W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Anna Przyjemska-Śpiewak

Anna Przyjemska-Śpiewak – pianistka, doktor habilitowany, profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Urodziła się we Wrocławiu w rodzinie muzyków zasłużonych dla szkolnictwa we Wrocławiu oraz dla kultury na Dolnym Śląsku i w Polsce. Oboje rodzice byli wykładowcami Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, obecnie Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Pierwsze lekcje fortepianu rozpoczęła w wieku czterech lat pod kierunkiem mamy, uzupełniając kształcenie w szkole podstawowej o naukę gry na skrzypcach, a w liceum o naukę gry na klawesynie. Studiowała we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, obecnie Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie fortepianu doc. Andrzeja Głosza, a także równolegle na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki w latach 1976–1980. Dziesięciokrotnie brała udział w Mistrzowskich Kursach Pianistycznych pod kierunkiem prof. Wiktora Mierżanowa z Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.

Zatrudniona w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu od 1 października 1981 r. jako pianistka-kameralistka. Jest członkiem Katedry Kameralistyki na Wydziale instrumentalnym, prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej – duet fortepianowy, trio fortepianowe, naukę akompaniowania (zajęcia także w języku angielskim dla studentów zagranicznych programu Erasmus) oraz akompaniuje studentom na wydziale instrumentalnym i wokalnym. Posiada stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.

Prowadzi działalność koncertową, występując w Polsce, we Włoszech (m.in. Mediolan) i Niemczech (m.in. Berlin). Współpracowała swojej karierze jako pianistka-kameralistka z wybitnymi instrumentalistami, takimi jak Konstanty Andrzej Kulka, Jadwiga Kaliszewska, Bartłomiej Nizioł, Agata Szymczewska, a przede wszystkim przez wiele lat występowała w recitalach z najwybitniejszym altowiolistą XX wieku Stefanem Kamasą. Ponadto współpracowała ze znanymi instrumentalistami na arenie międzynarodowej, m.in. skrzypkami z Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie: Olegiem Krysą (także Juilliard School of Music New York), Mariną Jaszwili, Sergiejem Krawczenko, Igorem Frołowem; Wofgangiem Marschnerem (Freiburg – Niemcy), Edwardem Zienkowskim (Wiedeń – Austria); z wiolonczeliistami: Victorią Yagling (Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie/Helsinki), Michaelem Flaksmanem (USA/Mannheim – Niemcy) i altowiolistą Kurtem Levinem (Uppsala – Szwecja) .

Od blisko 30 lat związana jest jako pianistka-kameralistka z Międzynarodowymi Kursami Muzycznymi w Łańcucie, gdzie występuje w licznych recitalach i koncertach kameralnych. Dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Brała udział jako akompaniator w ważnych konkursach międzynarodowych: im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, ARD w Monachium, im. Królowej Elżbiety w Brukseli, „Kulen Kampf ’’ w Kolonii.

Nagrała płytę dla wytwórni Orpheus Classical w Nowym Jorku razem ze skrzypaczką Aleksandrą Chazbijewicz z programem : C. Frank – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian oraz H. Wieniawski – Polonez A-dur. Prowadzi klasę fortepianu w PSM II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. Jest zapraszana jako juror konkursów międzynarodowych oraz przesłuchań ogólnopolskich i makroregionalnych dla pianistów organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej.

Uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony Dla Kultury Polskiej w 2014 roku oraz odznaczona przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Złotym Medalem Za Długoletnią Służbę w 2019 roku.

Uprawia malarstwo olejne (wystawy: 2003 – Oborniki Śląskie, 2013 – Łańcut). Przetłumaczyła na język polski książki: Gerald Moore: Am I too loud? (London 1962) oraz Robin Daniels: Conversations with Menuhin (London 1991).

{"register":{"columns":[]}}