W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (listopad 2020 r.)

Temat 5. Chemiczne podstawy życia (dział II). Węglowodany – budowa i znaczenie

W ramach cyklu lekcji poświęconych chemicznym podstawo życia poznam: budowę i podział węglowodanów; budowę i właściwości oraz przykłady cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów. Dowiem się o sposobach wykrywania glukozy i skrobi. Dowiem się o znaczeniu węglowodanów w życiu organizmów/ człowieka.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika – część 4. „Węglowodany”.  Poznaj schemat glukozy. Wyjaśnij, dlaczego glikogen jest gromadzony w mięśniach. Dokonaj obserwacji kształtu ziaren skrobi. Dowiedz się o znaczeniu węglowodanów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem lekcji „Właściwości fizykochemiczne dwucukrów i ich znaczenie biologiczne” z Epodręcznika. Przeczytaj o dwucukrach. Na podstawie rysunku-mapy dokonaj analizy częstotliwości występowania nietolerancji laktozy na świecie. Z czego wynika?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał do lekcji „Cukry – glukoza i fruktoza”. Odpowiedz na pytania: Jaki jest wzór sumaryczny glukozy i fruktozy? Jakie są właściwości i zastosowanie glukozy?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź wiadomości. Zapoznaj się z treścią zadania. Swoją odpowiedź zapisz w formularzu. Następnie obejrzyj film i sprawdź, czy twoje wyjaśnienie jest prawidłowe.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał dla nauczyciela (przykładowy scenariusz lekcji; Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska).

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 6. Chemiczne podstawy życia (dział II). Białka – budulec życia

W ramach cyklu lekcji poświęconych chemicznym podstawom życia poznam budowę białek (aminokwasy i wiązania peptydowe); klasyfikację białek na proste i złożone. Dowiem się o znaczeniu wybranych białek w życiu organizmów/człowieka.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika – część 6. „Białka”.  Poznaj złożoną strukturą przestrzenną białek.  Przeczytaj polecenie 6. Wyjaśnij, dlaczego: skala termometru do mierzenia temperatury ciała kończy się na 41°C; długotrwała i wysoka gorączka jest niebezpieczna dla zdrowia i należy ją obniżać.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji  „Białka – budowa” z Epodręcznika. Naucz się jakie pierwiastki wchodzą w skład białek; czym są białka; wskazywać, w jakich produktach spożywczych występują białka;  podawać znaczenie białek w organizmie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Białka – właściwości” z Epodręcznika. Wymień czynniki powodujące denaturację i wysalanie białka. Wskaż różnicę między denaturacją a wysalaniem białka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}