W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyznanie, zmiana i utrata statusu zakładu aktywności chronionej

Wydawanie decyzji o przyznaniu, zmianie i utracie statusu zakładu aktywności chronionej.

Kogo dotyczy

Wniosek może złożyć:

  • gmina,
  • powiat,
  • fundacja,
  • stowarzyszenie,
  • organizacja społeczna,

- której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.

Niezbędne dokumenty

Chcąc uzyskać status zakładu aktywności zawodowej należy złożyć wniosek organizatora w sprawie przyznania statusu zakładu aktywności zawodowej dla tworzonej przez niego wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostki wraz z załącznikami:

  • opinią starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej - opinia nie jest wymagana jeżeli organizatorem jest powiat;
  • informacją o wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności oraz do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną w stosunku do innych pracowników zatrudnionych w zakładzie;
  • wykazem pracowników z zaznaczeniem w przypadku osób niepełnosprawnych stopnia niepełnosprawności i symbolu schorzenia (kopie orzeczeń o niepełnosprawności);
  • kopią dokumentów potwierdzających zatrudnienie osób niepełnosprawnych i osób pełnosprawnych (umowy o pracę);
  • decyzją Państwowej Inspekcji Pracy stwierdzająca, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno - sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich;
  • dokumentami potwierdzającymi zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniami o uprawnieniach do wykonywania zawodu, kopię umowy zawartej ze specjalistyczną placówką świadczącą opiekę medyczną i rehabilitacyjną);
  • oświadczeniem o przeznaczeniu uzyskanych dochodów na zakładowy fundusz aktywności;
  • potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.

Kopie dokumentów załączonych do wniosku muszą być uwierzytelnione przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu.

Miejsce składania wniosków

Dokumenty możesz wysłać pocztą na adres:

Lubelski Urząd Wojewódzki
Wydział Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin

lub złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta – parter, ul. Spokojna 4.

Bezpośrednią informację możesz uzyskać pod numerem telefonu: (81) 742 42 64, (81) 742 4 449 lub w pokoju nr 11 Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie przy ul. Spokojnej 4.

Opłata skarbowa

Opłaty skarbowe:

  • od wydania decyzji - 10 zł;
  • od wydania zaświadczenia - 17 zł

Opłatę skarbową można wnieść:

  • przelewem na konto Urzędu Miasta Lublin, Bank Pekao SA, V Oddział w Lublinie, nr 95124020929329920006200000;
  • gotówką we wszystkich oddziałach Banku Pekao SA (bez dodatkowych opłat i prowizji) lub w punktach kasowych znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Lublin, np. przy ul. Wieniawskiej 14 – I piętro (BOM), od poniedziałku do piątku w godzinach 7:45-15:15.

Opłaty należy wnosić z chwilą złożenia wniosku o wydanie decyzji lub zaświadczenia w sprawie statusu zakładu aktywności.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Wojewody Lubelskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Można również wnieść skargę na decyzję bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Informacje dodatkowe

Prowadzący zakład pracy chronionej zobowiązany jest poinformować Wojewodę Lubelskiego o każdej zmianie dotyczącej spełniania warunków i realizacji obowiązków, o których mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w terminie 14 dni od daty tej zmiany.

Sprawozdawczość

Prowadzący zakład aktywności zawodowej jest zobowiązany przedstawiać Wojewodzie Lubelskiemu półroczne informacje, dotyczące spełniania warunków określonych w powołanej ustawie – wzór informacji półrocznej INF-W, załącznik nr 1 do rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania.

  • do 20 sierpnia – za I półrocze;
  • do 20 stycznie – za II półrocze.

Materiały

Wzór informacji półrocznej INF-W oraz wzór informacji o zmianach INF-WZ
{"register":{"columns":[]}}