W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Gala finałowa konkursu literacko-plastycznego „Ślady Powstania Styczniowego – Historia i Pamięć”

17.04.2023

Znaczenie Powstania Styczniowego i promowanie postaw patriotycznych w nawiązaniu do tradycji niepodległościowych były celem konkursu literacko-plastycznego „Ślady Powstania Styczniowego – Historia i Pamięć”, którego jednym z organizatorów był wojewoda lubelski Lech Sprawka. Inicjatywa została podjęta z okazji 160. rocznicy wybuchu Powstania. Finalnie wpłynęło 537 prac. Wojewoda spotkał się z laureatami konkursu podczas gali finałowej.

Gala finałowa konkursu literacko-plastycznego „Ślady Powstania Styczniowego – Historia i Pamięć”

Gratuluję wszystkim laureatom i wyróżnionym – wszyscy jesteście zwycięzcami. To jest ta cegiełka, która pozwoli budować tożsamość narodową, religijną i państwową – tę, która da gwarancję bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego naszego kraju

– podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.

„Nie wstydźmy się świętować zdarzeń, których finały były niejednokrotnie tragiczne”

14 kwietnia obchodziliśmy narodowe Święto Chrztu Polski. To najważniejsza data w historii naszego kraju. Rzeczą charakterystyczną było to, że akt państwowotwórczy był równoznaczny z aktem religijnym przyjęcia chrztu. Po tej dacie w historii Polski było wiele różnych wydarzeń, niejednokrotnie bardzo tragicznych, do takich zalicza się m.in. Powstanie Styczniowe. Niektórzy zarzucają nam, że świętujemy same klęski, ale jeżeli popatrzymy na to z pewnego dystansu okazuje się, że te tragiczne zdarzenia mają niezmiernie ważne znaczenie we współczesnej historii

Niemalże w każdej szkole podstawowej, szkole średniej, są dzieci i młodzież z Ukrainy. Patrzymy na ich tragedię osobistą i tę w wymiarze narodowym. Nie byłoby tych tragedii indywidualnych, gdyby nie było dramatu państwa. Można zadać pytanie: Co trzeba zrobić, by nie powielić tej sytuacji, która ma miejsce na terenie Ukrainy? W jaki sposób przeciwstawić się zamierzeniom Rosji? Poprzez pamięć: zdarzeń i osób i nawiązywanie do tej spuścizny. Nie wstydźmy się świętować tych zdarzeń, których finały były niejednokrotnie tragiczne

Województwo lubelskie w obecnych granicach było w sposób szczególny aktywne w okresie Powstania Styczniowego. Należymy do trzech województw, których intensywność działań zbrojnych i zaangażowanie społeczeństwa było największe. Dotyczy to województw mazowieckiego, lubelskiego i świętokrzyskiego. Świadczy o tym chociażby statystyka miast, które w wyniku Powstania Styczniowego utraciły prawa miejskie

podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.

Uświadomienie znaczenia Powstania Styczniowego

Głównym celem konkursu było uświadomienie uczniom znaczenia Powstania Styczniowego oraz promowanie i kształtowanie patriotyzmu w nawiązaniu do tradycji niepodległościowych narodu polskiego na terenie województwa lubelskiego: przedstawienie ważnych wydarzeń i postaci związanych z Powstaniem, uwrażliwienie młodzieży na historię i kulturę swojego regionu, przedstawienie śladów Powstania Styczniowego w okolicy, w której mieszka uczestnik, zwrócenie uwagi młodzieży na konieczność zachowania pamięci o przeszłości, zachęcanie do poznawania ważnych wydarzeń historycznych.

Zadaniem konkursowym napisanie wiersza i przygotowanie pracy plastycznej

Konkurs skierowany był dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Został podzielony na dwie kategorie: literacką i plastyczną. Zadaniem uczestników konkursu było napisanie wiersza (w kategorii literackiej) lub przygotowanie autorskiej pracy plastycznej w technice rysunkowej lub malarskiej (w kategorii plastycznej) poświęconych miejscom, postaciom i motywom związanym z Powstaniem Styczniowym.

Finalnie wpłynęło 537 prac

Ze szkół podstawowych (klasy od VII do VIII) wpłynęły 234 prace plastyczne, natomiast ze szkół ponadpodstawowych 80 prac. Ocenie w całej kategorii plastycznej poddano 314 prac. W kategorii szkoły podstawowe wpłynęło 175 prac literackich, a ze szkół ponadpodstawowych 48 prac. Ocenie w tej kategorii poddano 223 prace.

Żadna przesłana praca nie została odrzucona z przyczyn formalnych. Prace uczniów spełniały warunki konkursu pod względem treści i jego realizacji. Prezentowały wysoki poziom artystyczny, twórcze ujęcie tematu i odniesienie do najwyższych wartości etycznych.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}