W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ Koronawirus – Peru

17.03.2020

Koronawirus - uwaga

W celu optymalizacji naszej pracy i dotarcia do wszystkich z Państwa - Ambasada RP w Limie stworzyła listę najczęstszych zadawanych przez Państwo pytań i odpowiedzi.​​​​​​ które udzielibyśmy w kontakcie indywidualnym, a co względu na ilość zgłoszeń od naszych obywateli jest w sytuacji obecnego kryzysu znacznie utrudnione.

W razie nie odnalezienia odpowiedzi na swoje wątpliwości na poniższej liście- zachęcamy do kontaktowania się z placówką za pośrednictwem skrzynki mailowej: lima.amb.wk@msz.gov.pl 

 

  1. Liczba zarażonych Koronawirusem (COVID-19) w Peru oraz wiarygodność statystyk.

Wg danych Ministerstwa Zdrowia Peru, na godz. 08.20, 17 marca br., osób zakażonych wirusem COVID-19 było w Peru 117. Wiarygodnym źródłem informacji nt. liczby przypadków jest konto twitter Ministerstwa Zdrowia Peru (Minsa Peru).

https://twitter.com/minsa_peru

 

  1. Po co i na jaki czas wprowadzona została kwarantanna ?

Kwarantanna wprowadzona została w Peru 16 marca br. na okres 15 dni by powstrzymać dalsze rozprzestrzenianie się koronawirusa. Niewykluczone jest przedłużenie kwarantanny. Apelujemy do Państwa o wzmożoną uwagę i bezwzględne przestrzeganie zasad higieny osobistej – warto w tym miejscu przywołać instrukcje Głównego Inspektoratu Sanitarnego czy Światowej Organizacji Zdrowia.

https://gis.gov.pl/kampania/16548/

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

 

  1. Na czym polega kwarantanna? Czy w jej trakcie można opuszczać miejsce (tymczasowego) zamieszkania?

Według zasad kwarantanny, dom/hotel można opuścić by pójść do sklepu, apteki, banku (lub innej instytucji finansowej), przychodni lekarskiej czy szpitala, bądź w odwiedziny do osoby starszej/ chorej. W razie jakichkolwiek kłopotów z administracją hotelu/hostelu zabraniającą jego opuszczenia proszę powołać się na art. 4 dekretu najwyższego (decreto supremo) ws. kwarantanny – link poniżej.

https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/decreto-supremo-que-declara-estado-de-emergencia-nacional-po-decreto-supremo-n-044-2020-pcm-1864948-2/

W trakcie kwarantanny, zamknięte są wszystkie restauracje, kawiarnie, bary, plaże, urzędy, miejsca kultu religijnego etc. Otwarte są jedynie sklepy z żywnością i art. pierwszej potrzeby, apteki i banki.

 

Nie działa komunikacja publiczna, a z taksówek można korzystać mając udokumentowane uzasadnienie. W ramach ograniczenia praw przemieszczania się, obowiązuje też zakaz poruszania się własnym samochodem bez specjalnego pozwolenia (pod groźbą konfiskaty prawa jazdy na dwa tygodnie).

 

Do pilnowania przestrzegania zasad kwarantanny oddelegowana została policja i wojsko.

Państwa zdrowie jest najważniejsze dlatego apelujemy o ścisłe przestrzeganie zasad kwarantanny. 

 

  1. Czy w sklepach może zabraknąć produktów spożywczych?

Władze Peru zapewniają, iż sklepy będą funkcjonować bez zakłóceń i nie zabraknie zaopatrzenia. Niemniej, z naszych obserwacji wynika, iż wskazanym jest, w miarę możliwości, nabycie podstawowych produktów żywnościowych na parę dni do przodu.

 

  1. Zamknięcie granic Peru, możliwość wyjazdu z Peru do krajów granicznych.

W związku z kwarantanną na okres 15 dni zawieszone zostały połączenia – Peru zamknęło swoje granice na transport lądowy, powietrzny i morski. Środek ten wszedł w życie 16 marca o godz. 23.59. Podobnie z transportem lądowym, powietrznym i morskim między regionami Peru – transport ten jest zawieszony – patrz również pkt. 7 i 8.

 

  1. Powrót do Europy jednym z samolotów rejsowych.

Jeśli podróżują Państwo na własną rękę i mieli Państwo wykupione bilety na samoloty rejsowe pomiędzy Ameryką Południową a Europą - prosimy postępować zgodnie z procedurami linii lotniczej - rozumiemy oczywiście, że kontakt z linią jest teraz bardzo utrudniony. Największe linie lotnicze realizujące połączenia z Peru do Europy, prowadzą obecnie rozmowy z rządem Peru – chodzi o ustalenie możliwości czarterów, które mogłyby przetransportować obywateli UE z powrotem do Europy.

 

  1. Czy w obecnej chwili istnieje szansa na wznowienie ruchu lotniczego z Europą?

Na ten moment, obowiązuje zawieszenie połączeń lotniczych. Niemniej, zgodnie decyzją rządu Peru (D.S. Nr 45-2020-PCM) opublikowaną dzisiaj tj. 17 marca br., w trakcie kwarantanny i zawieszenia lotów, Ministerstwo Transportu Peru wydawać może liniom lotniczym pozwolenia na wykonywanie połączeń czarterowych by umożliwić powrót Peruwiańczyków do Peru i obcokrajowców (w tym obywateli UE) do ich krajów.

 

  1. #LOTdoDomu

PLL LOT prowadzi akcję #LOTdoDomu – akcja skierowana jest do obywateli RP oraz uprawnionych cudzoziemców, którzy znaleźli się poza granicami kraju i ze względu na znaczną odległość do Polski, nie są w stanie przekroczyć granicy drogą lądową. By zgłosić chęć powrotu do Polski w ramach „Lot do Domu”, należy uzupełnić formularz na stronie https://lotdodomu.com/

LOT na bieżąco analizuje dane z przesyłanych formularzy. W ten sposób, na podstawie liczby przesłanych zgłoszeń oraz możliwości technicznych linii, LOT podejmuje decyzje gdzie wyśle czarter. Lista kierunków jest sukcesywnie - z dnia na dzień - uzupełniana – dostępna na stronie https://www.lot.com/be/pl/lot-do-domu 

Serdecznie zachęcamy do przesłania zgłoszenia!

 

  1. Jak wygląda potwierdzenie zgłoszenia #LOTdoDomu?

Po uzupełnieniu wszystkich danych (imienia oraz nazwiska, informacji o miejscu wylotu, typu dokumentu wraz z numerem etc.) i potwierdzenia przyciskiem „wyślij” zostaną państwo przekierowani na kolejną stronę. Będzie na niej widniała informacja z podziękowaniem za dołączenie do operacji #LOTdoDomu oraz o tym, że gdy tylko pojawi się lot z Państwa destynacji zostaną Państwo o tym niezwłocznie poinformowani. Dodatkowo, otrzymają Państwo informację potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia na podaną w zgłoszeniu skrzynkę mailową.

 

  1. Możliwy termin oraz miejsce wylotu czarteru #LOTdoDomu.

Decyzja o tym czy czarter poleci - i skąd ew. nastąpi wylot - nie należy do Ambasady RP w Limie. Akcją steruje PLL LOT. Jako Ambasada, nie dysponujemy wiedzą nt. realnych szans organizacji czarteru, możliwej daty, ceny biletu oraz lotniska, z którego lot mógłby być zorganizowany. PLL LOT na bieżąco poszerza siatkę połączeń w ramach akcji. Na tą chwilę, na stronie lotdodomu.com zarejestrowało się ok. 30 tyś. osób, a 5 tyś. osób już wróciło do kraju.

 

  1. #LOTdoDomu – dodatkowe informacje.

Jeżeli potrzebują Państwo dodatkowych informacji związanych z akcją, to PLL LOT przygotował specjalną sekcję na swojej stronie: https://www.lot.com/be/pl/lot-do-domu.

Zachęcamy do odwiedzenia i zapoznania się z aktualnymi informacjami. LOT zapewnia, że gdy tylko pojawi się miejsce na lot z wybranej w formularzu destynacji, zostaną o tym Państwo poinformowani telefonicznie, e-mailem lub przez SMS.

 

  1. W związku z dłuższym - niż zakładany - pobytem w Peru kończą mi się pieniądze. Czy Ambasada może mi jakoś pomóc ?

Jeżeli kończą Ci się pieniądze, możemy ułatwić kontakt z krewnymi lub znajomymi, którzy prześlą Ci pieniądze za pośrednictwem banku lub firmy świadczącej tego rodzaju usługi. Przekazywanie środków pieniężnych przez polskie urzędy konsularne ograniczone jest do bardzo wyjątkowych sytuacji, ponieważ do zdecydowanej większości państw (w tym także do Peru) można przesłać pieniądze drogą bankową

{"register":{"columns":[]}}