W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podpisanie umowy na dofinansowanie zadania miejskiego z RFRD

30.06.2023

Prace związane z przedłużeniem ul. Węglarza i rozbudową ul. Wallenroda w Lublinie, o łącznej długości 3,48 km zostaną dofinansowane ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim została podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, a Urzędem Miasta Lublin na dofinansowanie zadania miejskiego.

Kobieta i dwóch mężczyzn podpisują dokumenty przy stole.

Umowę podpisali sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, zastępca prezydenta Miasta Lublin Artur Szymczyk i skarbnik Miasta Lublin Lucyna Sternik. W spotkaniu uczestniczyli także poseł na Sejm RP Sylwester Tułajew, wojewoda lubelski Lech Sprawka, dyrektor Wydziału Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Lublin Bernadeta Krzysztofik i radni Rady Miasta Lublin.

Maksymalna kwota dofinansowania mogła wynosić 30 mln zł, właśnie taką kwotę dofinansowania uzyskało Miasto Lublin. To dowód na to, że rząd dba o rozwój infrastruktury w każdym zakątku naszego kraju. Nie wykluczamy żadnego z samorządów. Możemy to potwierdzić również w województwie lubelskim. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to instrument, który działa od 2019 r. Ten czas w zdecydowany sposób wpłynął na poprawę jakości dróg lokalnych w naszym kraju. Do samorządów tylko na terenie województwa lubelskiego wpłynęło w tym czasie ponad 1 mld 800 mln zł. Cieszę się, że na ziemi lubelskiej jest realizowana wielka przemiana inwestycyjna i że to województwo jest liderem w skali kraju, które czerpie z narzędzi stworzonych przez rząd

– mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Przedłużenie ulicy Węglarza i rozbudowa ulicy Wallenroda

Przedłużona ul. Węglarza, od ul. Walecznych do ul. Trześniowskiej, obejmie dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i na części jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości odpowiednio 3,5 m i 3 m. Projekt zakłada realizację zaplecza dla transportu publicznego, dwustronnych chodników i ścieżek rowerowych, sygnalizacji i oświetlenia drogowego, a także pozostałej infrastruktury drogowej, w tym kanalizacji i sieci.

Nowa trasa będzie obsługiwała ruch drogowy, w tym komunikację publiczną w północno-wschodnim rejonie miasta, stanowiąc wraz z istniejącym fragmentem ul. Węglarza połączenie z drogą wojewódzką 835 (al. Spółdzielczości Pracy) i dalej z drogą ekspresową S12/S17 (obwodnica Lublina) oraz S19 w kierunku Białegostoku.

Rozbudowa ul. Wallenroda wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Zana zakłada m.in. budowę miejsc postojowych wzdłuż ulicy, przebudowę chodników i zjazdów w obszarze skrzyżowań z ulicami Zana, Juranda, Wajdeloty, Grażyny, oświetlenia ulicznego i infrastruktury podziemnej.

Inwestycja wpłynie na poprawę funkcjonowania układu komunikacyjnego w obszarze dzielnicy Rury. Realizacja zadania pozwoli na zapewnienie sprawnych i bezpiecznych połączeń z innymi głównymi ciągami komunikacyjnymi miasta, w tym z drogami wyższej kategorii m.in. z ul. Zana, ul. Wileńską, al. Kraśnicką. Ułatwi też dojazd do centrum miasta, wpłynie na odciążenie pobliskich dróg z ruchu kołowego, co w konsekwencji zwiększy ich przepustowość i zmniejszy szybkość degradacji nawierzchni.  Poprzez bezpośrednie połączenie z ulicami: Grażyny, Zana, Wajdeloty przez ul. Wileńską oraz ul. Głęboką do  al. Kraśnickiej zostanie zapewnione lepsze skomunikowanie Lublina z gminami ościennymi należącymi do Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.

W ramach tych środków chcemy zrealizować przedłużenie ulicy Węglarza i rozbudowę ulicy Wallenroda – tu wchodzimy już w starszą zabudowę. Dostrzegamy potrzeby rozwojowe i modernizacyjne, czy doprowadzające stan infrastruktury istniejącej do nowego standardu. To jest dla nas ważne zadanie. Czekaliśmy na ten element dofinansowania i z niego się bardzo cieszymy. Możemy teraz zacząć procedować przetargi. Dziękuję wszystkim za wsparcie, współpracę i za te środki

– mówił zastępca prezydenta Miasta Lublin Artur Szymczyk.

RFRD w województwie lubelskim w l. 2019-2023

Zadania miejskie - 30 mln zł dla Miasta Lublin na realizację zadania  pn.: „Dostępne, funkcjonalne i bezpieczne drogi w Lublinie”. Realizacja inwestycji obejmie budowę przedłużenia ul. Stanisława Węglarza oraz rozbudowę/przebudowę ul. Konrada Wallenroda. Łączna wartość środków RFRD przeznaczonych na dofinansowanie 18 inwestycji w miastach na prawach powiatu, będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa to 382,4 mln zł

Zadania mostowe - 30,88 mln zł dla Miasta Krasnystaw na realizację zadania pn.: „Budowa przeprawy mostowej w Krasnymstawie na rzece Wieprz (km 197 + 240)”.

Łączna kwota dofinansowania wszystkich zadań mostowych zgłoszonych w naborach przeprowadzonych w latach 2020-2023 wynosi obecnie 1,35 mld zł dla 13 zadań.

Zadania powiatowe i gminne - łączna wartość środków RFRD przyznanych w latach 2019-2023 na realizację 1,4 tys. zadań gminnych i powiatowych na 2,8 tys. km dróg lokalnych w województwie lubelskim wyniosła ponad 1,5 mld zł

Dodatkowo, w 2021 r. na zadania mającego na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w województwie lubelskim przekazano 49,81 mln zł na realizację 16 zadań.

Zadania obwodnicowe - na liście zadań obwodnicowych zatwierdzonej przez prezesa Rady Ministrów są 4 zadania z województwa lubelskiego, dla których łączna kwota dofinansowania z RFRD to 239 mln zł.

Tylko w 2023 r. na teren województwa lubelskiego trafiło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg blisko pól miliarda złotych. Te dzisiejsze 30 mln zł to tylko fragment różnych form wsparcia inwestycji. Warto zwrócić uwagę, że infrastruktura drogowa realizowana jest również z inwestycji strategicznych. Ale to nie wyczerpuje pełnej skali pomocy. Wsparcie inwestycyjne realizowane jest też chociażby z rezerwy ogólnej i rezerwy celowej. Dlatego chciałbym na ręce pana ministra złożyć wielkie podziękowanie za to wsparcie, za przekazywanie środków. Życzę miastu dobrej, terminowej realizacji tej inwestycji

- podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.

  Ta polityka zrównoważonego rozwoju wspiera samorządy i Polskę powiatową, małe gminy i duże miasta. Kwota z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to w tym roku 271 mln zł, które zostały przeznaczone na gminy i powiaty i dodatkowe 30 mln zł, które pozyskało Miasto Lublin. Polska powiatowa jest sprawą kluczową. RFRD nie tworzy żadnych barier dla poszczególnych samorządów. On jest stworzony po to, by wszystkie samorządy mogły z tych środków korzystać.  Patrzymy jednakowo na samorządy i jest wspieramy, bo wiemy, jak ta pomoc jest potrzebna, by realizować inwestycje dla mieszkańców

– mówił poseł na Sejm RP Sylwester Tułajew.

 

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}