W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nadanie, przedłużenie, zmiana i utrata statusu centrum integracji społecznej

Wydawanie decyzji o nadaniu, przedłużeniu, zmianie i utracie statusu centrum integracji społecznej.

Kogo dotyczy

Wniosek może złożyć:

  • jednostka samorządu terytorialnego w formie: jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego;
  • organizacja pozarządowa;
  • podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Centrum utworzone przez organizację pozarządową lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działa w formie jednostki wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i finansowym, w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z uwzględnieniem przepisów o rachunkowości.

Niezbędne dokumenty

Chcąc uzyskać status centrum integracji społecznej dla Centrum zlokalizowanego na terenie województwa lubelskiego, należy złożyć wniosek do Wojewody Lubelskiego, który zawiera:

  • nazwę instytucji tworzącej Centrum i adres jej siedziby, informację o miejscu funkcjonowania Centrum oraz miejscu realizacji usług, o których mowa w art. 3 ust. 1a ustawy o zatrudnieniu socjalnym, i przewidywanym terminie rozpoczęcia działalności;
  • dane kontaktowe Centrum;
  • przewidywaną liczbę uczestników oraz wskazanie, dla jakiej grupy uczestników Centrum będzie świadczyć usługi;
  • planowany rodzaj działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej;
  • program prac prowadzonych z uczestnikami w ramach reintegracji zawodowej i społecznej;
  • przewidywaną liczbę pracowników Centrum oraz ich kwalifikacje;
  • planowane rodzaje umów o pracę pracowników Centrum i ich wymiar czasu pracy;
  • dane o organizacji i systemie zajęć w Centrum;
  • dane o zakładanych efektach działania Centrum, w tym planowaną liczbę osób do przyuczenia do zawodu, przekwalifikowania lub podwyższenia kwalifikacji, planowaną liczbę osób, którym uczestniczenie w zajęciach w Centrum i wspierane zatrudnienie socjalne pomogą w uzyskaniu zatrudnienia na zasadach przewidzianych w przepisach prawa pracy lub w podjęciu działalności gospodarczej, planowaną liczbę osób usamodzielnionych ekonomicznie;
  • dane o szacunkowym rocznym preliminarzu ogólnych kosztów działalności Centrum, w tym kosztów realizacji reintegracji zawodowej i społecznej;
  • dane o wysokości zasobów własnych instytucji tworzącej poniesionych na utworzenie Centrum oraz o formach tych zasobów, a także o przewidywanym udziale własnym w finansowaniu działalności Centrum;
  • dane o innych źródłach finansowania działalności Centrum, w tym ze środków określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
  • projekt regulaminu Centrum;
  • kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, w której ma funkcjonować Centrum lub w której będą realizowane usługi wymienione w art. 3 ust.1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym;
  • opinię starosty o potrzebie powołania Centrum na terenie podległego mu powiatu, z wyłączeniem wniosku składanego przez powiat;
  • akt powołania Centrum, w przypadku powołania Centrum przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Kserokopie dokumentów załączonych do wniosku muszą być uwierzytelnione przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu.

WAŻNE: Nie ma określonego wzoru wniosku. Istnieje możliwość skorzystania z przykładowego wzoru wniosku o przyznanie statusu centrum integracji społecznej (wzór nieobligatoryjny) zamieszczonego na stronie internetowej: http://www.mpips.gov.pl/pomoc-spoleczna/programy/wzor-wniosku-o-przyznanie-statusu-centrum-integracji-spolecznej/.

Miejsce złożenia dokumentów

Dokumenty możesz wysłać pocztą na adres:

Lubelski Urząd Wojewódzki
Wydział Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin

lub złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta – parter, ul. Spokojna 4.

Bezpośrednią informację możesz uzyskać pod numerem telefonu: 81 742 42 64, 81 742 4 449 lub w pokoju nr 11 Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie przy ul. Spokojnej 4.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej za pośrednictwem Wojewody Lubelskiego.

Informacje dodatkowe:

Status Centrum nadaje się na 5 lat.

Sprawozdawczość

Centrum Integracji Społecznej, do dnia 31 marca, ma obowiązek przekazywać Wojewodzie Lubelskiemu, oraz jednostkom i podmiotom przyznającym dotacje, a także instytucji tworzącej sprawozdanie zawierające rozliczenie dotacji, efekty reintegracji zawodowej i społecznej za rok poprzedni, a także preliminarz wydatków i przychodów na rok bieżący związanych z wykonywaniem usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, oraz informację o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w art. 4 w ww. ustawie. 

Sprawozdanie sporządzane jest za pośrednictwem Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS).

Nadzór nad Centrum

Wojewoda Lubelski sprawuje nadzór nad działalnością Centrum w zakresie:

  • prawidłowości realizacji reintegracji zawodowej i społecznej;
  • zgodności działalności prowadzonej przez Centrum – zgodnie z art. 4 ustawy o zatrudnieniu socjalnym;
  • wypełniania obowiązku dotyczącego przedstawiania przez Centrum corocznego sprawozdania.
{"register":{"columns":[]}}