W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uroczystość rozpoczęcia budowy obwodnicy Chełma w ciągu S12

03.07.2023

Rozpoczęły się prace związane z budową 13,5-kilometrowego odcinka obwodnicy Chełma, w ciągu drogi S12. W spotkaniu inaugurującym uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, poseł na Sejm RP Anna Dąbrowska-Banaszek, wojewoda lubelski Lech Sprawka i dyrektor GDDKiA Oddział Lublin Mirosław Czech. W podziękowaniu za pracę na rzecz inwestycji infrastrukturalnych w województwie lubelskim wojewoda uhonorował wiceministra Webera i dyrektora Czecha dyplomami uznania.

Mężczyźni i kobieta z łopatami podczas uroczystości rozpoczęcia budowy obwodnicy Chełma w ciągu S12.

Droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu

Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną 4 węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej.

Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach inwestycji zbudowane zostaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej.

Przebieg trasy

Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj powstanie też Obwód utrzymania drogi ekspresowej.

Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin.

Inwestycja realizowana jest w formule Projektuj i buduj. Umowa o wartości 442 mln zł została podpisana z wykonawcą w 2021 r. Zakończenie robót planowane jest w 2025 r.

Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście

– mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Olbrzymi postęp w Lubelskiem

Droga S12 będzie miała znaczenie nie tylko dla rozwoju województwa lubelskiego, ale i dla rozwoju całej Polski, szczególnie w okresie zakończenia wojny na Ukrainie i rozpoczęcia procesu odbudowy państwa. Ta trasa będzie miała ogromne znaczenie.

Dziękuję rządowi Zjednoczonej Prawicy, Ministerstwu Infrastruktury za to, że województwo lubelskie jest na etapie wielu zadań dróg ekspresowych, wojewódzkich, krajowych, gminnych, powiatowych. Jest olbrzymi postęp. Na ręce Pana Mirosława Czecha dziękuję za sprawną realizację programu rozwoju dróg ekspresowych. Dziękuję również wszystkim tym, którzy zaangażowali się w wspieranie tej inwestycji, ale i pozostałych, niezmiernie ważnych.

Aktualnie jesteśmy np. w trakcie intensywnych prac, związanych z przygotowaniem  dokumentacji, związanej z terminalem odpraw w Okopach - to, co będzie finalizowało S12, w kierunku Ukrainy

– mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.

S12 Piaski - Dorohusk

Trasa pomiędzy Piaskami, a przejściem granicznym w Ukrainą w Dorohusku będzie miała długość około 75 km. W całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. 

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Odcinki między Piaskami a Dorohuczą, Dorohuczą a Chełmem oraz Chełmem a Dorohuskiem mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych wyłączony został fragment o długości około 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych.

W związku z tym została podjęta decyzja o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Wyłoniony został wykonawca dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy i podpisana umowa. Obecnie trwają prace dokumentacyjne.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}