W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wystąpienie do gmin dotyczące uchwał podejmowanych na podstawie art. 39a ust. 3 Prawa oświatowego

Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2022 r. wprowadzono nowe brzmienie § 2 w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 271, z 2004 r. poz. 2376, z 2007 r. poz. 1462 oraz z 2011 r. poz. 308).

"§ 2. Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:
1) dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,89 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 1,15 zł,
2) dla motocykla - 0,69 zł,
3) dla motoroweru - 0,42 zł.".

Rozporządzenie zmieniające zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw z 2 stycznia 2023 r. (poz. 5) i weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia – tj. 17 stycznia 2023 r.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że od dnia 17 stycznia 2023 r. obowiązujące w gminie stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, ustalane na podstawie art. 39a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, ze zm.) nie mogą być niższe niż określone w ww. rozporządzeniu.

W piśmiennictwie prawniczym stwierdzono, iż „z uwagi na ustalenie stawek przez Ministra Infrastruktury na wyższym poziomie od 17.01.2023 r., konieczne jest dostosowanie prawa lokalnego do nowej rzeczywistości prawnej, czyli nadanie uchwale mocy wstecznej od 17.01.2023 (lub np. od 1.01.2023 r., jeżeli gmina uzna, że ze względów technicznych w ten sposób łatwiej rozliczy miesiąc styczeń). Zmiana stawki polegająca na jej podwyższeniu, czyni zadość wymogom ustawodawcy (obligującego radę gminy do ustalenia stawek nie niższych niż w rozporządzeniu), a ponadto nie stanowi pogorszenia sytuacji faktycznej i prawnej adresatów normy prawnej określonych w uchwale – tj. rodziców dzieci zapewniających dowóz, lecz przyczynia się do poprawy ich sytuacji (stawka zostaje podwyższona)” (A. Piszko, Lex QA 2161309).

Zgodnie art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461), przepisy art. 4 tej ustawy nie wyłączają możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, ale tylko "jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie". W przedmiotowej sprawie uzasadnieniem konieczności podjęcia uchwały z mocą obowiązującą od 17 stycznia 2023 r. jest obowiązek realizacji wytycznych wynikających z upoważnienia ustawowego określonego w art. 39a ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, ustającego zasady określania stawek za 1 km przebiegu pojazdu, uwzględnianej przy obliczaniu zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży, uczniów oraz rodziców.

Przesyłając uchwałę organowi nadzoru należy dołączyć uzasadnienie wskazujące na konieczność nadania uchwale mocy wstecznej.

Materiały

Wystąpienie do gmin - art. 39a ust. 3 Prawa oświatowego
Wystąpienie​_do​_gmin​_-​_art​_39a​_ust​_3​_Prawa​_oświatowego.pdf 0.21MB
{"register":{"columns":[]}}