W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (grudzień 2020 r.)

Temat 7. Stawonogi i mięczaki

Poznam stawonogi i mięczaki (Dział III). Przedstawię środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz ślimaków, małży i głowonogów. Wskażę cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk. Dokonam obserwacji przedstawicieli stawonogów i mięczaków; przedstawię cechy wspólne tej grupy zwierząt. Przedstawię znaczenie stawonogów (w tym form pasożytniczych, i szkodników). Wyjaśnię znaczenie mięczaków.

  • Na podstawie materiału do lekcji „Stawonogi – skorupiaki i pajęczaki” z Epodręcznika naucz się identyfikować nieznany organizm jako przedstawiciela skorupiaków lub pajęczaków; wskazywać i opisywać przystosowania raka do wodnego trybu życia; wskazywać i opisywać przystosowania pająka do lądowego trybu życia; omawiać sposoby odżywiania się skorupiaków i pajęczaków; podawać przykłady korzyści i zagrożeń ze strony pajęczaków.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Stawonogi” z Epodręcznika. Opisz cechy charakterystyczne stawonogów. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. z internetu, dowiedz się, jakie jeszcze korzyści przynoszą ludziom owady.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Poznaj skorupiaki. Obejrzyj zdjęcia, zapoznaj się z opisem. Które gatunki występują w Polsce?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela: Bezkręgowce. Karty encyklopedyczne wybranych bezkręgowców z przykładowymi kartami pracy dla ucznia do samodzielnego uzupełniania.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Mięczaki” z Epodręcznika. Naucz się identyfikować na podstawie cech budowy nieznany organizm jako przedstawiciela mięczaków; wskazywać i opisywać przystosowania ślimaka do lądowego lub wodnego trybu życia (na podstawie obserwacji); wskazywać i opisywać przystosowania małża i głowonoga do wodnego trybu życia (na podstawie obserwacji); omawiać sposoby poruszania, odżywiania i rozmnażania się mięczaków; oceniać znaczenie mięczaków w przyrodzie i gospodarce.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj galerię zdjęć i grafiki mięczaków, tablicę interaktywną ślimaka. Zapoznaj się z opisem. Wskaż, które mięczaki wyrządzają szkody w rolnictwie, są też żywicielami wielu pasożytów człowieka i zwierząt, a które gatunki mięczaków są jadalne? Korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. z internetu, dowiedz się więcej o znaczeniu mięczaków w przyrodzie. Przygotuj prezentację i/lub udostępnij ciekawy materiał grupie uczniów.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 8. Różnorodność zwierząt bezkręgowych

Nauczę się identyfikować nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup poznanych na poprzednich lekcjach, na podstawie jego cech
morfologicznych.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Różnorodność zwierząt” – część 3 „Świat bezkręgowców” z Epodręcznika. Dokonaj analizy danych tabeli – porównanie cech bezkręgowców.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem o zwierzętach bezkręgowych. Obejrzyj zdjęcia, zapoznaj się z opisami (źródło: Wigierski Park Narodowy). Dokonaj identyfikacji cech morfologicznych poznanych grup.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Osobliwości Świata Zwierząt – Bezkręgowce.” (źródło Bieszczadzki Park Narodowy). Omów jak zwierzęta bezkręgowe przystosowały się do życia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}