W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (listopad 2020 r.)

Temat 9. Układ oddechowy (V).  Budowa i układu oddechowego. Wentylacja i wymiana gazowa

Poznam budowę i funkcje poszczególnych odcinków układu oddechowego oraz płuca, jako właściwy narząd wymiany gazowej.

  • Zapoznaj się z materiałem  do lekcji z Epodręcznika – część 1. Górne drogi oddechowe oraz wyjaśnij istotę procesu oddychania; część 2. Dolne drogi oddechowe. Omów budowę  poszczególnych odcinków układu oddechowego człowieka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem  do lekcji z Epodręcznika – część 3. Płuca; część 4. Wentylacja płuc; część 5. Wymiana gazowa. Dokonaj analizy budowy płuc pod kątem przystosowań do sprawnej i efektywnej wymiany gazowej i przeprowadzania dyfuzji gazów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Wentylacja płuc” z bazy wiedzy Edukator.pl (Fundacja Nauka i Wiedza). Utrwal wiadomości o  budowie układu oddechowego, wentylacji  płuc, wymianie gazowej zewnętrznej i wewnętrznej.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj prezentację Iwony Bagińskiej „Budowa i czynności układu oddechowego”. Sprawdź wiedzę.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poszerz wiadomości o metodach sztucznej wentylacji płuc. Zapoznaj się z materiałem. Podziel się z klasą ciekawostkami, odpowiedz na pytania: 1. Czym najpopularniejsze z nich różnią się od mechanizmu spontanicznego oddychania? 2. Jak odbywa się wentylacja spontaniczna płuc? 3. Co to jest sztuczna wentylacja i jakie jej rodzaje pozwalają uniknąć uszkodzeń płuc? 4. Czym jest wentylacja oscylacyjna wysokiej częstotliwości, a jak działa wentylacja dyszowa?

Typ materiału: Tekst

Temat 10. Układ oddechowy (V). Funkcje układu oddechowego. Zaburzenia funkcjonowaniaukładu oddechowego

Zrozumiem związek między budową a funkcją elementów układu oddechowego człowieka. Przedstawię znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia).

  • Przypomnij sobie wiadomości z lekcji o budowie układu oddechowego. Obejrzyj materiał multimedialny Małgorzaty Brodeckiej. Wykaż przystosowanie w budowie poszczególnych odcinków układu oddechowego do pełnionych funkcji.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj materiał multimedialny „Płuca i układ oddechowy” opublikowany na kanale  KhanAcademyPoPolsku (Film na licencji CC NC-BY-SA wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem  zaproponowanym przez nauczyciela dostępnym online, w tym z lekcją Epodręcznika „Profilaktyka chorób układu oddechowego”. Omów najczęstsze choroby układu oddechowego. Uzasadnij konieczność wykonywania badań profilaktycznych i diagnostycznych układu oddechowego.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z tekstem dotyczących głównych czynników wywołujących choroby dróg oddechowych. Wymień/omów najczęściej występujące  choroby układu oddechowego. Czym są wywołane?

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź wiedzę. Wykonaj zadanie. W tabeli wymieniono kilka cech układu oddechowego. Dla każdej z nich wskaż, do której funkcji stanowi ona przystosowanie.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

Temat 11. Układ krążenia (VI). Skład i funkcje krwi. Krzepnięcie krwi

Poznam rolę krwi w utrzymywaniu homeostazy organizmu, w tym w transporcie gazów oddechowych. Na podstawie schematu poznam etapy krzepnięcia krwi. Dowiem się czym scharakteryzują się grupy krwi. Nauczę się czym jest czynnik Rh. Poznam zasady bezpiecznej transfuzji krwi i istotę konfliktu serologicznego.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 1. Składniki krwi i ich rola. Wykaż związek budowy składników krwi z pełnioną przez nie funkcją.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z tekstem dodatkowym „Krew i jej rola w organizmie człowieka” (baza wiedzy Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa). Wymień składniki krwi i omów funkcje. Wymień antygeny, które odpowiedzialne są za grupy krwi i układ Rh.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z tekstem „W jaki sposób krzepnie krew?” (autor: dr med. Marzena Frołow; Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum). Omów rolę witaminy K w procesie wytwarzania niektórych czynników krzepnięcia.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst  „Prawidłowy proces krzepnięcia krwi” (autor: Małgorzata Pawłowska, konsultacja medyczna: dr hab. med. Katarzyna Januszewska). Na podstawie rysunków opisz proces krzepnięcia krwi.

Typ materiału: Tekst

Temat 12. Układ krążenia (VI). Budowa i funkcje układu krwionośnego

Poznam budowę i funkcje układu krążenia, rozróżniając układ krwionośny i limfatyczny. Dowiem się jak zbudowane jest serce. Wskażesz poszczególne jego części i zastawki na schemacie. Omówisz cykl pracy i wyjaśnisz automatyzm pracy serca.

  • Zapoznaj się lekcją „Układ krążenia” z Epodręcznika. Wykaż związek budowy narządów układu krążenia z pełnioną przez nie funkcją; omów budowę i cykl pracy serca.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z dodatkowym materiałem multimedialnym „Układ krwionośny i serce” opublikowanym na kanale KhanAcademyPoPolsku (Film na licencji CC NC-BY-SA wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na podstawie wybranego schematu (schemat prosty, schemat dokładny) omów duży i mały obieg krwi.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}