W trosce o szkołę przyszłości
04.09.2019
W Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego. Było to spotkanie wszystkich stron zainteresowanych rozwiązywaniem problemów w polskim szkolnictwie, a także w województwie.
Gościem wojewody Artura Chojeckiego, współorganizatora debaty, była sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej wiceminister Iwona Michałek. Wokół stołu zasiedli przedstawiciele nauczycieli, związków zawodowych, samorządów, pracodawców, nie zabrakło też rad rodziców i oczywiście najbardziej zainteresowanych – czyli uczniów.
Wiceminister Michałek zapewniła uczestników o tym, że wnioski z tego posiedzenia będą notowane i staną się podstawą do opracowywania rozwiązań problemów edukacyjnych. Rozpoczynający obrady wojewoda Artur Chojecki przypomniał, że jest to inicjatywa premiera Mateusza Morawieckiego. - Organizując debaty wojewódzkie nie chcemy zmarnować ogromnego zainteresowania rozmowami o polskiej szkole – powiedział wojewoda - to cenny społeczny kapitał, który chcemy rzetelnie wykorzystać.
Podobnie jak na poziomie centralnym do Wojewódzkiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego zaproszeni zostali przedstawiciele: rad rodziców, dyrektorów szkół, szkół niepublicznych, nauczycieli, organizacji samorządowych działających na rzecz oświaty, reprezentatywnych związków zawodowych, samorządów, pracodawców oraz samorządów uczniowskich. Uczestniczyli również członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego na czele z przewodniczącym Sławomirem Koniuszym oraz przedstawiciele olsztyńskiego środowiska akademickiego.
Wnioski płynące z debat wojewódzkich posłużą rządowi do wypracowania dalszych zmian w prawie oświatowym. Mamy za sobą reformę edukacji, która w głównej mierze dotyczyła zmiany struktury szkół. Teraz potrzebny jest dialog , w jaki sposób należy zmieniać szkołę pod względem jakościowym.
Podczas briefingu w przerwie obrad wiceminister Iwona Michałek pozytywnie oceniła jego przebieg. – Dobrze, że uczestniczą w nim przedstawiciele tak wielu środowisk, którym na sercu leży dobro szkoły. Ze wszystkich wypowiedzi przebija prawdziwa troska o jakość nauczania w Polsce i to jest najcenniejsze. Naszym celem jest nie tylko wysłuchanie problemów. Cieszę się, że uczestnicy przedstawiali również propozycje rozwiązań. Myślę, że wszystkie posłużą do opracowania rozwiązań systemowych edukacji.