym naborze w roku 2021 ze względu na duże zainteresowanie programem wyczerpany zostanie cały budżet programu i w kolejnych latach nie będą ogłaszane kolejne nabory?

 

Alokacja jest dostępna do wyczerpania środków i oznacza to, że w ramach I naboru może zostać wykorzystana w całości. Zapis (Faza I) w tytule programu oznacza, że przewidujemy kolejne Fazy wsparcia dla publicznego transportu zbiorowego, uzależnione są one od zainteresowania i efektów wdrażania Fazy I programu priorytetowego.

  • Czy wskaźniki osiągnięcia celu: Zmniejszenie misji CO2, ograniczenie emisji pyłów, ograniczenie emisji tlenków azotu z podanymi wskaźnikami (odpowiednio 16 155Mg/rok; 0,046Mg/rok i 11,94Mg/rok) są wartościami do osiągnięcia dla całej fazy I?

 

Tak, potwierdzam, że wskaźniki wskazane w programie dotyczą całego programu (Faza I).

  • Czy wypełniając arkusze efektów ekologicznych (akurat interesuje mnie wariant z wycofaniem starych pojazdów) są jakieś limity? Wpisując tylko wymagane pozycje (roczne zużycie paliwa i roczny przebieg) wyjdą dla każdego z beneficjentów inne wartości. Czy są jakieś ograniczenia?


W programie nie zostały określone żadne limity w tym zakresie. Jednocześnie przypominam , że nabór w programie „Zielony transport publiczny” (Faza I) prowadzony jest w trybie ciągłym, nie ma do niego zastosowania, tak jak w naborze w trybie konkursowym, lista rankingowa, a dane deklarowane przez Wnioskodawcę nie podlegają ocenie punktowej.  Innymi słowy, różnica pomiędzy poszczególnymi wnioskami, wynikająca ze specyfiki sytuacji/potrzeb Wnioskodawcy, nie wpływa na pozycję wniosku na liście do dofinansowania.  Z deklaracji złożonych/wpisanych we wniosku będziecie musieli się Państwo rozliczyć, tak więc uprzejma prośba o realistyczne do nich podejście.

  • Bardzo proszę o informację czy w ramach naboru wniosków o dofinansowanie w programie priorytetowym „Zielony transport publiczny” (Faza I) wydatkiem kwalifikowalnym będzie zakup autobusów szkolnych, spełniających założenia programu?

 

Zielony transport publiczny (Faza I) dotyczy tylko publicznego transportu zbiorowego. NFOŚiGW posiada w ofercie program KANGUR dedykowany transportowi szkolnemu, w ramach którego odbyły się już dwa nabory. Proszę śledzić naszą stronę www.nfosigw.gov.pl, na której publikujemy informacje o aktualnych naborach.

  • Czy możliwe jest dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych budowy zadaszenia na autobusy z instalacją fotowoltaiczną na dachu? Dzięki zastosowaniu odnawialnego źródła energii, punkty ładowania autobusów elektrycznych zlokalizowane na zajezdni będą zużywały mniej energii pobieranej z sieci, będą bardziej ekologiczne a jednocześnie koszt użytkowania autobusów elektrycznych ulegnie zmniejszeniu.

 

Nie podlega dofinansowaniu w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I), koszt budowy zadaszenia na potrzeby instalacji fotowoltaicznej.  W 50% kosztów kwalifikowanych może zostać dofinansowany jedynie zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem.

  • Czy w ramach konkursu stosowane będą punktowane kryteria, czy jedynie kryteria dostępu oraz dopuszczające, a także oceny: finansowa i dopuszczalności pomocy publicznej?

 

Program priorytetowy, w którym wskazano kryteria oceny projektów jest dostępny na www.nfosigw.gov.pl

  • Czy istniej? wytyczne co do daty rozpocz?cia realizacji inwestycji?

Za datę rozpoczęcia przedsięwzięcia należy rozumieć datę poniesienia pierwszego kosztu, którą Wnioskodawca planuje ponieść (lub poniósł) w związku z realizacją przedsięwzięcia, będącego przedmiotem niniejszego Wniosku. Kwalifikowane są koszty ponoszone w okresie 01.10.2020 – 31.12.2025. W przypadku leasingu kwalifikowane są koszty poniesione w okresie 01.10.2020 – 31.12.2035. Koszty poniesione przed 01.10.2020 są niekwalifikowane. Należy pamiętać, że dofinansowanie nie może być przyznane na przedsięwzięcie już zakończone, przy czym za zakończenie realizacji przedsięwzięcia rozumie się podpisanie ostatniego protokołu zdawczo- odbiorczego dla pojazdu i/lub stacji ładowania i/lub stacji tankowania wodoru, sieci trakcyjnej pojazdu, w przypadku leasingu  protokół zdawczo odbiorczy pojazdu podpisany w momencie faktycznego wydania przedmiotu leasingu. Przy czym liczy się późniejsza data spośród powyżej wymienionych protokołów.

  • Czy możliwie jest aplikowanie w ogłoszonym I naborze wniosków o zakup pojazdów elektrycznych, które zostaną zakupione w 2023/2024r?

 

Tak. Zgodnie z pkt. 4 programu priorytetowego Zielony transport publiczny (Faza I).  ""Okres wdrażania  1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 2023 r., 2) środki wydatkowane będą do 2025 r., przy czym w przypadku leasingu środki będę wydatkowane do 2035 r.

  • Czy możliwe jest pozyskanie dofinansowania na stacje ładowania (mobilne i stacjonarne)?


Tak. Dofinansowywane w ramach programu będą zarówno stacje ładowania/tankowania stacjonarne jak i mobilne.
 

  • Czy możliwe jest pozyskanie dofinansowania na tablice zmiennej treści do obsługi transportu publicznego?

 

Tak. Dofinansowaniu podlegają tablice zamontowane wyłącznie w zakupionych w ramach programu pojazdach.

  • Czy możliwe jest pozyskanie dofinansowania na biletomaty?

 

Tak. Biletomaty, będące na wyposażeniu zakupionego w ramach programu pojazdu, podlegają dofinansowaniu.

  • Czy możliwe jest pozyskanie dofinansowania na kasowniki bezdotykowe?
     

Tak. Kasowniki bezdotykowe, będące na wyposażeniu zakupionego w ramach programu pojazdu, podlegają dofinansowaniu.

  • Czy możliwe jest pozyskanie dofinansowania na instalację fotowoltaiczną do produkcji energii elektrycznej, wykorzystywanej do ładowania pojazdów elektrycznych?


 

Tak. Instalacja fotowoltaiczna, w części niezbędnej do potrzeb ładowania pojazdu elektrycznego zakupionego w ramach programu, podlega dofinansowaniu. Nie podlega dofinansowaniu instalacja przewymiarowana tj.: której wielkość jest nieadekwatna do potrzeb ładowania zakupionego w ramach programu taboru.

  • Proszę o informację czy zasady konkursu dopuszczają zabezpieczenie kredytu na sfinansowanie wkładu własnego beneficjenta oraz VAT, pozyskiwanym w ramach konkursu taborem?

 

Zapisy Programu priorytetowego nie regulują na wprost kwestii zabezpieczenia na przedmiocie dofinansowania (pożyczkowego czy też dotacyjnego).
Jednakże, należy mieć na względzie, że zabezpieczenia zwrotu dotacji czy też zwrotu pożyczki jest rekomendowane przez DF każdorazowo po ocenie finansowej Wnioskodawcy realizującego określone przedsięwzięcie.  Wpływ na zabezpieczenie ma również zarówno forma prawna wnioskodawcy (JST nie składają zabezpieczeń dla finansowania dotacyjnego), jak możliwość finansowania przez NF całości kosztów kwalifikowanych (dotacja + pożyczka).
Powyższe wskazuje, że zabezpieczeniem ustanowionym na rzecz NF mogą zostać objęte również autobusy objęte wnioskiem (np w formie cesji praw z polisy ubezpieczeniowej, czy zastawu rejestrowego). Wszystko w tym przypadku zależy od oceny finansowej, której wyniku nie sposób przewidzieć. Należy również dodać, że dla tego typu inwestycji nie stosuje się umów podziału zabezpieczeń.
Wobec powyższego, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie.
W każdym przypadku należy mieć na względzie, że w przypadku współfinansowania projektu z innych zewnętrznych źródeł finansowania, to NF powinien zapewnić sobie pierwszeństwo w doborze zabezpieczenia. Powyższe wynika z faktu, że NF finansuje od 60% do 80% kk w formie dotacji i decyduje o realizacji danego projektu. Dodatkowo zwraca się uwagę, że dla przedmiotowych inwestycji NF może finansować 100% kosztów kwalifikowanych, wobec powyższego margines finansowania zewnętrznego, innego niż ze środków NF, jest stosunkowo niewielki.
Odnośnie kredytu na VAT. Dla tego typu kredytów zabezpieczenie w postaci środków trwałych czy ruchomych (autobusów) nie jest zazwyczaj stosowane. Tutaj stosuje się innego typu zabezpieczenia oparte raczej na potencjale ekonomiczno-finansowym danej firmy i mechanizmach poręczeniowych (ewentualnie).
W każdym przypadku, w przypadku współfinansowania projektu z innych zewnętrznych źródeł, DF wymaga przedstawienia dokumentów potwierdzających źródła takiego finansowania (umowy kredytowe, promesy).


 

  • Czy na moment składania wniosku o dotację i objęcia nim budowy infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, Wnioskodawca zobowiązany jest posiadać dokumentację budowlaną i ew. pozwolenie na budowę / zgłoszenie, czy też w ramach harmonogramu rz-f może zaplanować czas (np. równolegle z dostawą autobusów) na zakończenie spraw dokumentacyjnych i realizację robót, tak by infrastruktura była gotowa na moment planowanej dostawy pojazdów? Czy poziom gotowości projektu pod kątem dokumentacyjnym będzie przedmiotem oceny i może być powodem odrzucenia wniosku?

 

Tak, poziom gotowości do wdrożenia projektu będzie podlegał ocenie, niemniej jednak nie ma obowiązku , w przypadku przedmiotowego programu priorytetowego, posiadania infrastruktury  do ładowania/tankowania na etapie aplikacji o środki.

Przypominam, że program zakłada wsparcie zakupu infrastruktury dedykowanej pojazdom, planowanym do zakupu, zatem wniosek nie podlega odrzuceniu z powodu barku gotowości dokumentacyjnej czy też braku infrastruktury na etapie aplikowania o wsparcie zakupu autobusu.

  • Czy maksymalna kwota dofinansowania dla budowy wielomodułowej stacji ładowania autobusów wodorowych będzie stanowiła iloczyn liczby modułów i wielkości maksymalnej określonej na jedną stację?

 

Przykład: stacja 4-modułowa z dotacją 4 x 3 mln.

Poziom dofinansowania za stację to 50% kk, max 3 mln, niezależnie od liczby modułów.

  • Czy macie Państwa na stronie/nach www inne publikacje dotyczące tej tematyki?


http://www.nfosigw.gov.pl/o-nfosigw/aktualnosci/art,1666,zielone-swiatlo-dla-zielonego-transportu-publicznego.html
Poniej linki dotyczące pp Zielony Transport publiczny (Faza I):
http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/
http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/
 

  • Czy planowane do zakupu autobusy elektryczne muszą być dedykowane do obsługi konkretnie wskazanej linii, czy mogą być dysponowane w miarę potrzeb na dowolne trasy (przy założeniu wykonania minimum 25 000 km rocznego przebiegu przez każdy pojazd)?

 

Zakupione pojazdy mogą być dysponowane w miarę bieżących potrzeb.

  • Czy zakupione w wyniku konkursu autobusy elektryczne, obsługujące miejski transport publiczny, będą mogły być ładowane za pośrednictwem stacji ładowania wybudowanych w ramach innego programu (w tym przypadku z RPO), gdy pozostają jeszcze w okresie trwałości?

 

Tak.

Czy w ramach konkursu stosowane będą punktowane kryteria czy jedynie kryteria dostępu oraz dopuszczające, a także oceny: finansowa i dopuszczalności pomocy publicznej?

Nie. Wnioski składane będą w trybie ciągłym a nie konkursowym.

  • Czy Wnioskodawca - jst - (organizator publicznego transportu zbiorowego) poprzez zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z samorządową JEDNOSTKĄ budżetową (Zarząd Dróg Miejskich) może zobowiązać tą jednostkę do wykonywania usług, związanych z wykonywaniem przewozu o charakterze użyteczności publicznej, wykorzystując do tego celu pozyskane w ramach dotacji pojazdy i utworzoną infrastrukturą?

 

Wskazana formuła jest dopuszczalna, tzn. świadczenie usług przez zakład budżetowy, jednak  nie w drodze umowy. Proszę o sprawdzenie czy możecie Państwo z formalno-prawnego punktu widzenia  zawrzeć umowę z jednostką budżetową. Kwestię powierzenia powinien regulować statut, nadany przez jednostkę tworząca zakład.

  • Zwracam się z pytaniem dotyczącym rozliczenia zakupu pojazdów zeroemisyjnych w programie Zielony Transport Publiczny. Okres rozliczeniowy, zgodnie z informacjami na stronie to 1.10.2020-31.12.2025. W związku z powyższym zwracam się z zapytaniem, czy okres ten obowiązuje dla wszystkich etapów projektu, tzn. czy jeżeli w pierwszym etapie (przy dofinansowaniu 80%) otrzymamy subwencję to będziemy mogli rozliczyć faktury za zakup pojazdów i infrastruktury wystawione w roku 2025?

 

Okres kwalifikowalności jest taki sam dla wszystkich trzech naborów. Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie przedstawia harmonogram realizacji inwestycji.

  • W pierwszym załączniku pod informacją o naborze o nazwie: Program Zielony transport publiczny, znajduje się następująca informacja „obowiązkowym załącznikiem do wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki i/lub dotacji jest studium wykonalności wraz z aktywnym modelem finansowym, opracowane wg instrukcji umieszczonej w generatorze wniosków o dofinansowanie”. W jaki sposób w chwili obecnej można zapoznać się z instrukcją przygotowania studium wykonalności oraz aktywnego modelu finansowego?

 

Zakres SW w linku poniżej

http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/

  • Do kalkulacji wielkości redukcji zanieczyszczenia wymagany jest „Średnioroczny przebieg zakupionego pojazdu/pojazdów zastępującego wycofany/wycofane”. Czy wraz z wykazaniem przebiegu, niezbędna do wykazania w dokumentacji jest także prognoza ruchu?

 

Nie, nie ma obowiązku dołączenia  prognozy ruchu. Niemniej jednak, w SW musicie Państwo opisać organizację i prognozę ruchu.

  • Czy dla analizy wykonalności jest dostępny wzór / formularz, czy należy ją przygotować na własnym wzorze?

 

Tak. Jest na stronie NFOŚiGW.
http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/
 

  • Czy wysokość dotacji w przypadku wniosku złożonego przez jst jest taka sama jak w przypadku złożenia wniosku przez spółkę komunalną?

 

Tak. Wysokość dotacji jest taka sama bez względu na formę prawna podmiotu.

 

  • Czy VAT jest kosztem kwalifikowalnym jeśli wniosek o dotację złoży jst i autobusy przekaże aportem do spółki komunalnej?


Potrzebne jest jeszcze szersze wyjaśnienie przedmiotu działalności spółki komunalnej, ale jak rozumiem autobusy będą wykorzystywane przez spółkę komunalną do czynności opodatkowanych.

W takim przypadku VAT będzie kosztem niekwalifikowanym, gdyż gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu autobusów, które zostaną przekazane do spółki komunalnej  w formie aportu.

Podczas analizy wykorzystano stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0113-kdipt1-3-4012-96-2018-1-jm-opodatkowanie-podatkiem-185000043

Najważniejsze tezy:

1)  gmina w zakresie  czynności aportu do spółki komunalnej nie działa jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

2)  aport do spółki taboru autobusowego ma charakter cywilnoprawny.

3)  gmina  wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a ww. czynność - zdefiniowana jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

4)  podstawowym warunkiem w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

5)  prawo do odliczenia dla gminy powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

 

  • Czy VAT jest kosztem kwalifikowanym jeśli wniosek złoży spółka komunalna?

 

Zgodnie z pkt.6.3. Programu „podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w  przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

  • Czy wystąpi pomoc publiczna jeśli wniosek złoży jst i przekaże aportem autobusy spółce komunalnej?

 

Tak.

  • Czy wystąpi pomoc publiczna jeśli wniosek złoży spółka komunalna?

 

Tak. Pomoc publiczna na zasadzie rekompensaty.

 

  • Z kim można kontaktować się telefonicznie w sprawie programu?


 

Do kontaktu z potencjalnymi Wnioskodawcami służy skrzynka ztp@nfosigw.gov.pl, nie prowadzimy infolinii dla programu Zielony transport publiczny (Faza I).

 

  • Czy planowane do zakupu autobusy elektryczne muszą być dedykowane do obsługi konkretnie wskazanej linii, czy mogą być dysponowane w miarę potrzeb na dowolne trasy (przy założeniu wykonania minimum 25 000 km rocznego przebiegu przez każdy pojazd)?

 

Zakupione pojazdy mogą być dysponowane w miarę bieżących potrzeb.

 

  • Czy zakupione w wyniku konkursu autobusy elektryczne, obsługujące miejski transport publiczny, będą mogły być ładowane za pośrednictwem stacji ładowania wybudowanych w ramach innego programu (w tym przypadku z RPO), gdy pozostają jeszcze w okresie trwałości?

 

Tak.

  • Czy w ramach konkursu stosowane będą punktowane kryteria, czy jedynie kryteria dostępu oraz dopuszczające, a także oceny: finansowa i dopuszczalności pomocy publicznej?

 

Nie. Wnioski składane będą w trybie ciągłym a nie konkursowym.

  • Biorąc po uwagę, że posiadamy najstarszy tabor z lat 2008/2009 z normą euro 5 i planujemy wymienić te autobusy na autobusy elektryczne proszę o informację w sprawie jaki wskaźnik mamy zastosować ?

 

We wskazanej dokumentacji o metodyce obliczeń wskaźniki kończą się na normie euro 4.

Chcąc wykonać poprawne wyliczenie i potwierdzanie efektu ekologicznego będą nam  niezbędne  wskaźniki dla normy euro. Zaktualizowano dane o normę EURO 5. Proszę zajrzeć na stronę naboru.

  • Jednym z elementów współfinansowanych w ramach projektu może być budowa infrastruktury niezbędnej do obsługi pojazdów tj. punktów ładowania wraz z infrastrukturą towarzyszącą albo siecią trakcyjną. Ten zakres projektu może wymagać wykonania dokumenty technicznej i uzyskania pozwolenia na budowę. W związku z tym proszę o informację czy na etapie składa wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca musi posiadać dokumentację techniczną i pozwolenie na budowę, czy też dopuszczalna jest formuła "zaprojektuj i wybuduj".

 

Nie jest wymagana kompletna dokumentacja techniczna i pozwolenie na budowę na etapie aplikowania o dofinansowanie.

  • Czy w ramach dofinansowania (do 50%) dotyczącego modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania autobusów elektrycznych wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej będzie można uwzględnić pojazd pogotowia technicznego, który w sytuacjach awaryjnych będzie mógł podjechać do autobusu elektrycznego na trasie i zapewnić wymaganą obsługę (np. awaryjne uzupełnienie baterii)?

 

Kosztami kwalifikowanym przy modernizacji i/lub budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej, mogą być tylko koszty bezpośrednio związane z ładowanie/tankowaniem/zasilaniem pojazdów nabytych w ramach programu. Zakup pojazdu pogotowia technicznego nie może stanowić kosztu kwalifikowanego do dofinansowania.

 

  • Czy w ramach dofinansowania (do 50%) dotyczącego modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania autobusów elektrycznych wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej będzie można uwzględnić: koszty infrastruktury technicznej wynikające z konieczności wzmocnienia mocy obecnego rozwiązania – infrastruktura ta obejmuje nową rozdzielnicę średniego oraz niskiego napięcia, trzy transformatory (podstawowe elementy stacji), kable zasilające dla zasilania podstawowego oraz rezerwowego 1,8 km x 2, koszt przyłączenia?

 

Modernizacja sieci oraz jej elementów w celu budowy stacji ładowania jest kosztem kwalifikowanym do dofinansowania.

 

  • Czy w ramach dofinansowania (do 50%) dotyczącego modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania autobusów elektrycznych wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej będzie można uwzględnić: ) koszty dotyczące dostosowania stacji obsług dziennej i okresowej do wymogów obsługi pojazdów elektrycznych (m.in. podesty do poruszania mechaników się na wysokości dachu, zabezpieczenia p.poż., szkolenia pracowników)?

 

Kosztem kwalifikowanym może być adaptacja miejsca budowy stacji/punktu ładowania lub tankowania wodorem, natomiast niekwalifikowane są koszty modernizacji/adaptacji miejsca serwisowego i tego typu punktów zajezdni. Zabezpieczenie p.poż punktu ładowania bądź stacji tankowania jest kosztem kwalifikowanym do dofinansowania. Dofinansowane może być również szkolenie kierowców  /mechaników z  zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów, ale w ograniczonej liczbie osób (liczba  przeszkolonych osób musi wynikać z liczby zakupionych pojazdów i musi zostać uzasadniona we wniosku o dofinansowanie).

  • Czy w ramach naboru będzie wymagane opracowanie Studium Wykonalności wraz z analizą finansową czy tylko analizę wykonalności wskazaną w liście załączników? Bo na stronie gdzie jest ogłoszony nabór jest odnośnik do instrukcji SW. Czy będzie również dostępna informacja kiedy w generatorze wniosku pojawi się nabór?

 

W ramach naboru konieczne będzie przygotowanie studium wykonalności o zakresie podanym w „Instrukcji sporządzania Studium wykonalności oraz Modelu finansowego przedsięwzięcia ubiegającego się o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW”

Dokument dostępny jest na stronie NFOŚiGW pod ogłoszeniem o naborze: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/srodki-krajowe/programy-priorytetowe/zielony-transport-publiczny-faza-i/nabor--zielony-transport-publiczny-faza-i/

Wnioski w generatorze będą mogły być składane od 4 stycznia 2021r.

  • Nasze pytanie dotyczy możliwości uzyskania dofinansowania w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej w ogłoszonym Programie „Zielony transport publiczny”. Z uzyskanych warunków przyłączeniowych dotyczących zasilania ładowarek do autobusów elektrycznych, wynika konieczność wykonania przyłącza kablowego o długości ok. 1,5 km od wskazanej przez dostawcę energii stacji elektroenergetycznej wraz z wybudowaniem stacji transformatorowej na terenie zajezdni. Czy koszt wykonania przyłącza energetycznego z wszelkimi wymaganymi uzgodnieniami oraz wybudowaniem stacji transformatorowej, koniecznej do zasilania ładowarek autobusów elektrycznych będzie kosztem kwalifikowalnym ? Bez przeprowadzenia wymienionych inwestycji, nie posiadamy odpowiedniej mocy przyłączeniowej do ładowania autobusów elektrycznych.

 

Kosztem kwalifikowanym przy budowie/modernizacji infrastruktury do ładowania zakupionych w ramach programu pojazdów, może być modernizacja  sieci elektroenergetycznej oraz jej elementów. Modernizacja może dotyczyć jedynie elementów i urządzeń ściśle związanych z budową stacji do ładowania (oznacza to m.in. że kosztem kwalifikowanym przy budowie stacji ładowania nie może być wymiana całej linii energetycznej za zajezdni).


 

  • Czy można kupić autobusy elektryczne oraz wybudować infrastrukturę pozwalająca na ich obsługą i prawidłowe użytkowanie w ramach jednego projektu? Jeżeli tak, to w jaki sposób należy wyliczyć dofinansowanie?

 

Jeśli wniosek o dofinansowanie zostanie złożony w I naborze, to zgodnie z zapisami programu priorytetowego można starać się o dofinansowanie w wysokości 80% od kosztów zakupu pojazdu (przy czym koszt zakupu pojazdu  może być podany w kwocie netto lub brutto w zależności od tego czy podatek VAT podlega zwrotowi czy też nie). 80% dofinansowania można również uzyskać od kosztów związanych ze szkoleniem kierowców/mechaników obsługujących dany pojazd.

50% dofinasowania można uzyskać od kosztów związanych z budową/ modernizacją infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w  tym w szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z  niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Przy czym w przypadku modernizacji/budowy stacji tankowania wodoru, wartość dofinansowania nie może przekroczyć 3 000 000 zł na jedną stację tankowania.

W harmonogramie rzeczowo-finansowych należy wyszczególnić poszczególne kategorie przedsięwzięcia i od ich kosztów kwalifikowanych odpowiednio wyliczyć należne dofinansowanie.

Całkowity udział dofinansowania przedsięwzięcia będzie stanowiła suma dofinansowań z każdej z kategorii inwestycji.

  • Czy istnieje możliwość realizowana przedsięwzięcia polegającego wyłącznie na modernizacji/budowie infrastruktury pozwalające na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów (m.in. punktów ładowania) bez zakupu pojazdów w ramach projektu?

 

Nie, infrastruktura może stanowić koszt kwalifikowany jedynie w przypadku zakupu pojazdów zeroemisyjnych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” , a jej zakres musi być adekwatny do liczby zakupionych pojazdów. Głównym celem programu jest wsparcie zakupu pojazdów zeroemisyjnych, a infrastruktura do ich ładowania stanowi jedynie element uzupełaniający, pozwalający na prawidłową eksploatację zakupionych pojazdów.

 

  • Odnośnie kryterium jakościowego dopuszczającego nr 7. Dot. oświadczenia, że nabyty/leasingowany w ramach projektu pojazd dostosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych – czy istnieją minimalne wymogi dot. dostępności dla osób niepełnosprawnych, jakie powinien spełniać pojazd planowany do zakupu w ramach projektu?

 

Prawa osób niepełnosprawnych i obowiązki przewoźników w odniesieniu do transportu autobusowego określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie nr 2006/2004.

Minimalne wymogi dotyczące przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim określone są w Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. Przykładowy opis wyposażenia pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych, w tym z możliwością przewożenia osób na wózkach inwalidzkich:

- samochód dopuszczony do ruchu jako autobus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych,

w tym  osób na wózkach inwalidzkich (homologacja – dopuszczenie pojazdu do ruchu jako autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych, w tym  osób na wózkach inwalidzkich),

- wyłożenie podłogi w przedziale pasażerskim wykładziną antypoślizgową i wodoodporną,

- oświetlenie obszaru wsiadania,

- dodatkowy uchwyt dla pasażerów w obszarze wsiadania przestrzeni pasażerskiej,

- przystosowanie siedzeń do łatwego demontażu w celu zwolnienia miejsca i kotwiczenia wózków inwalidzkich,

-  szyny podłogowe do zamocowania wózków inwalidzkich,

- pasy do zamocowania wózków inwalidzkich do szyn,

- pasy zabezpieczające osoby niepełnosprawne na wózkach,

- wprowadzenie wózków z tyłu pojazdu za pomocą najazdów aluminiowych teleskopowych składanych,

- oznakowanie pojazdu z przodu i z tyłu, informujące o osobach z niepełnosprawnością

  • Odnośnie kryterium jakościowego dopuszczającego nr 8 wskazane zostało, że badana będzie „realność oraz zasadność (spójność działań z dokumentami strategicznymi) wdrożonego przyjętego rozwiązania – proszę o informację o jakich dokumentach strategicznych mowa, czy niniejsze oznacza, że projekt wprost (literalnie – po tytule) powinien zostać wskazany np. w PGN?

 

Nie, nie literalnie po tytule, ale po potrzebie przeprowadzenie danej inwestycji. Należy wskazać z jakich dokumentów strategicznych (nadrzędnie obowiązujących) wynika potrzeba przeprowadzenia tej inwestycji.

 

  • Proszę o informacje czy istnieje możliwość realizacji projektu w partnerstwie: operatora oraz organizatora. Niniejsze partnerstwo wynikałoby m.in. z fakt, że organizator posiada prawo do dysponowania nieruchomościami na których miała by powstać stacja ładowania w ramach projektu.

 

Wnioski nie mogą być składane w partnerstwie. Wnioskodawcą może być operator bądź organizator transportu publicznego.

  • Proszę o informacje czy prawo do dysponowania nieruchomością należy posiadać na dzień złożenia wniosku czy istnieje możliwość przedłożenia tych dokumentów na późniejszy etapie oceny projektu.

 

Na etapie składania wniosku można przedstawić harmonogram uzyskania wszystkich dokumentów.

 

  • Jednym z wymogów jest wykonanie przez pojazd min. 25 000 km rocznie - czy w przypadku zakupu kilku pojazdów niniejsze kryterium dotyczy każdego z osobna czy np. średniego rocznego przebiegu wszystkich zakupionych pojazdów?

 

Nie, limit km  mnie mniej niż 25 000 km dotyczy każdego z zakupionych pojazdów. Tabela 2. Koszty eksploatacyjne.

 

  • Inwestycja w MPK dotyczy wymiany autobusów euro V i mamy rzeczywiste pełne dane. Jaki autobus mamy przyjąć do obliczenia kosztów czy euro VI jak jest wpisane w uwadze?

 

W przypadku wariantu inwestycyjnego polegającego na zakupie autobusu zeroemisyjnego w celu „uniknięcia” zakupu autobusu spalinowego euro VI, dane dotyczące kosztów eksploatacyjnych należy przyjąć na bazie szacunku. Należy ustalić mniej więcej długość tras jaką obsługiwał będzie zakupywany  autobus zeroemisyjny i na tej podstawie wyliczyć koszty eksploatacyjne dla autobusu euro VI (zużycie paliwa należy przyjąć w oparciu o średnie zużycie podawane przez producentów danego typu pojazdów).

  • Uprzejmie proszę o informację czy w ramach dofinansowania w ramach programu Zielony Transport Publiczny można ubiegać się o dofinansowanie zakupu autobusu elektrycznego, który został w pełni zmodernizowany z autobusu spalinowego (technologia retrofitingu).

 

Program nie przewiduje dofinansowania pojazdów inne niż nowe (pojazd nowy  - wcześniej nie rejestrowany). Na obecnym etapie nie ma możliwości zmiany zapisów programu.

  • W nawiązaniu do zamieszczonej pod ogłoszeniem o konkursie w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” instrukcji wypełniania studium wykonalności chciałam zapytać czy w zakresie części opisowej planują Państwo uszczegółowić zakres wymaganych informacji? W szczególności chodzi mi o pkt. 3 „Analiza alternatywnych rozwiązań” – proszę o informację kiedy przedmiotowa analiza będzie wymagana, a kiedy nie (dla jakich inwestycji jest wymagana przedmiotowa analiza). W ramach projektu planujemy zakup autobusów napędzanych wodorem, bez budowy infrastruktury do tankowania. Jakie szczegółowe informacje powinny się znaleźć w tym punkcie?

 

Zasadniczo będziemy wymagać SW. Na www znajduje się wymagany jego zakres.

 

  • Czy koszt prac przygotowawczych związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej budowy infrastruktury technicznej - punktów ładowania może być ujęty jako wydatek kwalifikowany w ramach projektu?

 

Koszt dokumentacji technicznej jest kwalifikowany.

 

  • Czy występując o dotację na zakup autobusów i infrastruktury, równocześnie możemy wnioskować o pożyczkę na wkład własny realizowanego Projektu ?

 

Tak. Można wnioskować równocześnie o pożyczkę preferencyjną lub rynkową.

  • Jaka jest forma rozliczenia otrzymanej dotacji? Czy jest możliwe uzyskanie zaliczek na zakup, czy tylko rozliczenie po dokonanym zakupie?

 

Program przewiduje zaliczki, wypłata kolejnej transzy wsparcia uzależniona jest od rozliczenia uprzednio pobranej zaliczki.

 

  • Czy lista wymaganych załączników podana na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest już kompletna i czy znajdę gdzieś bardziej szczegółowe wytyczne odnośnie tego co powinno być zawarte w Studium Wykonalności?

 

Tak, lista załączników jest kompletna. Zakres SW dostępny jest na www.


 

  • Czy planowane do zakupu autobusy elektryczne muszą być dedykowane do obsługi konkretnie wskazanej linii, czy mogą być dysponowane w miarę potrzeb na dowolne trasy (przy założeniu wykonania minimum 25 000 km rocznego przebiegu przez każdy pojazd)?

 

Autobusy mogą być dysponowane w miarę potrzeb, aczkolwiek należy wskazać trasy , które gwarantują przejechanie 25 tys. km/rok.


 

  • Czy zakupione w wyniku konkursu autobusy elektryczne, obsługujące miejski transport publiczny, będą mogły być ładowane za pośrednictwem stacji ładowania wybudowanych w ramach innego programu (w tym przypadku z RPO), gdy pozostają jeszcze w okresie trwałości?

 

Sposób zapewnienia infrastruktury ciąży na inwestorze. NFOŚiGW nie ingeruje w sposób jej zapewnienia.

 

  • Poproszę o podanie wskaźników emisji do pojazdu o normie EURO V, chcielibyśmy również go wymienić jeśli wskaźniki na to pozwolą.

 

Dane są już dostępne na stronie www.

 

  • Czy wnioskowanie o zakup autobusów wodorowych będzie wyżej punktowane?

 

Nie. Zainteresowanie wsparciem taboru z napędem wodorowym jest duże, zdaje się być większe niż zainteresowanie taborem z napędem wyłącznie elektrycznym i nie ma potrzeby jego dodatkowego premiowania.

  • Czy ocena wniosków będzie miała postać wyłącznie „0-1” tzn. „nie spełnia –spełnia”? Czy złożone projekty będą między sobą porównywane pod względem jakości spełnienia danego kryterium?

 

Tak. W programie priorytetowym może Pani zobaczyć jakie kryteria będziemy stosować do oceny wniosków. Każdy wniosek będziemy traktować indywidualnie.

  • Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie działaniem „Zielony transport publiczny” oraz fakt, że sporą część wnioskodawców będą stanowiły firmy ubiegające się uprzednio o dofinansowanie w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”, czy istnieje ryzyko wyczerpania się alokacji przed końcem naboru?

 

Tak, istnieje takie ryzyko, że alokacja całego programu 1,3 mld pln zostanie wyczerpana w 1 roku.

{"register":{"columns":[]}}