W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja o wyborach do Sejmu i Senatu RP zarządzone na niedzielę, 15 października 2023 r.

22.08.2023

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej zarządził na niedzielę, 15 października 2023 r., wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty, a na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, na terytorium których można wjechać na podstawie dowodu, ważne polskie dowody osobiste, będą mogli zagłosować w obwodach głosowania utworzonych za granicą.

Komunikat

Głosowanie będzie odbywało się osobiście, w siedzibie obwodowej komisji wyborczej.

Lista obwodów, w których będzie można głosować za granicą, nie została jeszcze ogłoszona. Zostanie ona ogłoszona w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych, będącym załącznikiem do postanowienia Prezydenta RP wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP, co nastąpi najpóźniej do 25 września 2023 r. Obwieszczenia o adresach siedzib obwodowych komisji wyborczych w poszczególnych okręgach konsularnych będą dokonywane przez konsulów.
Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, że wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców. Ujęcie wyborcy w spisie wyborców sporządzanym przez konsula następuje na podstawie wniosku wyborcy, wniesionego do 5. dnia przed dniem wyborów, tj. do 10 października 2023 r.

Wyborca będzie mógł złożyć wniosek na jeden z trzech poniższych sposobów:
•    przez dedykowaną usługę elektroniczną e-Wybory;
•    na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (czyli osobiście w urzędzie konsularnym, albo listownie);
•    na adres poczty elektronicznej konsula, jako odwzorowanie cyfrowe wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem (czyli mail do konsula z załączonym skanem lub zdjęciem pisemnego wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem).

Wniosek wyborcy o ujęcie w spisie będzie musiał zawierać:
- nazwisko,
- imię (imiona),
- numer ewidencyjny PESEL,
- numer ważnego polskiego paszportu albo dowodu osobistego,
- adres pobytu wyborcy za granicą,
- dane kontaktowe w zakresie adresu poczty elektronicznej i/lub numeru telefonu komórkowego.

W obwodach za granicą, poza wyborcami ujętymi na wniosek w spisie wyborców sporządzanym przez właściwego terytorialnie konsula, będą mogli zagłosować także wyborcy na podstawie okazanego w dniu wyborów zaświadczenia o prawie do głosowania.
Wszelkie informacje ważne dla wyborców za granicą będą sukcesywnie publikowane. Szczegółowe informacje można uzyskać także na stronie Państwowej Komisji Wyborczej.
 

{"register":{"columns":[]}}