W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rządowe programy wsparciem samorządów

21.03.2024

W Białej Podlaskiej wojewoda lubelski Krzysztof Komorski spotkał się z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z powiatów bialskiego, parczewskiego, radzyńskiego oraz łukowskiego. Rozmawiano o programach adresowanych do samorządów, do których nabory już ogłoszono oraz tych, które niebawem mają ruszyć.

Rządowe programy wsparciem samorządów

Samorząd jest dla nas merytorycznie ważnym partnerem, z wyraźnym podkreśleniem tego słowa: partnerem,  i do rozmów i wypracowywania różnego rodzaju rozwiązań i instrumentów wsparcia

– podkreślał wojewoda.

W marcu ruszył nabór uzupełniający wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2024 rok i nabór uzupełniający wniosków o objęcie dopłatą w 2024 roku z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wkrótce jest planowane przyjęcie Rządowego programu rozwoju północno-wschodnich obszarów przygranicznych. Poza tym nową odsłonę będzie miał program „Maluch+”. Przyjęte rozwiązania poprzedziły spotkania konsultacyjne.

Spotkania z samorządowcami - takie, jak to dzisiejsze - są właśnie po to, aby informować, w jaki sposób samorządy mogą korzystać z programów, jak aplikować po rządowe pieniądze. To nie jest tak, że przyjeżdżamy z gotowymi rozwiązaniami docelowymi, bo być może któreś trzeba będzie zmienić, zmodyfikować. Po to, aby samorządy skuteczniej i efektywniej mogły ubiegać się o rządowe pieniądze

– wyjaśniał wojewoda Komorski.

Tak jest w przypadku programu Maluch +, który wcześniej był w naszym regionie słabo wykorzystywany. Tak jest z Rządowym Funduszem Rozwoju Dróg - w naborze, który właśnie został uruchomiony, trwa do 8 kwietnia, gdzie mamy do dyspozycji aż 107 mln zł na rozwój infrastruktury drogowej w gminach i powiatach. Ostatnio gościliśmy w Lublinie ministra Jacka Protasa, który poinformował o nowym programie wsparcia dla samorządów, które zostały najmocniej dotknięte skutkami wojny na Ukrainie, mówimy o terenach przygranicznych. Na terenie naszego województwa to kilkadziesiąt gmin, które w tym roku będą miały do dyspozycji 25 mln zł

– dodał.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg

Środki funduszu są przeznaczone na dofinansowanie zadań polegających na budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych (zadania powiatowe) i budowie, przebudowie lub remoncie dróg gminnych (zadania gminne).

Zadania obejmują również przebudowę dróg wewnętrznych, które są następnie zaliczane do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. W ramach realizacji zadań, mogą być dofinansowane zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań z innymi drogami publicznymi.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej

Fundusz jest instrumentem wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA wspierane są samorządy w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. FRPA jest  państwowym funduszem celowym.

Dzięki niemu powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Z puli środków przeznaczonych na ten cel można uzyskać dopłatę do ceny usługi. Dopłata ustalona została w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra. Warunkiem uzyskania dopłaty jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10% oraz zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

„Maluch+”

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiedziało otwarcie nowego naboru do programu „Maluch+”. Poprzednia edycja została zakończona na początku marca. Nowy nabór zakłada uelastycznienie programu na podstawie uwag zgłaszanych przez samorządowców.

Zwiększone zostanie dofinansowanie na utworzenie jednego miejsca w żłobku, które było niewystarczające i nieodpowiadające potrzebom. W związku ze zgłaszanymi przez samorządy trudnościami z zagwarantowaniem 80-procentowego obłożenia żłobków obniżone zostanie ono do 60 procent. Z dwóch do trzech lat skróci się wskaźnik trwałości, czyli okres zapewnienia miejsc opieki nad dziećmi.

Celem programu „Maluch+” jest wsparcie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do 3 lat – żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. Pieniądze na sfinansowanie programu pochodzą w przeważającej części z funduszy unijnych – Krajowego Programu Odbudowy (KPO) oraz Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). Z budżetu państwa przeznaczono środki na pokrycie podatku VAT.

Rządowy program rozwoju północno-wschodnich obszarów przygranicznych na lata 2024-2030

Celem programu jest poprawa jakości życia mieszkańców północno-wschodnich obszarów przygranicznych poprzez ograniczenie negatywnych skutków ataku Rosji na Ukrainę oraz stworzenie trwałych podstaw umożliwiających rozwój społeczno-gospodarczy z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Beneficjentami programu są JST bezpośrednio przylegające do granicy północnowschodniej. Swoim zasięgiem program obejmie województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie i lubelskie (powiaty: bialski, włodawski, chełmski, hrubieszowski, tomaszowski, miasta: Biała Podlaska, Chełm).

Maksymalna kwota dofinansowania w ramach jednego wniosku wynosi 2 mln zł. Jeden samorząd będzie mógł otrzymać dotacje na realizację maksymalnie dwóch zadań inwestycyjnych.

Przewiduje się wsparcie na: małą infrastrukturę transportową (drogi, chodniki, skrzyżowania, ścieżki rowerowe poprawiające bezpieczeństwo ruchu), infrastrukturę społeczną (remonty i doposażenie przychodni, przedszkoli, szkół), wodociągi i kanalizacja oraz turystyka.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}